Annons

Batterigrepp till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Pewi78

Medlem
ser ok UT, men ja är lite rädd att handla på nätet...:( efter att jag blivit blåst tidigare.

//PETER
 

bumpe:88

Aktiv medlem
Räkna för övrigt med att du inte kan köra sekvens och du har inga knappar för att ändra slutare, bländare eller exp-komp på de greppena mig veterligt itan som på d70 där kameran arbetar som att du använde IR sändare...

Är till 99% säker...
 

Taka

Aktiv medlem
D40/D40X och D60 skall inte ha kontakter för avtryckare. Tyvärr, väldigt tråkigt, men sant.
 

Motorfantast

Aktiv medlem
Hittade denna tråd, precis vad jag letade efter. Har också konstaterat att de batterigrepp som finns till d60 inte verkar ha någon utlösarknapp.

Vad är det då för några andra kontakter som sitter längst in i batterifacket i kameran? (sju stycken extra plåtbleck)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Enkelt: Marknadsekonomiskt beslut. Nikon anser inte att det är en funktion som behövs på de enklaste husen.

Nikon har så vitt jag kan se inga planer på att ta fram egna grepp till sina minsta hus.
Det är lite underligt, och ett väldigt tråkigt beslut. Tur att det finns tredjepartstillverkare som tycker batterigrepp behövs även till de kamerorna. Batterigreppet jag har till min D60 gör ju att ergonomin är jämförbar med kamerorna i Nikons dyraste proffssegment. Eller vänta lite... kanske just det är orsaken till att de inte tillverkar egna batterigrepp till sina minsta hus... ;-)
 

j2^

Aktiv medlem
Det är lite underligt, och ett väldigt tråkigt beslut. Tur att det finns tredjepartstillverkare som tycker batterigrepp behövs även till de kamerorna. Batterigreppet jag har till min D60 gör ju att ergonomin är jämförbar med kamerorna i Nikons dyraste proffssegment. Eller vänta lite... kanske just det är orsaken till att de inte tillverkar egna batterigrepp till sina minsta hus... ;-)
Det där är ju dock lite äpplen/päron, för du får ju köra de mindre husen i "IR-läge" för att avtryckaren skall funka. Du har ju inte samma kontroller osv osv osv?
 

j2^

Aktiv medlem
Eller vänta lite... kanske just det är orsaken till att de inte tillverkar egna batterigrepp till sina minsta hus... ;-)
Men visst har du helt rätt i det. Jag tror inte att någon tillverkare vill ge samma premiumkänsla till budgetsegmentet som till high-end-prylarna, oavsett om vi pratar kameror, kläder eller bilar.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Det där är ju dock lite äpplen/päron, för du får ju köra de mindre husen i "IR-läge" för att avtryckaren skall funka. Du har ju inte samma kontroller osv osv osv?
Mitt grepp saknar avtryckare, men intressant att den endast skulle funka via IR om jag hade en avtryckarknapp på mitt. .

Jag har således mitt batterigrepp nästan enbart för ergonomins skull. När jag har nåt av mina två sigmaobjektiv påmonterade (de väger ett halvt kilo styck) så blir kameran rejält framtung utan batterigreppet, men har jag det påmonterat så märks knappt objektivens viktskillnad gentemot t.ex. mitt lilla 35/1.8. Skillnaden är som dag och natt och därför talar jag ofta så varmt om batterigrepp för små kameror som min D60. :)
 

j2^

Aktiv medlem
Mitt grepp saknar avtryckare, men intressant att den endast skulle funka via IR om jag hade en avtryckarknapp på mitt. .
Jo, eftersom D40/60/3000 (Jag vet inte hur det är med 5000)saknar kontaktytor "i batterihuset" för att ha kontroller på greppet så blir det ju så.

D80/D90 har ju dessa kontakter, vilket gör att greppet med "batteriatrapp" kan ha kontroller.

De större husen har ju ett grepp som gör att du inte behöver kludda med det interna batteriet alls, och därmed har huset kontakter i botten för att kommuniciera med greppet.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Mitt grepp saknar avtryckare, men intressant att den endast skulle funka via IR om jag hade en avtryckarknapp på mitt. .

Jag har således mitt batterigrepp nästan enbart för ergonomins skull. När jag har nåt av mina två sigmaobjektiv påmonterade (de väger ett halvt kilo styck) så blir kameran rejält framtung utan batterigreppet, men har jag det påmonterat så märks knappt objektivens viktskillnad gentemot t.ex. mitt lilla 35/1.8. Skillnaden är som dag och natt och därför talar jag ofta så varmt om batterigrepp för små kameror som min D60. :)
Angåeende batterigrepp -en till fördel med D90 ! Kunde inte låta bli att skoja till det ..............!
 
ANNONS