Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
OK, dum fråga!
Vilket brukar du behöva göra?
Är det 50% blåsa rent eller är det 80% med vätska?

Jag vet att det inte går att säga exakt. Jag är väl mest ute efter att veta hur en D3-ägare upplever problemet.
Om problemet upplevs som stort kanske det är bättre att leta efter en D700.

/Johan
Jag har tre olika sätt:

• Gummiblåsa
• Arctic Butterfly från Visible Dust (en sorts pensel som laddas med statisk electricitet)
• Wet pads

Gummiblåsan fungerar för det mesta. Funkar inte det blir det penseln och som sista utväg wet pads.
Under tre år har jag bara behövt använda padsen 5-6 gånger.

Jag byter objektiv ganska friskt och även utomhus när jag måste, så visst blir det damm ibland, men inte så att jag upplever det som ett stort problem.
 

blenda12

Aktiv medlem
D3

Hej!
Rekomenderar Visible dust butterflypensel.
Fotograferar ca 20 000-30 000 bilder om året och byter objektiv ofta.
Upplever inte sensorrengöringen som något problem. Kör ca varannan månad en rengöring med penseln. tar ca 5 minuter. Har bara våtrengjort en gång på ca 1-1/2 år.

/Magnus
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Kanon!
Det var ungefär vad jag ville veta.
Brukar själv bara blåsa och någon enstaka gång köra med en pensel från visible dust.
Den är äldre än Arctic Butterfly så jag blåser med komprimerad luft på den innan jag torkar av sensorn.

Har själv aldrig använt vätska och därför är jag väl lite orolig.

/Johan
 

j2^

Aktiv medlem
Är det 50% blåsa rent eller är det 80% med vätska?
I mitt fall (Jag har förövrigt en D700, sensorrengörning inställd på att alltid köras vid på/av) så är det nog 99% rengöring med vätska. Anledningen är att det jag oftast får på min sensor är lämningar av rökvätska på grund av objektivbyten vid konsertplåtningar. Jag rengör 3-4 gånger per år.

Frågar man däremot en väninna som nästan uteslutande håller på med makrofoto så skulle nog hon säga att hon likaledes till 99% klarar sig med en blåsbälg.

Så, frågan är väl vad du tror att du får för sorts skräp i huset?
 

iBoat

Aktiv medlem
I mitt fall (Jag har förövrigt en D700, sensorrengörning inställd på att alltid köras vid på/av) så är det nog 99% rengöring med vätska. Anledningen är att det jag oftast får på min sensor är lämningar av rökvätska på grund av objektivbyten vid konsertplåtningar. Jag rengör 3-4 gånger per år.

Frågar man däremot en väninna som nästan uteslutande håller på med makrofoto så skulle nog hon säga att hon likaledes till 99% klarar sig med en blåsbälg.

Så, frågan är väl vad du tror att du får för sorts skräp i huset?
Precis. Sedan är det också en fråga om hur noga man vill vara. Om sensorn ser helt ren ut vid f8, men några enstaka prickar syns vid f18, kanske det inte gör något.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Bra svar! Tack till alla!

Jag plåtar inte konserter där det förekommer rök (inte än i alla fall)
Jag brukar inte vara extremt försiktig vid objektivbyten. Van som jag är från filmtiden byter jag objektiv när jag behöver göra det.
Såklart, står jag i en sandstorm eller det yr snö så är jag mer försiktig. Men inte överdrivet försiktig.

Tror att det kommer att gå bra att döma av era svar.
Har läst lite inlägg på nätet om att D3 släpper ifrån sig olja till sensorn. Men det kanske är en missuppfattning och kanske något som mest sker när kameran är ny.

/Johan
 

Mankan G

Aktiv medlem
Sensorrengöring? Har in tedet försvunnit på kameror med inbyggd sådan? ;.)

Skämt å sido så blåste jag av sensorn var och varannan dag med D100, D70 och D2X. En enda gång har jag behövt göra det med min D300 på 300000 exponeringar. Inte en gång ännu med min D700. Inte en enda gång har jag behövt våtrengöra på någon kamera.

Lite fusk är att Nikon alltid gör ren sensorn varje gång som kameran är inne för något. Bla AF justering som det blivit en del av. Dock brukar det bara vara i början av kamerans livscykel som det händer. D300:an hade jag under tre år och den var inte inne hos Nikon under de senaste två åren.
 

eon

Aktiv medlem
Gammal tråd som jag blåser liv i igen...

Hur är det med dammet på D3:an?
Har börjat kolla mer seriöst på en D3:a eller en D700:a.
Finns massor att säga om skillnaderna men hur förhåller det sig just med dammet på sensorn?
D3s har väl sensorrengöring så jag antar att det behövs. Men hur har det funkat med D3 för dig som haft den några år? Och kan du möjligen jämföra mot en D700?

Tack!
Johan
Jag har haft båda. Först D3, och fann den vara mer besvärlig vad gäller damm än någon tidigare Nikon jag haft. Bytte mot en D700, med samma sensor fast med inbyggd sensorrengöring och problemet var i stort sett borta. Så nog får man göra rent manuellt oftare med D3 jämfört med D700!

/Erik
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har två D3-hus vilket har förenklat städningen av lägenheten rejält - numera tar jag bara av objektiven från kamerorna och ställer dem i varsitt hörn och sen är allt damm borta på nolltid från golv och hyllor! :)

Nå, ok, lite överdrivet kanske. Men jag blåser faktiskt rent dem från damm ganska ofta (gummituta) och har lämnat in för rengöring lite då och då. Nu är jag ofta väldigt slarvig och stressad vid objektivbyten vilket antagligen förvärrar det hela en hel del. Men jag upplever att D3 drar till sig mer damm och partiklar än de tidigare kameror jag haft. Dammskakning som i D700/D3s fungerar verkligen. Fast å andra sidan tycker jag damm på sensorn är ett ofta lite överdrivet problem - de få gånger det faktiskt syns är det ganska lätt att klona bort. Mitt större problem är väl snarare damm på loftet ... :)
 
ANNONS