Annons

Nikon D5000 vs. G12 eller S95 (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

professorb

Aktiv medlem
Då var det hela löst för mig. Blev en D80 som jag vet kommer duga prima åt mig. Ska bara hitta en bra standardglugg och grepp, men det får jag i så fall gaffla (!) om i andra trådar.

Stort tack för all input och stort tack för mig i tråden!
Tror många med intresse av G12/S95 kommer ha nytta av tråden, så låt den gärna växa... =)

Hälsn. Fredrik
Grattis till köpet, du kommer säkert att få mycket glädje av den.

Vad det gäller objektiv är det 16-85VR som är den bästa av Nikons DX-gluggar men även 18-200 och 18-105 ger bra bilder. Den senare har den fördelen att den är klart billigare. Undvik de äldre utan VR då det är mycket användbart när ljuset ät sådär och du ändå inte vill öka ISO med D80:ans begränsade signal/brus då. Jag skulle inte fundera på 18-55+55-200 för en längre resa. Stor risk för skit på sensorn om man växlar ofta i fältet. Av samma anledning går en samling av små fasta objektiv bort för mig. D80 har inte sensorskak som kan hjälpa mot skit på sensorn som de nyare har.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Tack.

Främst på jakt efter en standardzoom (lär bli en 18-105 VR, alt "lilla" 18-55 VR, alt. 18-70 utan VR.

Sen kommer jag köpa ett AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G med. No snack om saken.

Har annonser uppe där jag söker båda typerna av optik. =)

Häls. Fredrik
 

Tokoza

Aktiv medlem
Härligt att du äntligen bestämt dig! D80 är säkerligen en kompetent kamera. Bra att ha objektiv med lite större omfång än 18-55mm så att du inte behöver byta objektiv så ofta. Välj en 18-105mm istället.
 
ANNONS