Annons

Mitt arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Jag kikar in på Fotosidan lite då och då och surfar runt bland många intressanta diskussioner i forumen.
Många frågor och undringar berör vad som händer efter fotograferingen i massor av trådar som dyker ned i alla detaljer. Kul och lärorikt!

Vilket/vilka redigeringsprogram ska jag använda? Hur backar jag upp mina bilder? För/nackdelar RAW-JPG ur redigeringsaspekten? Hur delar jag mina bilder? Hur ska jag sortera och strukturera allt mitt bildmaterial? Med mera med mera.....Inte helt lätt i dagens utbud av hjälpmedel.

Med detta inlägg tänkte jag ta ett samlat grepp och som ett komplement till alla dessa "lösa" trådar försöka mig på att beskriva någon form av helhet i mitt arbetsflöde. En helhet som i viss mån inbegriper en del av alla dessa val som ska göras. För att inte spåra ur alldeles undviker jag värderingar om vad som är "det bästa" eller "det effektivaste" eller "det mest rationella". Bara en rent objektiv (!) beskrivning av processen och i vissa fall motiveringar till varför jag gjort just detta val. Jag har provat mig fram i programdjungeln, testat olika lösningar, ratat en del och behållit andra. Nu känns det lite som om jag har "landat" i en metodik som känns bekväm och som passar mitt bildarbete.

Om du läser det här så får du gärna ge mig tips utifrån dina erfarenheter och gärna en beskrivning av hur du jobbar med dina bilder. Helst utan alla "vs" men gärna en kommentar till varför du valt som du gjort. (Hmmm...viss "vs" kanske man inte kan undvika....:))

Förhoppningsvis till gagn för oss alla och framförallt till de som inte hunnit få så stor erfarenhet ännu.

Nog om det, till saken;

Jag fotograferar med Nikon D7000 och D90. I D7000 sparar jag ned mina bilder i RAW på det ena kortet och JPG på det andra. I D90:n bara RAW.

När jag kommer hem efter fototuren startar jag upp min Mac. Jag har tillgång till både Mac- och Windowsmaskiner och tycker båda fungerar utmärkt. Valet av Mac hänger nog mer ihop med en rent subjektiv känsla av att jag helt enkelt gillar miljön. Sedan tillhör jag dom som blivit lite "macifierade" med Iphone, Ipad, AppleTV osv. För mig fungerar det bra.

Jag stoppar i mitt minneskort i kortläsaren och öppnar Lightroom. Just nu LR4 Beta som jag testar men arbetsflödet är detsamma med LR3 (nästan, kommer till det..). Jag går in i Importdialogen och väljer att kopiera mina bildfiler som DNG. Mitt val beror på att jag vill bädda in metadatan i bildfilen och slipper således att ha alla dessa XMP-sidecar-filer att hålla reda på. Jag väljer att ändra filnamn till år-månad-dag-importnummer (egna inställningar) och att organisera efter datum. Här ska tilläggas att min mappstruktur på datorn är skapad helt efter principen huvudkatalog\år\månad\dag\..ev kommentar.
Jag väljer förhandsvisning Standard och bockar i rutan Importera inte misstänkta dubbletter. Jag sätter inte några nyckelord i detta läge. Sedan en snabb "grovkoll" av vilka bilder som ev inte ska med i importen (oftast tar jag med rubbet). Sedan trycker jag på Importera och går och sätter på kaffet.

Efter importen blir det Bibliotek-läget och grovstädning. Jag markerar oönskade bilder med flaggan "x" och sedan, i menyraden under Foto, väljer jag Ta bort avvisade foton. Ev gör jag om proceduren mera i detalj med att jämföra alternativexponeringar. Då med jämförelseläget "XY" och samma princip med flaggning av oönskade bilder.
I detta läge kan man ju också välja att sätta stjärnor och färgetiketter på bilderna. Någon slags "klassifiering". Färger sparar jag till senare. Stjärnor ev om någon eller några bilder verkligen sticker ut i positiv mening. Då blir det fem stjärnor (vad ska man göra med 2-, 3-, eller 4-stjärniga bilder..?). Oftast avvänder jag dock inte detta alls utan sparar på den funktionen.

