Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic DMC-G2 & DMC-G10 (LUMIX G VARIO 14-42mm F3.5-5.6 ASPH MEGA OIS)

HNormark

Aktiv medlem
Ny kit-zoom!? Helt otroligt. Den existerande 14-45 är ju riktigt bra, så jag fattar inte varför de ska ut med en till, när det finns så många andra objektiv som saknas i utbudet.
 

alfarunner

Aktiv medlem
Kanske dags att äntligen växla upp till en G2 från min FZ50. Väntar dock troligen för att se vad en GH2 får för specifikationer.
 

perhel

Aktiv medlem
Kanske dags att äntligen växla upp till en G2 från min FZ50. Väntar dock troligen för att se vad en GH2 får för specifikationer.
Den är säkert riktigt bra....problemet är väl bara att du måste ha ett helt gäng objektiv för att matcha zoomomfånget på FZ50.

/perhel
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Ett extra tele räcker (45-200mm), men det blir väsentligt större pga den större sensorn. Ricoh har löst det med att minska sensorstorleken för teleomfånget med sitt GXR-system.

FHD->GHx
DMC-GH1 filmar redan idag i Full-HD 1080/24p/25p/(60i/50i). Är video prio, behöver du förmodligen även den för video anpassade superzoomen, 14-140mm.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Panasonic G10 med L-optik (L = low cost)

Av precis samma anledning som Olympus vid introduktionen av budgetmodellen E-PL1 släppte en prispressad L-version av den tidigare M.Zuiko D 14-42mm/F3.5-5.6. Kännetecknande för dessa Lite-versioner är att bajonetten är av plast istället för av solid metall.

Allt utom zoomningen är menystyrt via kameran, så man kan ju undra när objektiven på dessa hybridkameror även får power zoom såsom hos videokameror och P&S-kompakter.

Såg förresten en bild på mock up'en av kommande 14mm pancake, som nu har blivit litet ljusstarkare; ƒ/2.5 mot tidigare ƒ/2.8.
 

Bilagor

HNormark

Aktiv medlem
Den nuvarande 14-45mm kommer nog att utgå ur sortimentet.
Jo, du har nog rätt. Jag var bara lite frustrerad över alla ljussvaga zoomar när det finns såna brister i det nuvarande utbudet, men jag antar att en ny kitzoom inte tar så mycket av resurserna att det gör nån skillnad i vad övrigt de hinner med.

Egentligen var det dumt att jag kommenterade överhuvudtaget, för jag kommer troligen att sälja mina µ4/3-grejer och då har jag inte rätt att klaga.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
G10 med 14-42mm vs. GF1 med 14-45mm

Den nuvarande 14-45mm kommer nog att utgå ur sortimentet.
Knappast utgår 14-45mm objektivet så länge som DMC-GF1 säljs, vilken ju bundlas dels med H-H020 pancake, dels med just nämnda H-FS014045 objektivet.
 

snysop

Aktiv medlem
Väldigt nyfiken på G2'an. Har bestämt mig för att inte köpa GF1. Även om G2 är större så gillar jag den vinklingsbara skärmen och af-styrningen. Åandrasidan så är jag väldigt nyfiken på NiCanon's svar på det hela...
 

alfarunner

Aktiv medlem
EVF+cp

Jag har läst att effekten av ett cirkulärt polarisationsfilter inte kan ses i EVF. Stämmer detta verkligen? Gäller i så fall samma sak för ett linjärt filter? Är det så så är jag tveksam till att inhandla en Panasonic eftersom jag är intresserad av landskapsfotografering.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
En kuggfråga?

Jag har läst att effekten av ett cirkulärt polarisationsfilter inte kan ses i EVF. Stämmer detta verkligen? Gäller i så fall samma sak för ett linjärt filter? Är det så så är jag tveksam till att inhandla en Panasonic eftersom jag är intresserad av landskapsfotografering.
En Micro Four Thirds kamera saknar ju spegel i strålgången. Infallande ljus eventuellt filtrerat genom en linjär- eller circulärpolarisator träffar därför sensorn utan att någon spegling sker, varken för ljus- eller fokusmätning.

Därför kan du snarare företrädesvis använda det billigare och mer effektiva LP-filtret med nämnda Panasonic-kamera.
 
ANNONS