Annons

40D eller 450D Nybörjare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Vilka egenskaper tänker du på då?

De "vanliga" inställningarna är precis lika lätt åtkomliga på en 400D som på en 40D tycker jag.

Jag tycker också att en 40D är en bättre kamera än en 400D men jag tycker man skall göra sitt val med öppna ögon.

Anders
Ok, tänkte mer på C-knapparna där jag redan förutbestämt saker o ting utan att gå i menyerna. xxxD har faktiskt knappar för de flesta kontroller. Fast kanske inte lika många för de som kräver snabbjusteringar.
Normalt användande inget som påverkar, men för de som kräver ögonblicksjusteringar är det en fördel.

Sen använder jag en hel del båda rattarna 'även om jag kör på de halvmanuella lägena. Använder även flitigt joysticken för manövrering av fokuspunkterna. Fast den blev mer flitig nu när jag har 18 st på 7D.

/Stefan
 

Dicken

Aktiv medlem
Jag har ägt både 450D och 40D och måste säga att det är stor skillnad iaf för mig som fotar ishockey det är så stor skillnad att det är frågan om att ha en bild eller inte.

Om inte jag fattat fel så är 40D semipro inte så konstigt att allt känns bättre?

Ska man inte fota sport eller andra snabba saker så varför inte köpa det billigare alternativet.
 

wfrank

Aktiv medlem
Om du är amatör och inte har några ambitioner att utveckla fotograferande så är 450D en mycket bra kamera.
....
450D, 500D, 550D osv är alla kameror fenomenala att utveckla sin fotografi med. Vad saknas? Billiga, finessrika, häpnadsväckande prestanda, snabbt handhavande osv som skulle få vilken 1900tals-fotograf som helst att dregla. 40D's fördelar (och nackdelar) finns i fotograferandets periferi om man nu funderar på ordets egentliga betydelse.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Snabb hantering på ett xxxD hus? visst kan man vara färgad och visst sitter det bra sensorer i flera av xxxD husen men kalla dem inte ergonomiska eller snabba för de är de inte i praktiken.

Ett hjul är klart irriterande, frånvaro av c-lägen ökar risken för fel och för att huset inte är ställt som man hade tänkt sig och innebär att man ägnar mer tid åt att glo på bakre skärmen, sökaren är mindre och går inte (officiellt) byta mattskiva på ens!, af är sämre, seritagningen mycket sämre, huset är vekt och får dålig ballans med tung (580 exII) blixt på, mirror blackout är längre, slutaren håller kortare, Tc-80n3 passar inte, batteritiden är sämre och tätningen är sämre, ingen topdisplay...

Att säga att detta inte är någon reell skillnad är att förenkla världen lite väl mycket.... Att bedömma en kamera bara utifrån sin sensor är som att bedömma alla aspekter av en bil bara på motorn - visst är den viktig, men en inte ändamålsenlig bil blir inte bättre bara för att den har en bra motor...
 

AFJ

Aktiv medlem
Snabb hantering på ett xxxD hus? visst kan man vara färgad och visst sitter det bra sensorer i flera av xxxD husen men kalla dem inte ergonomiska eller snabba för de är de inte i praktiken.

Ett hjul är klart irriterande, frånvaro av c-lägen ökar risken för fel och för att huset inte är ställt som man hade tänkt sig och innebär att man ägnar mer tid åt att glo på bakre skärmen, sökaren är mindre och går inte (officiellt) byta mattskiva på ens!, af är sämre, seritagningen mycket sämre, huset är vekt och får dålig ballans med tung (580 exII) blixt på, mirror blackout är längre, slutaren håller kortare, Tc-80n3 passar inte, batteritiden är sämre och tätningen är sämre, ingen topdisplay...

Att säga att detta inte är någon reell skillnad är att förenkla världen lite väl mycket.... Att bedömma en kamera bara utifrån sin sensor är som att bedömma alla aspekter av en bil bara på motorn - visst är den viktig, men en inte ändamålsenlig bil blir inte bättre bara för att den har en bra motor...

Vem har sagt att det inte är någon skillnad?

Jag tycker det är helt OK att säga "jag föredrar kamera X framför Y därför att jag prioriterar bla, bla". Däremot tycker jag det är fel att som råd till en köpare säga att "Kamera X är en riktig kamera, kamea Y är bara skit"

Många av de argument som du tar upp är uppenbarligen viktiga för dig men kanske helt oväsentliga för andra.

Varför skulle C-lägen förhindra att man har kameran felinställd? Jag har C-lägen på 40D och 7D, använder dem sällan eftersom jag aldrig lyckas komma ihåg vad jag lagt på dem...

Vad är det för fel att använda den bakre displayen?? Den är stor och tydlig. Jag kan överhuvudtaget inte använda topdisplayen eftersom jag inte ser ett skit i den.

Huset är "vekt"? Vad menar du då? Vad använder du kameran till? Fotografera eller slå in spik med?

Hur många har behov av att byta mattskiva?

Slutaren håller kortare, ja kanske det, men de flesta lyckas ändå hålla dem vid liv väldigt länge.

Hur många använder sin kamera på ett sätt så att de har nytta av den bättre tätningen som en 40D har - och med gluggar där det är meningsfullt?

För att dra din jäfmörelse med bilar, vad har du för nytta av 18" fälgar om du bara kör till dagis. Varför behöver du ha elhissar i baksätet om du bara åker ensam? Vad har du för nytta av mugghållaren om du inte dricker kaffe när du kör?

Alltså, vi är nog alla överens om att en 40D har mer finesser än en 450D. Det som skiljer oss åt att du därmed anser att den är det självklara valet. Så enkelt är det inte hävdar jag och några till.
 

Dicken

Aktiv medlem
Känns lite som en tävling ska 450D eller 40D lägret vinna.......

Haha kul ju

Finns det något på 40D som inte 450D har som du tycker är värt en tusing?

Snabbare serietagning
Bättre AF
Större sökare
Topdisplay
Högre ISO
Större hus
C-lägen
MM
 

elbe

Avslutat medlemskap
Lägg ner materialhysterin!

.
Det går utmärkt att ta bra bilder med en xxxD-kamera både på flygande fågel som stillastående djur mm.

Här är en tjej som kört med 300D, 350D och 40D sen vet jag inte om hon uppgraderat bytt kamera nåt mer.

Denna bild med 350D...

http://www.pbase.com/zylen/image/75308311/original

Allt foto handlar alltid om mer än kameran - kunskap om motiven och övning tror jag det kallas....
 

hornavan

Aktiv medlem
Vem har sagt att det inte är någon skillnad?

Jag tycker det är helt OK att säga "jag föredrar kamera X framför Y därför att jag prioriterar bla, bla". Däremot tycker jag det är fel att som råd till en köpare säga att "Kamera X är en riktig kamera, kamea Y är bara skit"

Denna mening är troligen den viktigaste som skrivits i denna tråd.
 
ANNONS