Annons

Första systemkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hebbe93

Aktiv medlem
Hej alla medlemmar på Fotosidan!
Nu är det så att efter att jag har fotat ett tag med kompaktkameror så vill jag köpa min första digitala systemkamera! Jag kommer att använda den till allt möjligt, men mycket natur och actionsporter(så en snabb kamera är en fördel).
Några kameror som jag har funderat på är:
Canon Eos 20D
Canon Eos 30D
Canon Eos 40D

Men jag är öppen för alla slags tips!
Tyvärr har jag en ganska begränsad budget och det ska helst inte kosta mer än 3-4000 och ska även helst ingå något slags objektiv och andra nödvändiga saker så att jag inte behöver köpa till massor.....alltså så letar jag mestadels begagnat!
Anledningen till begränsad budget är för att jag ska åka till High School i USA som utbytesstudent i ett år(Även en utav anledningarna till att jag vill köpa systemkamera).

Tacksam för all hjälp jag kan få!! Mvh Herman
 

bengt-re

Aktiv medlem
40D är strålande för action då den har en riktigt bra AF och endast slås av några få (klart dyrare) hus i canons flora.

30D är lika bra på allt utom liveview och AF, men med tanke på prissillnaden så är 40D troligen det mest prisvärda köpet idag.

20D börjar bli lite gammal idag och har ändå inte fallit motsvarande nivå i pris så den är inte helt prisvärd som begagnand idag om du inte får den till rejält bra pris. Det är ingen dålig kamera, inte alls, men de som finns ute har oftast gått rätt långt och hur man än vänder och vrider på det så finns det en del saker i nyare hus som är värt rätt mycket.

Tyvärr så spricker din budget om du skall ha ljusstarka objektiv med snabba af-motorer, men utbudet är stort och det finns prisvärda billigare objektiv också.
 

Hebbe93

Aktiv medlem
40D är strålande för action då den har en riktigt bra AF och endast slås av några få (klart dyrare) hus i canons flora.

30D är lika bra på allt utom liveview och AF, men med tanke på prissillnaden så är 40D troligen det mest prisvärda köpet idag.

20D börjar bli lite gammal idag och har ändå inte fallit motsvarande nivå i pris så den är inte helt prisvärd som begagnand idag om du inte får den till rejält bra pris. Det är ingen dålig kamera, inte alls, men de som finns ute har oftast gått rätt långt och hur man än vänder och vrider på det så finns det en del saker i nyare hus som är värt rätt mycket.

Tyvärr så spricker din budget om du skall ha ljusstarka objektiv med snabba af-motorer, men utbudet är stort och det finns prisvärda billigare objektiv också.
Okej tack så mycket för svar, jag har kollat en del på 40D men har inte lyckats hitta något riktigt fynd än, jag letar vidare dock, för själv tycker att den kameran verkar riktigt schysst :) det här är bästa fasta priset jag hittat just nu: http://www.blocket.se/stockholm/Canon_EOS_40D___1_objektiv___minneskort_26872796.htm?ca=11&w=1 .Det tycker jag är konstigt, för att jag har hört många säga att man borde kunna få tag i en 40D med kitobjektiv för ca 4000
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, det borde absolut gå. Tyvärr kanske många som väljer att göra som jag att behålla den som backup hus och därför lite få som säljs. Många 40D har sålts så utbudet torde vara skapligt ändå.

Gör du så här så får du alla (riktigt inlagda) anonser på 40D här på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewads.htm?ID=15314

Priserna ligger väldigt högt onekligen i anonserna. Allt över 4200 för hus och något kitobjektiv är, enligt mig, omotiverat. Husen såldes på slutet för omkring 6000 nya och egentligen så är hälften av det vettigt, men så lågt ligger sällan priset. Grundproblemet är att många inte inser att värdet sjunker snabbt och därför begär orimligt höga priser och som resultat så blir det många som inte blir av med sina saker och desutom så avslutas många affärer klart under vad som begärs initialt i annonserna.

Efter 4-5 år är ett hus nere i omkring 5-20% av nypris då det marknadsmässigt och åldermässigt är i princip helt dött. Redan när du tar ut huset ifrån affären så är du nere i 80% av nypris och efter ett år när tillverkarens åtagande börjar ta slut och så är allt över 50% av nypris egentligen överpris, så i praktiken för bara hus, i gott skick så borde prislistan se ut som:
Nyare än ett år: 4200 SEK
Mellan 1 och två år: 3000 SEK
Äldre än så är skicket mer avgörande. Batterier börjar bli dålliga efter den tiden och allmänna slitaget börjar göra sig påmint - det är inga nya prylar längre och en kamera slits hårdare än en tv...
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Ja, det borde absolut gå. Tyvärr kanske många som väljer att göra som jag att behålla den som backup hus och därför lite få som säljs. Många 40D har sålts så utbudet torde vara skapligt ändå.

