Annons

EF 70-200/4 IS eller f/2,8?

WeeBee

Aktiv medlem
Ja, fast tvärt om. Bländaren är i normalfallet fullt öppen, nedbländning till vald bländare sker precis innan exponeringen.

Om det hade varit tvärt om skulle sökarbilden bli mörkare i takt med att du bländar ned, det är för övrigt precis vad som händer när du trycker på skärpedjupsknappen.
WOW! Så det är förklaringen till den för mig hittills onödigaste knappen på kameran. :D

Tack för dina svar. Det har hjälpt mig att bli åtminståne lite smartare vad gäller kamera teknik nu.

MVH
Num
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
2,8 för sportfoto

Ska du plåta sport med 1D mkIII inomhus så är 2,8 helt klart nödvändigt.
I alla fall om du vill kunna frysa rörelser.

Visst är IS bra, men för just sportfoto är det av minimal nytta.
Sedan funkar AF på 1D mkIII bäst med optik som har bländare 2,8 eller större.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Ska du plåta sport med 1D mkIII inomhus så är 2,8 helt klart nödvändigt.
I alla fall om du vill kunna frysa rörelser.

Visst är IS bra, men för just sportfoto är det av minimal nytta.
Sedan funkar AF på 1D mkIII bäst med optik som har bländare 2,8 eller större.
Ooooh nej! Jag har då ingen 1D. Hade testat en sådan och önskar att jag hade råd med sådan.

Kör nog med lilla 550D bara. (jag vet. lite ynkligt, men väldigt bra instegskamera dvs perfekt för mig)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag sportfotograferar mest utomhus, och där är f/2,8 inte lika viktigt. Men eftersom det är orienterare jag är efter (vanligtvis), är halva vikten på en f/4 inte oväsentlig. Står saker still hjälper IS till.

Att den högre ljusstyrkan inte är lika viktig ute beror på att på dagen behövs den inte, och när det börjar skymma är det bara en kort stund som ett bländarsteg hjälper. Snart är det så mörkt att det inte går heller. Då sätter jag på mitt EF 85 mm f/1,8 USM.

Men inomhus kan man ha belysning som gör att man hela tiden kommer undan med f/2,8, men inte med f/4. Så där är det en annan sak.
 

Daniel Rådegren

Aktiv medlem
WOW! Så det är förklaringen till den för mig hittills onödigaste knappen på kameran. :D

Tack för dina svar. Det har hjälpt mig att bli åtminståne lite smartare vad gäller kamera teknik nu.

MVH
Num
Jag trodde också att detta var en grymt onödig knapp... Men jag finner det väldigt användbar faktiskt, även om den ibland sitter lite opraktiskt till. Att kunna kontrollera skärpedjupet i sökaren gav mig ett helt annat sätt att titta på världen när jag fotade. Testa den ett par gånger vetja^^

Sen får jag tacka för en intressant tråd, går själv i köpestankar över vilken optik jag skall skaffa... medans jag väntar på att något skall dyka upp på beg marknaden.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Ja, för 3kg-hantlar brukar man bli jättestor och stark av ;)
Gå omkring med 3kg hantel i handen ett par timmar å lyft den nu som då upp i skjutställning. Kom ihåg att sätta mer tyngd frampå hanteln så at den blir framtung.

trodde inte heller at 5kg stormgevär i armen skulle vara tungt, men nog blev även det tungt efter några timmar.

=P
 

apersson850

Aktiv medlem
Vet att du bor i Finland, så jag upplyser bara lite snällt om att det heter automatkarbin på svenska. Såna som man har i armén, alltså.
 
ANNONS