Annons

Vilken ersättare till min LX3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinobi

Medlem
Blir inte riktigt klok, vilken kamera ska jag kika på för att få mer zoom men bibehålla en hyfsad bildkvalitet? Jag är VÄLDIGT nöjd med min LX3, men zoom-omfånget är en rejäl begränsning :(

Det jag fotar är framför allt min son, mestadels inomhus, och självklart på semestrar.

Har de sista veckorna betat av:
Samsung WB2000
Panasonix TZ10

Men ingen av dessa har kommit i närheten av den bildkvalitet jag önskar... Helst av allt skulle jag vilja nå upp till 8x-10x zoom. Funderade på G12´an, men den är lite väl stor för att enkelt ha med sig.

Jävligt synd att LX5´an bara har 3.8x zoom (och s95´an likaså). Då kan man ju lika bra ha kvar LX3 känns det som.

Någon som kan tipsa om en BRA kompaktkamera? Pris upp till 5.000kr

Tack på förhand
//Andreas
 

dumbo

Aktiv medlem
Det är nog så att du får välja mellan bra bildkvalitet och stort zoomomfång. Stort zoomomfång gör att man måste ha en liten sensor om kameran ska förbli någorlunda kompakt. Liten sensor = sämre bildkvalitet.
Stort zoomomfång innebär åxå större kompromisser vad gäller optiken för att hålla prisnivån rimlig, vilket åxå innebär att bildkvaliteten blir sämre. Ska man ha en någorlunda kompakt kamera med stort zoomomfång blir helt enkelt bildkvaliteten sämre.
Jag har en TZ7 som komplement till systemkameran och tycker att den tar bilder som är helt okej för "vardagsfotograferande". TZ10 gjorde de visserligen aningen sämre vad gäller brus, när de skrämde upp antalet pixlar, men skillnaden är inte så jättestor, IMO. Att de sedan inte är lika bra som S95/G12/LX3/LX5 är en annan sak.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
LX5 eller XZ-1 med telekonverter

LX3 serien med stor sensor (1/1.63") i en P&S som dessutom ryms i fickan har fått flera efterföljare, t.ex. Samsung EX-1 med 3x zoom vilket är lite bättre än de 2.5x zoom din LX3 har. Nya Olympus XZ-1 har ett 4x zoomobjektiv, som genom att det dessutom är så ljusstarkt även i teleläget, faktiskt ger bättre porträttblurr än en DSLR med kitobjektiv.

Det går faktiskt att boosta kompaktkamerornas brännviddsomfång med antingen vidvinkel- eller telekonvertrar. Olympusen kan det, Panasonic likaså.

Ska du ha ett större zoomomfång och kan tänka dig ett något större system, välj t.ex. en Panasonic DMC-GF2 med antingen 14-140mm eller 45-200mm zoomarna. Kanske har du redan passande Panasonic-tillbehör, såsom t.ex. en blixt till den.
 

Shinobi

Medlem
Tack för era åsikter. Sitter och testar en S95 för tillfället och ska jämföra med en G12. Är för bekväm för att återgå till systemkamera för stunden.

Trevlig helg på er alla.
 
ANNONS