Gör du så här så får du alla (riktigt inlagda) anonser på 40D här på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewads.htm?ID=15314

Priserna ligger väldigt högt onekligen i anonserna. Allt över 4200 för hus och något kitobjektiv är, enligt mig, omotiverat. Husen såldes på slutet för omkring 6000 nya och egentligen så är hälften av det vettigt, men så lågt ligger sällan priset. Grundproblemet är att många inte inser att värdet sjunker snabbt och därför begär orimligt höga priser och som resultat så blir det många som inte blir av med sina saker och desutom så avslutas många affärer klart under vad som begärs initialt i annonserna.

Efter 4-5 år är ett hus nere i omkring 5-20% av nypris då det marknadsmässigt och åldermässigt är i princip helt dött. Redan när du tar ut huset ifrån affären så är du nere i 80% av nypris och efter ett år när tillverkarens åtagande börjar ta slut och så är allt över 50% av nypris egentligen överpris, så i praktiken för bara hus, i gott skick så borde prislistan se ut som:
Nyare än ett år: 4200 SEK
Mellan 1 och två år: 3000 SEK
Äldre än så är skicket mer avgörande. Batterier börjar bli dålliga efter den tiden och allmänna slitaget börjar göra sig påmint - det är inga nya prylar längre och en kamera slits hårdare än en tv...
Okej! :) Tack för svaret, jag får väl försöka leta vidare då ;).....men har du något tips på någon annan, så att man har fler att kolla på?
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt varför men kikade lite på Canon Eos 1D: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1646 , kan det vara ett alternativ, är ju iofs väldigt gamla men verkar bra och väldigt snabba (8b/s och snabb AF)?
En annan fråga är ju om de är för avancerade för mig eftersom jag är en amatör. Här finns en del exempelbilder som ser riktigt bra ut ;-): http://sebastianskarp.wordpress.com och här en forumsdiskussion om den: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113451

Tacksam för alla svar jag kan få och även tips om andra kameror!
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Hittade just ett 20D kamerahus med batterigrepp, batterier och minneskort för 1000 kr. Borde slå till va? :)
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Hittade just ett 20D kamerahus med batterigrepp, batterier och minneskort för 1000 kr. Borde slå till va? :)
Blev inget av den dealen, redan sålt även ifall jag var riktigt snabb :-/

Men jaja, känns som att jag har snackat med mig själv här ett tag nu.....någon snäll människa som kan tänka sig att hjälpa mig? Antingen genom att svara på mina tidigare inlägg eller genom att tipsa om något annat! ;-)
 

Sebastian Skarp

Aktiv medlem
Hej!

Märkte att nån länkat till min blogg för det blev ovanligt många besökare där igår :)
1D'n har väl en del starka sidor, men jag skulle helt klart rekommendera en 30D eller 40D över en 1D. Framförallt för bildkvaliténs skull, men även saker som användarvänlighet, storlek och kvallité på skärmen, lägre vikt osv. osv.
 

Hebbe93

Aktiv medlem
Hej!

Märkte att nån länkat till min blogg för det blev ovanligt många besökare där igår :)
1D'n har väl en del starka sidor, men jag skulle helt klart rekommendera en 30D eller 40D över en 1D. Framförallt för bildkvaliténs skull, men även saker som användarvänlighet, storlek och kvallité på skärmen, lägre vikt osv. osv.
Alright! Haha, ballt att du hittade hit och tack för svaret, då stryker jag väl den av listan ;-) Men jag har grymt svårt att hitta en bra deal på kamerorna. Tips på någon annan kamera för att ha fler att hålla utkik efter?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Alright! Haha, ballt att du hittade hit och tack för svaret, då stryker jag väl den av listan ;-) Men jag har grymt svårt att hitta en bra deal på kamerorna. Tips på någon annan kamera för att ha fler att hålla utkik efter?
1D, 30D och 40D lär du nog inte hitta med objektiv för 4000 kr.
Börja begagnat på nåt enkelt. Finns tex en 350D med BG och 2 batterier, kitobjektiv för 2600 kr. Sen kan du lägga pengar på ett bra objektiv senare. Eftersom det är så billigt och när du ska uppgradera dig så kan du nog sölja för ungefär samma summa om 1 år eller så.

/Stefan
 
ANNONS