Sådärja. Nu sitter jag där med ett gäng bilder som förhoppningsvis känns bra. I det här läget sätter jag nyckelord samtidigt som jag gör en fortlöpande bedömning om ytterligare någon bild ska förpassas till papperskorgen. Efter detta vet jag jag vad jag har. Nu återstår en bedömning av vilka bilder som kräver redigering. Det mesta gör jag i Framkallningsmodulen i LR. Har jag tid och lust väljer jag att leka med någon eller några bilder i PS (högerklick på bilden, Redigera i....., gör det jag ska i PS, Spara, Stäng och en kopia finns i LR i TIFF eller PSD beroende på inställningarna i LR. Obs att TIFF-filerna blir STOOOOORA). Men, som sagt, 90 procent av redigeringen sker i LR. Och frågan är om man överhuvudtaget ska kalla det redigering. Mera justering kanske. Exponering, vitbalans, beskärning, räta upp, klarhet, färger, skärpa etc. Eller vad man nu inte är nöjd med.

Om jag känner för det går jag i detta läget in i LR:s kartmodul och geotaggar (sätter koordinater) på bilderna så metadatan även får information om var respektive bild är tagen.

Tja. Nu sitter jag där med mina bilder som förhoppningsvis är klara för betraktelse. Några vill jag skriva ut på min Canon MG8150-bläckstrålare. Några vill jag exportera som JPG. Några vill jag skicka till någon. En och annan till bloggen. Vissa till mitt galleri på hemsidan. Eller både och.
Här tycker jag färgklassifieringen funkar bra. Jag har fem färger att välja på och det räcker gott. Lätt som en plätt att hitta ett system i det och sedan bara filtrera ut önskade bilder.

Nu kommer vi till skillnaden mellan LR3 och LR4 Beta.

Jag har valt att använda en molntjänst som heter Adobe Revel (tidigare Adobe Carousel). Jag har beskrivit den i tidigare trådar men här kommer en sammanfattning. Revel är en tjänst där jag kan ladda upp mina bilder till molnet och jag kan redigera dom med samma "motor" som i LR-. F.n. finns den bara till Mac men släpps när som helst till Windows/Android. Man laddar ned programmet (appen) till datorn, till Iphone och till Ipad. Sedan skapar man "album" (carousels) i vilka man laddar upp valfria bilder. Kostnaden är 5.99 dollar per månad. Man kan skapa max fem st carousels och dela dessa med vardera max fem st användare. För de som man delar ut till kostar det ingenting. Jag går inte in i mer detaljer om funktionen på detta utan konstaterar bara att Adobe Revel fyller fyra st krav för mig;

1. Jag har mina (valfria) bilder tillgängliga i alla mina "enheter".
2. Jag kan enkelt dela ut valfria bilder till de jag vill ska ha tillgång till dom.
3. Jag har bilderna sparade i en molntjänst.
4. Jag kan redigera mina bilder i alla mina enheter.

Just nu stöds bara jpeg och Adobe säger att integrering med LR kommer. MEN. I LR4 Beta finns det en plugin som tillåter att man kan exportera bilder direkt från LR till Revel. Jag upptäckte detta av en slump och kommer även att tipsa om det i en separat tråd. Således, vissa bilder färgmärker jag för export till Revel.

Sammanfattning hittills; Mina bilder finns sorterade, strukturerade i kataloger, namnsatta med önskade filnamn, märkta med nyckelord.stjärnor-färgetiketter, redigerade (justerade), och vissa (eller alla, Revel har ingen begränsning i antalet bilder) säkrade i molnet. Dom ligger på hårddisken som DNG, således inga XMP-filer att hålla reda på. Jag kan öppna filerna i de flesta program med bibehållen metadata och redigeringsinformation.

Inte riktigt läge för att luta sig tillbaka än. Back-up? Förutom att behöva lita på Adobe´s moln? Jorå, klart man vill ha. Jag använder den naturliga funktionen i Mac-världen. TimeMachine.

I mitt hemmanätverk har jag kopplat in en NAS. En Qnap TS-439 Pro II+ med plats för fyra st hårddiskar i en massa valfria RAID-kombinationer. I dagsläget, med tillgängliga 3TB-diskar,således upp till 9 TB lagringsyta i RAID 5 som max. Jag kör TimeMachine mot denna samt har en extern usb-hårddisk som ytterligare backar just bildkatalogen mot Qnapen. NAS-världen erbjuder ju massor av valfrihet och anledningen till mitt val var nog mest på rekommendation från en kollega. Jag har ingen erfarenhet av andra system men jag är jättenöjd med Qnapen som gör det jag önskar.

Har man Windows så finns den utmärkta gratisprogramvaran SyncToy från Microsoft som jag använder i mina W7-burkar.

