Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på följande kameror..

buffydk

Medlem
Hej! Vi tittar smått på mer avancerade systemkameror, fotar idag med en Nikon D80. De vi tittar på är följande kameror nedan & det jag skulle vilja veta är vad är skillnaden på dem förutom priset? Följande hus jag nämner nedan är begagnade. Det är en riktig kameradjungel där ute!

Canon Eos 1D Mark ll
Canon Eos 1Ds Mark ll
Canon Eos 1Ds
-------------------------------
Canon Eos 5D
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Hej! Vi tittar smått på mer avancerade systemkameror, fotar idag med en Nikon D80. De vi tittar på är följande kameror nedan & det jag skulle vilja veta är vad är skillnaden på dem förutom priset? Följande hus jag nämner nedan är begagnade. Det är en riktig kameradjungel där ute!

Canon Eos 1D Mark ll
Canon Eos 1Ds Mark ll
Canon Eos 1Ds
-------------------------------
Canon Eos 5D
1Ds 11 mpx FF
1Ds II 16 mpx FF
1D II 8 mpx crop
5D 12 mpx FF

Det finns en sak gemensamt, dom är gamla som gatan så låt liken ligga och köp nytt.
Det skulle vara 5D i så fall som kan vara ett bra köp begagnat.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, 1D mkII är ju fortfarande användbar - speciellt om du behöver bra, snabb och säker af, men de börjar bli gamla onekligen och 1 D mkIII går få till vettiga pengar numera och den har bättre skärm, liveview och allmänt modernare. Gamla 5D kan vara rolig, men den förefaller i mina ögon lite övervärderad som begagnad.
 

buffydk

Medlem
En annan kamera, av ett annat märke dock, som vi kikat lite på är en Nikon D300. Vill gärna höra era åsikter om denna.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jättefin kamera - kanske inte modernast sensor, men väldigt välbyggd, allround, tålig och pålitlig - en av nikons abolut bästa hus i mina ögon. Nackdelen är väl att många insett att den är bra så den är dyr begagnad.
 

imajica

Aktiv medlem
Jag tycker en 1D mkII är svårslagen när det gäller valuta för pengarna - de går ju att hitta för runt 5000 nu! Åsså vill jag ju gärna tycka att det är en jättebra kamera eftersom jag själv har en :) Men det är klart, nya är de ju inte. Och många av dem har säkert fått jobba hårt. Menyerna är inte de allra mest logiska man kan tänka sig. Liten skärm. Och inga som helst av de där finesserna som kommit på senare år - live view, dammreducering osv...

Men som sagt, det är mycket kamera för pengarna.
 
ANNONS