Annons

D300s istället för D7000?

matti

Aktiv medlem
D700 kostar som du säger 15.500kr, men om du lägger till AF-S 24-120/4 VR för 9.200kr blir paketpriset 24.700kr. Det är 10.700kr upp från D7000 + 16-85VR. Inte riktigt samma prisklass.
Inte samma klass heller :p ;)

Nädå...skämt åsido...det som gör att jag efter byte till FX åter har skådat ljuset...är sökaren. Då har ändå inte D700:an lika stor sökare som min gamla Pentax ME Super. Det må vara sämre upplösning, sämre högiso eller vad du vill (på D700 jämfört med D7000)...men den enligt mig oerhörda fördelen för fotoupplevelsen med en större sökare gör det väl värt merkostnaden. Bättre möjlighet till snyggt skärpesläpp är också en bonus. Plus att man som sprungen ur analogfotografi slipper tänka om vad gäller brännvidder...jag har rotat i bakskallen vilket bildutsnitt en 24 mm's glugg ger...och då vill jag ha det bildutsnittet även på ett digitalhus.

Bara mina 2 ören vad jag värdesätter i min fotohobby :)
 
Senast ändrad:

Helmetrock

Aktiv medlem
Inte samma klass heller :p ;)
Nä, speciellt inte samma viktklass ;-)

En bättre jämförelse är ju med AF-S 17-55/2,8 med tanke på byggkvalitén. Då försvinner ju stora delar av både vikt- och prisskillnaden.

Men nog om det, det finns absolut skäl att välja ett DX-hus framför ett FX. Storlek och pris är väl de största i det här fallet.
 

matti

Aktiv medlem
Nä, speciellt inte samma viktklass ;-)

En bättre jämförelse är ju med AF-S 17-55/2,8 med tanke på byggkvalitén. Då försvinner ju stora delar av både vikt- och prisskillnaden.

Men nog om det, det finns absolut skäl att välja ett DX-hus framför ett FX. Storlek och pris är väl de största i det här fallet.
Jovisst är det så...eller om man ägnar sig åt fågelfoto edyl..."gratis" långa brännviddsekvivalenter samt snabb serietagning är ju kalasbonusar med DX i dessa fall :)

Men då är det ju bra med ett hus som balanserar teleobjektiven bra...samt har skaplig buffert....således D300s :)
 

optimize

Aktiv medlem
jag köpte en ny d300s för 10k under fotomässan, är väldigt nöjd med mitt köp. Du lär bli nöjd oavsett vad du väljer tror jag, men för mig blev det d300s då jag gillar stora hus
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Varför jag tvekar på D7000 är just för alla problem som folk har .
Problem?? De enda problem som har funnits är fixade i en ny firmware. Som vanligt är det folt som just köpt en D90 som framhåller att D7000 har problem.
Jag hänger en del på diverse D7000-forum och ingen jag har snackat med har upplevt några problem sedan ny firmware kom.
 

sundsten

Medlem
Problem?? De enda problem som har funnits är fixade i en ny firmware. Som vanligt är det folt som just köpt en D90 som framhåller att D7000 har problem.
Jag hänger en del på diverse D7000-forum och ingen jag har snackat med har upplevt några problem sedan ny firmware kom.
Och de som nyss har köpt en D7000 är de som skyddar sitt köp. Såg du vad jag gjorde där? ;)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Sätt på MB10 (greppet) och ladda det med 8 AA på din D300 så skall du få se på storlek och vikt. Tyngre och större än D3 :) Fort går det också. 8 bps
 

Janne B

Aktiv medlem
Jora Magnus, men på min D300 måste jag ladda med 8 st AAA samt att dessa måste vara omladdningsbara för att jag skall få ut 8 b/sek. Kunde inte låta bli;-)
Mvh
JB
 

Janne B

Aktiv medlem
Nej du har rätt. Det blev ett A för mycket
Men, jag vidhåller att för att få ut 8 b/sek så måste du ha uppladdningsbara batterier och inte "vanliga".
Mvh
JB
 

Tell

Aktiv medlem
Nej du har rätt. Det blev ett A för mycket
Men, jag vidhåller att för att få ut 8 b/sek så måste du ha uppladdningsbara batterier och inte "vanliga".
Mvh
JB
Om man gör på det "riktiga" sättet ja. Men det går ju faktiskt att få ut 8bps tillomed utan greppet. :)
 
ANNONS