Annons

Felfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristoteles

Aktiv medlem
Trådskaparen fokuserar mot fötterna/benen och sen riktar om kameran, vilket gör att dessa är kvar i fokus men huvud lär hamna framför fokus. Jag fokuserar alltid mot ögon och sen komponerar om.
Att jag gjorde på det sättet var för att jag ville tvinga kameran att fokusera på något närmare och inte bakgrunden. Jag förstår mycket väl att man ska fokusera på ögonen och sedan komponera om men så som allt var innan jag justerade den så var det ett sätt att åtminstone försöka betvinga den.
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Kanon! Kolla att den ligger rätt även på både närgränsen och oändligt.
Jag har testat detta och tycker att det fungerar väl. Synd bara att man inte gjort detta för typ två år sedan. Så mycket felaktiga bilder, missnöje och omtagna bilder man sluppit.
Förutom bruset vid höga ISO-tal - som man ändå kan leva med - har autofokusen varit det som irriterat mig mest. Känns som om jag fått en ny kamera.
 

Valein

Aktiv medlem
Att jag gjorde på det sättet var för att jag ville tvinga kameran att fokusera på något närmare och inte bakgrunden. Jag förstår mycket väl att man ska fokusera på ögonen och sedan komponera om men så som allt var innan jag justerade den så var det ett sätt att åtminstone försöka betvinga den.
Ah, då förstår jag varför du fokuserade på fötterna. Tyckte det var lite märkligt annars =)
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Här kommer en något förtydligad instruktion på svenska för den som vill fixa problem med fram- eller bakfokusering på sin K10D.

1. Formatera ett SD-kort i kameran.

2. Stoppa in det i datorns kortläsare.

3. Starta programmet `Anteckningar´ och skriv på första raden:
[OPEN_DEBUG_MENU]
- Tryck return
- Döp om filen till: MODSET.TXT
- Drag och släpp filen till ikonen för datorns SD-kortläsare (så att den inte hamnar i någon mapp)

4. Ta ut kortet.

5. Stäng av kameran.

6. Öppna luckan för SD-kortet och sätt in kortet men behåll luckan öppen.

7. Sätt på kameran.

8. Det dyker nu upp en lista på displayen och den översta, nu markerade, raden säger "Debug mode"

9. Använd högerpilen så att det blir "enable" till höger.

10. Stäng luckan och tryck på OK-knappen. Skärmen släcks.

11. Tryck ned avtryckarknappen halvvägs. Nu tänds displayen igen och det står `Debug mode´ uppe till vänster.

12. Tryck på kamerans menyknapp och gå till "Inställningar". Bläddra nedåt till du kommer till "AF test". Tryck på högerpilen för att komma in där.

13. Tryck nedåtpilen så att du kommer ner till skalan och dess värde nedtill. Nu kan du ändra värdet. Om kameran bakfokuserar: öka värdet. Om kameran framfokuserar: minska värdet.

14. Tryck "Ok".

15. Ta ett testkort med hjälp av ett s.k. "autofocus test chart" och kolla hur fokuseringen ligger. Om du vill ändra igen så gå tillbaks till punkt 12. Om du är nöjd: stäng av kameran.

16. Starta kameran igen.

17. Ändra "Debug mode" "enable" till "disable" så att kameran kommer ur "Debug mode" när den startas igen. Tryck "OK"

18. Stäng av kameran och sätt på den igen.

19. Formatera ev. om SD-kortet om du vill bli av med MODSET.TXT-filen.
 

-POE-

Ny medlem
Nu har även jag justerat min K-x, jag gjorde ett streck med en bläckpenna
mitt i texten på en dagstidning, ställde automatskärpan på spotmätning
och mätte mot strecket i sned vinkel mot tidningen. Det blev skarpt 4-5 rader framför strecket och knappt 1 rad bakom. Jag justerade med minus 150 mikrometer (efter lite testande hit o dit) och nu har jag skärpa ca 2 rader framför och 5 bakom. Dvs. med skärpan på motivet och bakåt med lite marginal framåt för slarv.

Nu fungerar kameran perfekt även på full öppning och lika med bägge objektiven!

Stort tack för detta tips!!

//PO

Ps Det var en jäkla massa menyer och inställningar som blev tillgängliga den här vägen, risken är ju att man som nyfiken och klåfingrig pillar sig vilse totalt och blir sittande med en död tegelsten.. Ds

PPs Ser ju nu att tråden började med en K10, attans! Men då vet vi ju att det fungerar på minst två pentaxmodeller. Bra guide för K-x här: http://www.scribd.com/doc/23723765/Pentax-Kx-Pentax-K-x-AF-adjustment-through-undocumented-debug-mode Ds
 
Senast ändrad:

Aristoteles

Aktiv medlem
Ska man inte skriva in något annat i Anteckningar-programmet för en k-x än en K10D? Jag vet att det även ska fungera på K200D och ev. fler modeller men då har man andra kommandon. Se början av denna tråd.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Nu har även jag justerat min K-x, jag gjorde ett streck med en bläckpenna
mitt i texten på en dagstidning, ställde automatskärpan på spotmätning
och mätte mot strecket i sned vinkel mot tidningen. Det blev skarpt 4-5 rader framför strecket och knappt 1 rad bakom.
Det var en mindre bra metod. Fokussensorn är inte bara en liten prick i mitten utan tar upp en större yta, i alla fall i en K10a. Det är alltså troligt att sensorn täcker ett antal rader text både framför och bakom ditt streck, och eftersom kameran oftast fokuserar på det närmsta den ser så fokuserar den på de främre textraderna.

