Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmobjektiv

HUMANALiEN

Avslutat medlemskap
Tja!
Har nyss provat att filma med min kära Canon EOS 500D och 18-55, men när jag såg på det på datorn så lät det väldigt mycket och om man ställer in autofokus så låter det också väldigt mycket.. Det är väldigt störigt att titta på...

Någon som vet ett bra objektiv som kanske gör så att det inte låter så himla mycket? :/

Julia
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, helmanuella objektiv så slipper man mycket ljud. Samyang 85 f/1.4, Helios 44, Samyang 14mm. Många gamla M42 objektiv duger utmärkt och även objektiv som egentligen inte är bra nog längre duger gott till filmning vilket ställer mycket lägre krav på upplösning och skärpa. Det går ju ställa bländare även på EF objketitv vid filmning, men tyvärr så låter det för mycket om kamerans hjul om man inte har separat mikrofon.

Titta även på gamla zoomar - de flesta av dessa är mycket billiga idag eftersom de knappt duger till foto, men för filmning kan de få en chans till.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
du kan alltid ställa om autofokusobjektiv till manuellt så slipper du fokusljudet, annars är det ultraljudsmotor som gäller (USM). Skall du filma och är nybörjare så är det lättare med ett vidvinkligt objektiv, lättare att få skärpa och ser dessutom i inte lika skakigt ut om du filmar utan stativ (vilket ju är svårt för att få det bra). Du borde alltså försöka hitta något objektiv med högst 24mm enligt mitt förmenande, t ex Canon 20/2.8 som inte är så roligt för stillbilder, men som duger utmärkt för filmning, kostar runt tretusen begagnat.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Fördelen med objektiv som är gjorda för köras manuellt är att de ofta har bättre reglage och går mjukare att focusera manuellt samt att man kan köra bländaren tyst manuellt - testa det med ett EF-objetkiv där du måste vrida på "klick-klick-klick" ratten för att ändra bländare - dessutom så saknar xxxD husen den ena ratten vilket kan vara besvärligt.

En annan fördel med manuella (gamla) objektiv är att de är snorbilliga.... 28mm f/2.8 kan man köpa för en hundralapp och ett 58mm f/2 för ungefär samma peng - svårt att slå onekligen och tänker man så behöver man inte heller använda de objektiven för foto om man inte vill - låt dem vara rena filmobjektiv och man behöver då inte heller vara rädd för att repa eller skada objketiven om man sätter dit focusbegränsare och liknande hjälpmedel på objektvet.

Vill man ha nytt 20mm objektiv är inte då Voigtländer 20 mm / F3,5 Color Skopar SL II ett bättre val än Canon 20/2.8 och för ungefär samma pengar? Det är ju snyggare iaf :)
 

Gulo

Aktiv medlem
28mm f/2.8 eller 58mm f/2 för 100kr låter intressant.

Hur är kvaliteten på dem och var kan man hitta dem att köpa?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ebay, men ibland också på tradera och fotosidan har hänt. Gamla 28ór med M42 hittar man då och då och de flesta är riktigt bra om man pratar om kvallitén som krävs för filmning. Letar man och tittar runt på annonser så hittar man guldkorn då och då - det finns alltid folk som begär fåniga summor, men det är bara att titta vidare då. Ibland har jag köpt någon gammal analog kamera för att få med något objektiv jag velat ha, men kastat kameran. Vill man ha nya objektiv så får man betala lite mer, men fortfarande så får man ett nytt Helios 44 för 65 USD - hanterbara pengar det också...

http://www.rugift.com/photocameras/lenses.htm

Kvallitén på ebay "fynd" varierar, men över hälften är iaf bra - något har jag lagat bländaren på och något har jag gjort rent i övrigt - det varierar som sagt, men trots att många är användbara så stöter man på en del rent skit också... Det är lite samma sak som att köpa gamla bilar - en del är bra och del är kass, ju mer man vet desto fler lyckade affärer gör man, men man kommer ändå alltid att då och då stöta på något som inte är så bra som förväntat, men å andra sidan - det är en del av charmen!
 
ANNONS