Annons

Canon EF 70-200/4,0 L USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Man saknar inte IS förrän man har haft det i ett objektiv. Sen får man svårt att leva utan.

Det är som med luftkonditionering i en bil.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror ju på vad man fotograferar. För ett drygt år sen behövde jag ett modernt 70-200 eller liknande för att ersätta mina objektiv med fast brännvidd när jag fotograferar springande hundar. Jag hade nämligen tröttnat på att jag alltid hade ett objektiv med fel brännvidd monterat. Hundjävlarna springer ju så att de är på olika avstånd från mig hela tiden.

Jag har också ett gammalt EF 50-200/3.5-4.5 med långsam autofokus och som är lite så där halvbra optiskt. Inte ett idealiskt alternativ för snabba motiv.

Jag köpte ett EF 70-200/4L utan IS eftersom det kostade ungefär hälften av vad varianten med IS kostade, och IS hjälper inte ett dugg när motivet rör sig fort.

Till trådskaparen kan jag meddela att det enda jag kan klaga lite på när det gäller EF 70-200/4L är att det är lite onödigt långt. Det fysiska längdmåttet på objektivet alltså. Det gäller att ha en fotoväska som passar. Allt annat är väldigt bra med det objektivet.

(F.ö. så håller jag med Anders. Jag har flera andra objektiv med IS, och i vissa situationer är det väldigt användbart. Dock var det inte kostnadseffektivt för mig med EF 70-200.)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag är sådan att jag inte fotograferar en sorts motiv vecka in och vecka ut.
På ett objektiv med IS kan man stänga av det om det är till besvär, men det är svårare att sätta på det på ett objektiv som inte har...

Men visst, det gräver mer i bankkontot.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, om jag inte hade haft några andra objektiv så hade jag nog köpt varianten med IS.

IS är bra, men man bör nog fundera på hur mycket pengar det är värt. EF 70-200/4L är mycket bra, både med och utan IS.
 
Jag har detta objektivet, kan inte annat än att hålla med om allt. Ett riktigt bra objektiv som ofta sitter fast på kameran, fåglar/ djur, gatufoto, porträtt, detalj bilder. Dock kan jag tycka att vill du bara ha den till porträtt tycker jag att 70mm på en cropsensor blir lite för nära, men det kanske är en smaksak.
Köp säger jag, skulle du sakna is enormt kan du ju alltid sälja objektivet och uppgradera,
Objektiv håller ju priset mycket bättre än vad en kamera body gör.
 

gnegg

Medlem
Jag har detta objektivet, kan inte annat än att hålla med om allt. Ett riktigt bra objektiv som ofta sitter fast på kameran, fåglar/ djur, gatufoto, porträtt, detalj bilder. Dock kan jag tycka att vill du bara ha den till porträtt tycker jag att 70mm på en cropsensor blir lite för nära, men det kanske är en smaksak.
Köp säger jag, skulle du sakna is enormt kan du ju alltid sälja objektivet och uppgradera,
Objektiv håller ju priset mycket bättre än vad en kamera body gör.

Jag ska se till att testa objektivet innan det köps hem, men redan nu verkar det vara ett toppenobjektiv. :) Ja jo, IS väntar jag med...
 
ANNONS