Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarkt normalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Köpte för ett tag sedan en Canon 500D med kitobjektiv och känner nu ett behov av att byta ut det mot ett både bättre och ljusstarkare - helst utan att betala en förmögenhet. Vacklar mellan ett Tamron 17-50/2,8 och ett Canon 50/1,4. Synpunkter? Något tredje alternativ?
 

AndyK

Aktiv medlem
Är det mycket ljusstyrka du är ute efter eller ett hyfsat ljusstarkt men mer flexibel zoom.
50 mm är inte en normal på en 500D, utan ett kort tele. Du får ner mot 30 mm för att det ska bli ett normalobjektiv på den kameran. Sigma 30/1,4 kan kanske vara något. Tamronet är ett bra objektiv, Sigma har ett motsvarande som vissa tycker är bättre.
 

fredrikro

Aktiv medlem
Tack för svaret. Jag är i första hand ute efter ett ljusstyrkan, men eftersom det ska ersätta kitobjektivet så skadar det ju inte med något zoomomfång.
 

continental

Aktiv medlem
Om du inte verkligen behöver en zoom, så är Canons lilla EF 28/2.8 en bra normal på en APS-C.
Jag köpte ett i förra veckan och är mycket nöjd. Skarpt, hyfsad känsla i MF jämfört med tex 50/1.8. Motorn är däremot allt annat än tyst:)
Billigt är det dessutom.
 

Miffox

Aktiv medlem
Köpte för ett tag sedan en Canon 500D med kitobjektiv och känner nu ett behov av att byta ut det mot ett både bättre och ljusstarkare - helst utan att betala en förmögenhet. Vacklar mellan ett Tamron 17-50/2,8 och ett Canon 50/1,4. Synpunkter? Något tredje alternativ?
Kör stenhårt på Sigmas 18-50 2,8 Utan stabilisering den är likvärdig tamronen du har tittat på. Sen om du behöver ännu mer ljus kan du satsa på canons 50 1,8 tills canon kommer med ett bättre 50 1,4 med riktig motor :)
 

AndyK

Aktiv medlem
Om du väljer en 2.8 normalzoom så välj en utan bildstabilisering, de är skarpare.
Annars är en fast ljusstark normal rolig att använda. Har själv en till min Nikon, som sitter på 85% av tiden, saknar sällan möjligheten att zooma, men älskar möjligheten att fota i svagt ljus + det korta skärpedjupet. Om du ska ha ett fast objektiv som allround så bör du nog titta på brännvidder mellan 28-35 mm, över 30 mm kan eventuellt t.o.m. bli lite långt. Vad jag har förstått så är det svårt att hitta fast normaler till Canon, verkar som att det bara är Sigma 30/1.4 och Canon 28/1,8 som är riktigt ljusstarka.
 
Jag skulle också rekommendera Sigma EX 30 f1.4. Väldigt skarpt och du behöver väldigt sällan använda blixt i mörka miljöer.
 

CG7

Medlem
Canon 35/2 är också ett alternativ. Jag har ett och är riktigt nöjd, sitter på mest hela tiden. Det är visserligen ett gammal objektiv, utvecklar för småbildsformatet, men på min 450D är det bara en fördel. Ingen vinjetterning och bra kantskärpa på crop-format. Funderade på ett Sigma 30/1,4 men det är stort och tungt. Canons 35:a är helt klart ett bra alternativ till Sigman. Billigare dessutom.
 
ANNONS