Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang 8 mm vs Peleng 8 mm

bengt-re

Aktiv medlem
de var synd, planerar själv att köpa ett sådant

synd

menar du konstig distortion TROTS att det är ett fish eye?
kan DPP korrigera fish eye bilder?

Man kan rätta till dem hjälpligt om man vill med PT lens ( http://epaperpress.com/ptlens/ ) - oftast vill man inte eftersom det blir lite knas ändå, men rakare går det att få dem iaf. Lägger man kors längs mittlinjen och centerlinjen så går det att dölja mycket distortion också, men visst fisheye ÄR ju likssom distortion, optiken är skapad sådan bara...

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4065646460/

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4065646476/

Där har du ett två minuters försök att visa på vad man kan göra - det går göra bättre och det går också korrigera lite CA, men inte blir det panoramastich kvallite på bilderna direkt :)
 

drejjan

Aktiv medlem
inte illa
nästan 1000:- mer med inkl frakt
fick min Falcon/Samyang i fredags ska bli kul att testa
Ebay(?), vilken säljare? Funderar faktiskt på att köpa från Ebay även jag, alternativt försöka fixa momsfritt =) dock lutar det åt Ebay, men har inge VISA kort! föräldrarna är inte jätte pigga på sånt.
 

HusKul

Aktiv medlem
du får be någon du känner som har VISA som får hjälpa dig

jag brukar hjälpa mina polare
dom överför pengar till mig
sen köper jag med mitt VISA och skriver deras adress som leveransadress
 

drejjan

Aktiv medlem
du får be någon du känner som har VISA som får hjälpa dig

jag brukar hjälpa mina polare
dom överför pengar till mig
sen köper jag med mitt VISA och skriver deras adress som leveransadress
mjo, får helt enkelt vänta en månad tills jag fyller 18 eller be pappa snällt =) tack så jätte mycket för hjälpen! alltid lika trevligt med folk på fotosidan som hjälper till =)
 

jelu1661

Aktiv medlem
E-kort är super! Man skapar ett tillfälligt kortnummer som det endast kan dras en bestämd summa från. Ett bra sätt att försäkra sig om att inte få hela kontot länsat vid ev. bedrägeri.

Vidare vill jag varna lite för UPS. De är jättebra om man jobbar på ett företag med reception, men kan vara halvt omöjliga annars. Det gäller ju att man är tillgänglig när de har lust att köra ut.
 

drejjan

Aktiv medlem
E-kort är super! Man skapar ett tillfälligt kortnummer som det endast kan dras en bestämd summa från. Ett bra sätt att försäkra sig om att inte få hela kontot länsat vid ev. bedrägeri.

Vidare vill jag varna lite för UPS. De är jättebra om man jobbar på ett företag med reception, men kan vara halvt omöjliga annars. Det gäller ju att man är tillgänglig när de har lust att köra ut.
Då får jag hoppas att farföräldrarna är hemma =) Annars har man en kusin som efter gymnasiet blivit arbetslös så han kan nog gå dit för en cola =)
 
ANNONS