** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 4 hur hanterar jag mina gamla mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Surgeon

Aktiv medlem
Kommer nog att börja med LR4 då jag ser massor av fördelar med att använda detta arbetsflöde,

Jag har kört LR1 och 2 men sen så skippade jag det för ACR som funkat bra(samma bildbehandlingsmotor), men va fan, det finns ju en anledning till att fler och fler går över till LR3 och nu 4 för arbetsflödet, så nu har jag i princip 1eller 2 kanske 3 frågor som behöver besvaras innan jag går över till LR4

Jag har genom åren sparat mina bildfiler i en struktur som fungerar skitbra för mig, men vad händer när jag skippar mitt egenpulade struktur när jag vill att LR4 lyfter in bilderna i sin struktur-->Fråga 1


Om jag ger LR4 order att ta in mina "gamla" bilder till det nya LR4 formatet, dubblerar den bilderna eller är det bara "pekare" som etableras, dvs inga dubbletter-->Fråga 2

Ska jag verkligen göra detta? -->Fråga 3
 
Kommer nog att börja med LR4 då jag ser massor av fördelar med att använda detta arbetsflöde,

Jag har kört LR1 och 2 men sen så skippade jag det för ACR som funkat bra(samma bildbehandlingsmotor), men va fan, det finns ju en anledning till att fler och fler går över till LR3 och nu 4 för arbetsflödet, så nu har jag i princip 1eller 2 kanske 3 frågor som behöver besvaras innan jag går över till LR4

Jag har genom åren sparat mina bildfiler i en struktur som fungerar skitbra för mig, men vad händer när jag skippar mitt egenpulade struktur när jag vill att LR4 lyfter in bilderna i sin struktur-->Fråga 1


Om jag ger LR4 order att ta in mina "gamla" bilder till det nya LR4 formatet, dubblerar den bilderna eller är det bara "pekare" som etableras, dvs inga dubbletter-->Fråga 2

Ska jag verkligen göra detta? -->Fråga 3

För arbetsflödetsskull, gör det, gällande bilderna har jag ingen aning då jag kört LR från Beta 0,6 ;-)
 
Kommer nog att börja med LR4 då jag ser massor av fördelar med att använda detta arbetsflöde,

Jag har kört LR1 och 2 men sen så skippade jag det för ACR som funkat bra(samma bildbehandlingsmotor), men va fan, det finns ju en anledning till att fler och fler går över till LR3 och nu 4 för arbetsflödet, så nu har jag i princip 1eller 2 kanske 3 frågor som behöver besvaras innan jag går över till LR4

Jag har genom åren sparat mina bildfiler i en struktur som fungerar skitbra för mig, men vad händer när jag skippar mitt egenpulade struktur när jag vill att LR4 lyfter in bilderna i sin struktur-->Fråga 1


Om jag ger LR4 order att ta in mina "gamla" bilder till det nya LR4 formatet, dubblerar den bilderna eller är det bara "pekare" som etableras, dvs inga dubbletter-->Fråga 2

Ska jag verkligen göra detta? -->Fråga 3

Hej, har inte uppgraderat än p.g.a. att jag är lite osäker på nån barnsjukdom som verkar städa bort kurvjusteringar man gjort i LR3. När jag förvissat mig om att det är åtgärdat så blir det LR4. Jag har alltså inte LR4 än, men jag är ganska säker på att det funkar som i LR3:

Jag har liksom du en mappstruktur där jag ordnar mina bilder efter mitt tycke helt oberoende av om jag kör LR eller nåt annat program. Till saken hör att jag inte använder LR för att tömma minneskortet, utan jag sköter det helt vid sidan om. När jag laddat in bilder i mappstrukturen och grovgallrat de värsta fadäserna så drar jag igång LR och importerar bilderna på den plats de ligger. Utan att jag vet några detaljer så förmodar jag att det då skapas pekare i LRs databas till filerna som alltså ligger kvar i den mappstruktur jag gillar. Man kan välja att importera kopior av bilderna till ny plats men jag föredrar att bara göra pekare. De direkta svaren på dina frågor borde vara: 1) Du kan ha kvar den struktur du gillar. 2) Du kan välja om LR ska kopiera dubbletter eller bara göra pekare till befintliga filer.
 
Har har kört PSE i alla år, men har använt LR4 i 2 veckor nu. Jag har använt LR hämtande av bilder från kameran och dessa hamnar under mina bilder och 2012 och med en mappstruktur som är när bilderna är tagna. Det verkar vara LR standardläge och har inte ändrat det. Men vill man inte ha det så finns det flera andra möjligheter till strukturer. Jag redigerar sedan mina bilder i LR och exporterar ut mina bilder till samma struktur som jag har från mitt gamla arbetsätt i PSE.

Jag har ocskå testt att hämta in gamla mappstrukturer med rawfiler till LR för att se om LR kunde lyfta några bilder lite till. LR flyttade inga bilder utan det finns bara en pekare till mappen som ligger på en annan hårddisk

Nackdelen med mitt arbetsätt är kanske att mina slutgiltliga bilder som ligger i visningsmappar, dessa är inte sökbara i LR utan det är skapande bilden i LR som är sökbar via LR, spelar kanske inte så stor roll för vill man söka upp något speciellt så kan man ju alltid exportera ut dessa bilder som ett eget kit.

Alla visningsbilder som jag har från PSE har jag inte gjort sökbara, vet inte ens om det går för jag har inte tänkt att koppla in alla gamla rawfiler till LR som jag inte tänker behandla där.

Något som jag ännu inte har blivit klok på är att jag tog en bild från LR och valda att fortsätta att redigera med PSE men jag kunde inte fortsätta att behandla den där troligen ett felaktigt format som kom över till PSE som inte den kunde redigera, färgdjup etc.
 
...så drar jag igång LR och importerar bilderna på den plats de ligger. Utan att jag vet några detaljer så förmodar jag att det då skapas pekare i LRs databas till filerna som alltså ligger kvar i den mappstruktur jag gillar... De direkta svaren på dina frågor borde vara: 1) Du kan ha kvar den struktur du gillar. 2) Du kan välja om LR ska kopiera dubbletter eller bara göra pekare till befintliga filer.

Hej.
Det är precis som cls beskriver. Det finns fyra val i Lightroom när du importerar dina bilder. Copy as DNG, Copy, Move och Add. Om du väljer "Add" så får du den funktion som ni beskriver.

// Jani
 
ANNONS