Annons

Extender för zoomobjektiv 70-300

lasse bus

Medlem
Kan man använda en extender för att öka brännvidden på ett Nikor 70-300 ?
Kameran är en D-300s.
Har hört att det inte låter sig göras på zoomoptik.
......./lasse
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Kan man använda en extender för att öka brännvidden på ett Nikor 70-300 ?
Kameran är en D-300s.
Har hört att det inte låter sig göras på zoomoptik.
......./lasse
Det fungerar bäst på fasta objektiv. Man brukar säga att objektiv med ljusstyrka under f/4 fungerar det dåligt, du får kanske ingen autofokus till exempel. Man förlorar ju en hel del skärpa med en extender och med ett redan mjukt objektiv så blir det nog inte särskilt roligt.
 

frwe

Aktiv medlem
Om det är Nikons 70-300VR du har så passar inte Nikons egna converters. Det går att fila bort en liten klack på bajonetten så att de fysiskt går att sätta på men kvaliten blir nog inget du vill se. /FW
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har testat med Nikons egen konverter, filad, på ett 70-300 VR och det är bättre att använda f/8-f/11 för att få maximal skärpa och sedan croppa istället.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en 70-300VR och en Kenko 1.4 den kombinationen funkade sådär. AF fungerade ibland, ibland inte. Bildkvalitén blev bättre genom att beskära istället för att använda konvertern, så konvertern har legat mest.

Förra veckan köpte jag ett AF-D 300/4 och på det objektivet så fungerade konvertern hela tiden, inget problem med AF. Skärpan är något bättre utan konverter med fullt godkänt, ska testa detta mer när jag har tid
 
ANNONS