Risken finns att man luras att tro att man har frontfokus, trots att man inte har det...
 

-POE-

Ny medlem
@Gimbal, i Kx kan Du välja mellan 1, 5 & 11 fokuspunkter, om man väljer 1 så syns det väldigt väl var skärpan låser vid full öppning och det blir väldigt tydligt när man flyttar fokus fram och tillbaka, jämför inlägg #16 , det var den idén jag plankade. Pröva gärna själv om Du inte tror mig.

@Aristoteles. Jag följde guiden för K-x i länken jag bifogade, filen skall för K-x heta: MODSET.492 och innehålla [OPEN_DEBUG_MENU] 'och en enter'

//PO
 

Gimbal

Aktiv medlem
Skillnaden är att fokuskartan som används i #16 har ett stort vitt område runt strecket som man ska fokusera på, dvs mitten-sensorn ser bara strecket att låsa på.

Medan (om jag inte fattade ditt första inlägg fel) du har ett streck "mitt i texten på en dagstidning", dvs det finns gott om kontrastrik text att fokusera på lika gärna som på strecket, och då kommer troligen kameran att fokusera på texten framför strecket. Även om du bara har valt att använda mittensensor, och det beror på att mittensensorn (troligen även i kx) är ganska stor.
 

-POE-

Ny medlem
@gimbal: Jag har gjort detta i praktiken med min kamera och det fungerar utmärkt för mig, jag är inte här för att argumentera utan för att tacka för ett bra tips.
Det står dig sedan helt fritt att ifrågasätta, tro eller spekulera om vad du vill, jag har för min del inget mer att tillägga.

//PO
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag ville bara i all välmening uppmärksamma dig på att risken finns att det blir fel om man använder "fel" sorts fokuskarta när man gör sina tester.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter angående frontfokus med en Pentax K-x. Det är väl skåpmat för gamla pentaxfantaster, men för mig var det nytt och hade jag kännt till det hela hade jag besparat mig en del arbete och huvudbry, kanske kan det komma till hjälp för någon annan:

Tydligen är det så att K-x (kameror överhuvudtaget?) fokuserar olika beroende på vilket ljus det är. Mina enkla tester visar att min K-x frontfokuserar under glödlamps- och halogenbelysning, men vid dagsljus, och i ljuset från de lågenergilampor man nu kan köpa på ICA istället för glödlampor, som ju inte får säljas längre, så fokuserar kameran korrekt. Innan jag kom på detta hade jag skickat in kameran för fokusjustering på garantin, döm om min förvåning när kameran kom tillbaks i samma skick. Men här är förklaringen. Utför alltså fokustesterna i det slags ljus kameran skall användas.

Här är två länkar om ämnet:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/44949-poll-who-has-front-focusing-tungsten-lighting.html

http://ricehigh.blogspot.com/2007/02/af-accuracys-dependency-on-lenses-and.html
 
Senast ändrad:

chickenphone

Aktiv medlem
Intressant tråd, jag har testat fokuscharten litegrann, och upptäckte att.... när man använder ljusstark optik, med kort skärpedjup, så kan autofokusens toleranser ibland vara lite för stora.
Jag provade att manuellt fokusera mot testcharten väldigt sakta, och invänta fokusindikering i sökaren. Beroende på om jag kom från närgränsen eller oändligt så fick jag bak/framfokus.
När jag däremot vred fram och tillbaka några gånger, och så att säga identifierade mittpunkten, så blev det helt rätt.
Men detta gäller alltså när man kör med väldigt stora bländare, vid F5.6 så märks detta inte. Kan vara lite frustrerande när man skall ta ett snyggt porträtt med fokus lagd på ögonen, behövs så lite för att det skall hamna fel, men det krävs ju också att ingen rör på sig efter att man ställt in fokus så man kanske inte kan skylla allt på kameran.
Så här fint kan det se ut när man rattat in rätt....
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Intressant tråd, jag har testat fokuscharten litegrann, och upptäckte att.... när man använder ljusstark optik, med kort skärpedjup, så kan autofokusens toleranser ibland vara lite för stora.
Jag provade att manuellt fokusera mot testcharten väldigt sakta, och invänta fokusindikering i sökaren. Beroende på om jag kom från närgränsen eller oändligt så fick jag bak/framfokus.
När jag däremot vred fram och tillbaka några gånger, och så att säga identifierade mittpunkten, så blev det helt rätt.
Men detta gäller alltså när man kör med väldigt stora bländare, vid F5.6 så märks detta inte. Kan vara lite frustrerande när man skall ta ett snyggt porträtt med fokus lagd på ögonen, behövs så lite för att det skall hamna fel, men det krävs ju också att ingen rör på sig efter att man ställt in fokus så man kanske inte kan skylla allt på kameran.
Så här fint kan det se ut när man rattat in rätt....
Min D700 hade fel fokus i sökaren men rätt på sensorn när jag fick den. Ovanligt? Även min D70 hade sned sökare så horisontlinjen blev fel i underkant.

Fick det fixat på garantin i bägge fallen. "7" verkar inte vara mitt turnummer.
 
ANNONS