Ja detta var en liten beskrivning av det arbetsflöde som jag har valt. Jag trivs med det och tycker det uppfyller mina krav på ett strukturerat och, framförallt, enkelt arbetssätt. När man beskriver det i ord så kanske det låter invecklat men faktum är att det fungerar alldeles utmärkt. För mig.

Nu är jag nyfiken på hur du jobbar med dina bilder... :)

//Per
 
Hej Per!

Tack för ett mycket intressant och upplysande inlägg. Jag har inte haft något tänk tidigare utan jag har i princip bara kopierat mina bilder till datorn direkt via filhanteraren. Den enda struktur jag haft är mappar efter principen ÅRTAL/ÅÅ-MM-DD.

Nu har jag äntligen tagit tag i detta och surfar runt på nätet efter tips, exempel och råd hur andra gör.

Jag har precis skaffat en MacBook Pro. På den har jag både LR och Aperture. Jag har en NAS, Synology DS411j med 4 hårddiskar.

Jag har alla mina bilder lagrade på några portabla hårddiskar och ska så fort jag har bestämt mig för ett arbetsflöde och en strategi föra över allt till min NAS. Men först måste jag konfigurera min NAS på ett smart och optimalt sätt.

Hur har du konfigurerat din NAS med hänsyn till lagringsutrymme, speglingar, back-up etc?
 
Nu är jag nyfiken på hur du jobbar med dina bilder... :)

//Per



Puh, det var en del att läsa igenom! :)

I stort gör jag väl något liknande.

Ett par synpunkter bara:

1) Stjärnmärkning. Jag använder hela registret från 1 till 5 där jag har gjort lite definitioner för mig själv vad de olika nivåerna skall innebära. 4 ger jag nog på mindre än 5 % av mina bilder och 5 på mindre än 1 procent. På så vis kan jag lätt sortera ut de verkliga godbitarna. Sätter man 5 på alla (som t ex Scott Kelby rekommenderar) så är det ju meningslös att rata överhuvudtaget!

Jag har sedan smart collections typ "Bästa bilderna på Erik", där alla bilder med keyword Erik och 4 eller 5 i rating platsar.

2) NAS, ja det är ju otroligt populärt att lägga bilderna där. Men jag har lite svårt att se vinsten. En intern disk är oftast snabbare. Jag använder min NAS som backup, inte som primärt media, men du tycks ju ha en hel del data så visst.
 
Hur har du konfigurerat din NAS med hänsyn till lagringsutrymme, speglingar, back-up etc?

Hej,
Jag kör RAID 5 (kräver minst 3 diskar) och backar upp min MacBook Pro med TimeMachine mot NAS:en. Sedan har jag en extern USB-disk kopplad direkt i NAS:en som en extra back-up på just bildkatalogen.
 
Puh, det var en del att läsa igenom! :)


2) NAS, ja det är ju otroligt populärt att lägga bilderna där. Men jag har lite svårt att se vinsten. En intern disk är oftast snabbare. Jag använder min NAS som backup, inte som primärt media, men du tycks ju ha en hel del data så visst.

Hehe, jag det blev lite längre än jag tänkt mig. Men jag ville få med en helhet av arbetsflödet och då blev det så här. :)

Jag kanske uttryckte mig oklart men jag har faktiskt alla bilder på min lokala disk och, precis som du, använder jag NAS:en som back-up. Annars blir det nog lite segt i vissa fall.

//Per
 
Nu är jag nyfiken på hur du jobbar med dina bilder... :)

Ser man på det med fågelperspektiv så kör jag
Minneskort -> Lightroom -> Arbetsdisk på min maskin -> Backup på min filserver -> Backup till två olika molntjänster.

Jag arbetar med stjärnorna i LR på ett lite annorlunda sätt. Jag använder dem bara för att gallra ner antalet bilder.

Säg att jag kommer hem med 400 bilder från en konsertplåtning. Avtalet säger att jag skall leverera 8.

Första gallringen gör jag med Pick/Reject. Låt oss säga att jag får kvar 65 picks då.
Nästa gallring gör jag genom att gå igenom de 65 bilderna, och vilja ut de jag tycker bäst om.
Men ajdå.. Jag fick kvar 17 bilder...
Då Gallrar vi ett varv till, och kikar på de bilder som nu har en stjärna. Och ger de bästa två stjärnor.
Hm... fortfarande 10 bilder kvar.
Då gallrar vi ett varv till och höjer ** -> ***

Sådär ja.. åtta bilder utvalda för slutlig efterbehandling och leverans.
 
ANNONS