Annons

Ersätta 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Tackar!
Det känns som en stor förlust med just adapter om bilden beskärs såpass mycket. Tänker att det kanske inte gör så mycket vid just porträtt och när man står närmare. Men som mer allround så blir det inte toppen med adapter då.
Skall kolla på de objektiv du nämner.
Hade nog kunnat tänka mig en början med ett fast och ett lite 24-105. Misstänker att det objektivet och kameran kommer leverera bättre kvalitet än mitt 17-55 på min 60D.
Beskärningen görs eftersom det är ett EF-S objektiv som är anpassat till en mindre sensor (APS-C). Som inte är gjort för att belysa hela ytan på FF-sensorn. Om du använder EF objektiv anpassade till FF sensor så finns ingen beskärning.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Om man har en stram budget så bör man fundera på begagnade EF objektiv. Med adapter fungerar de bättre på t.ex. R6 än på DSLR pga autofokuskonstruktionen. RF objektiv är ofta ännu bättre men de flesta är dyra. Optiskt förlorar man inget på att använda adapter.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Adapter fungerar utan optisk försämring på alla R seriens kameror. Det enda man måste komma ihåg är att objektiv måste vara konstruerade för FF. Om du undviker EF-S så är det inga problem. EF-S fungerar ju också men som det har skrivits tidigare så täcker ju inte bilden hela sensorn då. Notera att adaptern RF-EF inte innehåller något glas. Den ska bara fylla ut avståndet till sensorn och hantera det elektriska gränssnittet.
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Adapter fungerar utan optisk försämring på alla R seriens kameror. Det enda man måste komma ihåg är att objektiv måste vara konstruerade för FF. Om du undviker EF-S så är det inga problem. EF-S fungerar ju också men som det har skrivits tidigare så täcker ju inte bilden hela sensorn då. Notera att adaptern RF-EF inte innehåller något glas. Den ska bara fylla ut avståndet till sensorn och hantera det elektriska gränssnittet.
Tack nu tror jag att jag har koll på läget där! 😊
 

martley

Aktiv medlem
Beskärningen görs eftersom det är ett EF-S objektiv som är anpassat till en mindre sensor (APS-C). Som inte är gjort för att belysa hela ytan på FF-sensorn. Om du använder EF objektiv anpassade till FF sensor så finns ingen beskärning.
Det råder en viss missuppfattning lite baserat på den lite nedlåtande benämningen "crop-kamera" att en sådan skulle beskära bilderna, vilket den inte gör. Den har mindre sensor, och skruvar man på ett objektiv avsett för en FF-sensor så är det delar av den bildyta som objektivet kan leverera som hamnar utanför sensorn, men den del av bilden som faktiskt hamnar på sensorn har betydligt högre upplösning än om man lyckas skruva på ett objektiv avsett för APS-C på en FF-kamera, t.ex. med adapter på R-kameror, eftersom antalet pixlar på en "cropsensor" oftast är minst lika många, ibland till och med fler, än på en ff-sensor, enda skillnaden är att pixlarna är mycket mindre. De kan därför ta emot lite mindre ljus och därmed påverkas ljuskänsligheten. Den mindre sensorytan gör dock att brännvidden effektivt upplevs längre på APS-C än på FF.
 

handfaste Hagbart

Aktiv medlem
Hur stora utskrifter vill du göra? Har sett jättefina bilder på fotosidan med 10 Mp systemkameror. Jag tror din kamera räcker väldigt långt. Jag själv tänker vänta på Eos R8. Har Eos 60D , provfotade med 24-70 4L, skarpt enligt min mening. Tittade på en fotoutställning för några år sen med en kamera med likadan sensor (Eos D7), jag upplevde bilderna som skarpa. (A3+).
 
Senast ändrad:

AmatörPeter

Aktiv medlem
Hej!
Detta tog lång tid. Var länge inne i väntan på R7 och R10 för att komma över till RF och kunna ta det i steg.

Men med långa leveranstider och besök i Stockholm för 4 dagar sedan och på Scandinavian photo så steppade jag ut med en R6 i handen.

Idag skulle jag starta min 60D och nu vill den inte stata, symbolen för tomt batteri blinkar när batteriet är isatt. Batteriet är fulladdat, med och utan objektivt monterat, minneskort i och uttaget.

Nu har jag dock min R6a.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Vad roligt och Grattis!
Låter som det var extremt bra tajmat, nu när 60D la av.
Tack för att du följde upp tråden och berättade hur det gick. Många trådar där man är nyfiken på hur det gått, men aldrig får något svar.
Själv sugen på en R-kamera, men har "tyvärr" en alldeles för bra kamera för att motivera en uppgradering :)
Hoppas du blir nöjd med kameran och får ett litet uppsving i fotograferandet!
 

apersson850

Aktiv medlem
Om jag omformulerar frågan. Vad är andra ute efter om man väljer ett hus för 30000:- och inte köper ett för 12000?
Det är säkert väldigt olika.
Personligen vill jag ha snabb serietagning, rejäl sökare, tåligt kamerahus, autofokus som matchar den snabba serietagningen, Ethernet, batteri som klarar några tusen bilder, GPS och lite annat. Men det räckte inte med 30000:-
 

ErlandH

Aktiv medlem
Detta tog lång tid. Var länge inne i väntan på R7 och R10 för att komma över till RF och kunna ta det i steg.

Men med långa leveranstider och besök i Stockholm för 4 dagar sedan och på Scandinavian photo så steppade jag ut med en R6 i handen.
Intressant, eftersom jag lite är i samma situation själv. Vad, utöver väntetiden, fick dig att välja R6 istället för t ex R7?
 

stlu

Medlem
Hej,
Jag har Canon R, och 85mm 1.4 L IS som jag mycket nöjd med. Men för att spara lite pengar så skulle jag köra på Canon RP, och 85mm 1.4 L IS.
Håll utkik efter rabatter och lycka till med ditt köp.
 
ANNONS