Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har slutaren slutat fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Ronney, tack för förslaget! Nu verkar det dock som att det inte är slutaren det är fel på...

bengt-re, var sitter sensorn jag ska blåsa ren?

Janne EOS 10D, det var det jag var rädd för. Jag har testat att byta tillbaka till mitt gamla 512MB-minneskort men det fungerar inte då heller.

Jag ska ringa en fotobutik så fort de öppnar imorgon och se vad som kan åtgärdas...
långt ner i spegelhuset. Rekomenderar dig inte att följa instruktionerna i länken, men de visar iaf hur de ser ut - ett annat möjligt fel på din kamera är just submirrorn.

http://users.abo.fi/jskata/300Drepair/
 

Frolicc

Aktiv medlem
Jag kan vara fel ute, men jag har för mig att att kameran inte stödjer så stora minneskort som 8 Gb, det verkar även som andra användare har problem med 4 Gb-kort. Hittar inget direkt konkret om det på Internet dock.

Läs lite om detta http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00MoAM
Detta har egentligen inget med TS problem att göra men min 10D vägrade använda mitt 4gb kort. Eller snarare, det gick utan problem att ta bilder, spara dessa men kameran blev ofantligt slö när den skulle startas samt när man visar bilder.

Dessutom gick det inte att radera bilder i kameran (inte heller formatera) men om man gjorde det i datorn gick det att fylla kortet på nytt.

Jag har iförsig aldrig varit med om att bilder försvunnit men det känns ändå inte superstabilt så 10D'n får gå med 1 och 2 gb korten istället.
 

Walle

Aktiv medlem
Detta har egentligen inget med TS problem att göra men min 10D vägrade använda mitt 4gb kort. Eller snarare, det gick utan problem att ta bilder, spara dessa men kameran blev ofantligt slö när den skulle startas samt när man visar bilder.

Dessutom gick det inte att radera bilder i kameran (inte heller formatera) men om man gjorde det i datorn gick det att fylla kortet på nytt.

Jag har iförsig aldrig varit med om att bilder försvunnit men det känns ändå inte superstabilt så 10D'n får gå med 1 och 2 gb korten istället.
Vad har du för firmware i din 10D? Jag har använt 4GB-kort i 10D i många år helt utan problem. Vad testade du med för kort? Jag använde Sandisk Extreme III.
 

Frolicc

Aktiv medlem
@Walle: Jag köpte något budgetkort av märket "transcend", 4gb. Vilken firmware jag har vet jag faktiskt inte, har inte kameran här men har inte uppdaterat sen jag köpte den begagnad 2005(eller var det 2004?). Den har liksom aldrig strulat... =)

Tillbaks till ursprungliga problemet, gäller autofokusproblemet samtliga objektiv? Så att man kan utesluta objektivfel.

Går det att få kameran att bekräfta autofokus (grön prick i sökaren kanske?) när man fokuserar manuellt?
 

basriff

Medlem
Janne, tack för länken. Var sitter det lilla tumnagelbatteriet?

pentaxZ, haha. Mina blir det ;) Jag har alltid bara använt manuell fokus till landskapsbilder, vet inte hur jag ska använda det till rörliga motiv...
 

basriff

Medlem
Marcus, varken fokuseringspunkterna eller något ljud kommer med manuell fokus men bilden tas. På autofokus rör sig objektivet fram och tillbaka en gång men mer händer inte.
 

casting

Aktiv medlem
En dum fråga. Har 300d:n möjlighet att flytta fokuseringen till någon annan knapp?
En del gilalr ju att ha fokus på tummen. Om den går att flytta kanske någon flyttat den dit.
 

Walle

Aktiv medlem
En dum fråga. Har 300d:n möjlighet att flytta fokuseringen till någon annan knapp?
En del gilalr ju att ha fokus på tummen. Om den går att flytta kanske någon flyttat den dit.
Bra att du påpekade det! En kompis hade råkat gjort precis det. Något pinsamt blev det eftersom han hann lämna in kameran till en verkstad...
 

casting

Aktiv medlem
Bra att du påpekade det! En kompis hade råkat gjort precis det. Något pinsamt blev det eftersom han hann lämna in kameran till en verkstad...
Hehe, helt inofficiellt kanske jag kan erkänna att jag initialt trodde att AF på min nyinköpta beggade 5d inte funkade inna jag kom på det. Hann dock inte skicka den till verkstad eller ens klaga hos säljaren dock. Som tur var för min heder ;-)
 

Walle

Aktiv medlem
casting, Walle: Det vore ju extremt skönt om så var fallet. Var sitter denna knapp isåfall?
Om AF'en är omkopplad så är det via C.Fn-menyn. Är den det så bör den ligga på någon av de två övre tumknapparna. * och vad det nu är för symbol på den andra. Har inte kameran här framför mig :)
 
ANNONS