Annons

35/1,4 eller 24-70

Rommel

Avslutat medlemskap
Köpte 24-70 i mars, Sålde den idag ch beställde 35/1.4.
"Förlorade" 500 kr på att ha objektivet, eller så kan man tänka att jag haft ett objektiv för 500 kr i 3½ månad. Inte illa ;)

/Stefan
 

Palletheking

Aktiv medlem
Skulle helst vilja ha både zoomar och fast optik, men pengarna räcker inte till allt. Därför blev det enuppsättning fasta gluggar för min del.
 

Theryd

Aktiv medlem
Köpte 24-70 i mars, Sålde den idag ch beställde 35/1.4.
"Förlorade" 500 kr på att ha objektivet, eller så kan man tänka att jag haft ett objektiv för 500 kr i 3½ månad. Inte illa ;)

/Stefan
Bra val ! Kan meddela att jag älskar mitt 35 mm...har förvisso inte ägt något 24-70, men jag känner inte jag har behov av zoomen och skulle aldrig byta.... :)
 

Theryd

Aktiv medlem
Nu håller jag på att fundera på om jag ska sälja mitt 50mm 1.4 till förmån för ett 85mm 1.8.
Mitt 50mm blir alltid kvar hemma nu när jag har 35mm.... och så skulle jag vilja ha "någonting emellan" mitt 35 mm och 135 mm..... så vad tror ni - ett 85 mm ? :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nu håller jag på att fundera på om jag ska sälja mitt 50mm 1.4 till förmån för ett 85mm 1.8.
Mitt 50mm blir alltid kvar hemma nu när jag har 35mm.... och så skulle jag vilja ha "någonting emellan" mitt 35 mm och 135 mm..... så vad tror ni - ett 85 mm ? :)
Tjena igen. Jag skippade både 85 1,4 och Zeiss 100 2,0. Istället blev min slutliga uppsättning, Zeiss 35 2,0 Nikon 50 1,4 G 85 1,8 G samt 180 2,8 af ED. Blev mest ekonomiskt på det viset. 85 1,8 G är en mycket skarp o fin glugg. Rekomenderas.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nu håller jag på att fundera på om jag ska sälja mitt 50mm 1.4 till förmån för ett 85mm 1.8.
Mitt 50mm blir alltid kvar hemma nu när jag har 35mm.... och så skulle jag vilja ha "någonting emellan" mitt 35 mm och 135 mm..... så vad tror ni - ett 85 mm ? :)
35 + 85 var ju den klassiska kombinationen före zoomarna, funkar perfekt fortfarande.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Fast även om 50 mm ligger nära de bägge andra i brännvidd tycker jag det är synd att strunta i 50 1,4. En rätt billig glugg som kan komma till användning framöver. Hur man än vänder o vrider på saker så frilägger en 50 mm huvudmotivet bättre än en 35:a. Det gör 85:an också men den är svårare att använda inomhus.
 

Theryd

Aktiv medlem
Så ditt råd är egentligen att behålla 50 mm och spara ihop till ett 85 mm också? :)

Är det så att ett 50 mm frilägger bättre än 35 mm ?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Så ditt råd är egentligen att behålla 50 mm och spara ihop till ett 85 mm också? :)

Är det så att ett 50 mm frilägger bättre än 35 mm ?
Japp, 50 mm frilägger lite bättre än en 35:a och man behöver inte gå lika nära för att uppnå samma effekt med bakgrundsoskärpa. Tycker du skall behålla din 50 mm. Jag köpte min 85:a förra veckan för 3990 kr på Mediamarkt Norrköping. En förhållandevis billig optik med jätteprestanda.
 
ANNONS