Annons

7D eller 5D mk2?

hornavan

Aktiv medlem
7D sportskamera
5DMK2 stillastående foto.

//Kaj
OM man till varje pris måste förenkla. Världen är lyckligtvis inte svartvit och det är inte heller skillnaderna mellan 7 + 5D.

Båda fungerar till båda. Det är som att jämföra bilar, alla går att köra framåt och bakåt med, en del lite snabbare och andra lite bekvämare.

Det som är en definitiv sanning är att det inte går att läsa sig till sanningen om dessa förunderliga tingestar.
 

pixelbild

Avslutat medlemskap
Det var som attan min 5D II funkar bara till stillastående foto. Då får jag sluta plåta innebandy och rallycross.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Poängen med FF är två som jag ser det: 1) Kortare skärpedjup 2) Större sannolikhet att objektiven är användbara om 10 år (på sikt då sensorpriserna faller lär alla avancerade kameror vara FF detta skapar ju en ny marknad för tillverkarna då många måste investera i ny FF optik). 3) Större, ljusstarkare, kontrastrikare sökare (man kan göra små crop sökare större, men då blir de antingen mörkare eller, för att bevara ljusstyrkan, kontrastfattigare) 4) För samma generation sensor och samma antal pixlar kommer FF kameran att ha ett stegs bättre ljuskänslighet (2,2X större sensor).

Bortsett från dessa två argument är det, som jag ser det, nyansskillnader mellan crop och FF, så man får bedömma efter ens personliga smak helt.
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Ser man motivet lika stort i båda sökarna?
Beror på vad du menar. 7D har ju 1,6 brännviddsförlängning så om man använder samma glugg så ser det ju inte likadant ut.

Sökaren är dock större på en FF-kamera, det blir mindre kikarkänsla och man ser mer i periferin.
 

Gulo

Aktiv medlem
Jag tänkte på om man t.ex. fotar en råbock med samma objektiv på båda kamerorna. Ser jag lättare hur många taggar den har i 7D's sökare då?

Om det nu är så, är skillnaden stor? Blir det lite mindre än 1,6ggr större då med 7D?

Jämför lite för- och nackdelar vid foto av vilda djur & fåglar! Det skulle ju i så fall vara till 7D's fördel just detta!
 

campokatt

Aktiv medlem
Beror på vad du menar. 7D har ju 1,6 brännviddsförlängning så om man använder samma glugg så ser det ju inte likadant ut.

Sökaren är dock större på en FF-kamera, det blir mindre kikarkänsla och man ser mer i periferin.
Sökaren har väll ingenting med sensorn att göra eller? 7D är ju den enda av dom som visar 100% i sökaren, måste väll vara ett bra argument för den.
 

perperub

Aktiv medlem
Jag har i dagsläget en Canon 450D, men ska snart köpa ett nytt kamerahus. För någon månad sedan velade jag mellan Canon 40D och Canon 5dmk2, men senare när Canon 7D lanserades blev jag väldigt intresserad av denna.

Canon 40D är helt uteslutet nu och valet lutar mest åt 7D. Jag har läst att den lämpar sig bäst till djur- och sportfotografer. Jag fotograferar mest människor. Anledningen till varför jag är mer osäker på 5dmk2 är att jag inte vill förlora bränviddsförlängningen och för att fokussystemet på 7D tilltalar mig mer.Tycker ni att det är ett dumt val om jag väljer 7D framför 5dmk2? Vill gärna höra era åsikter då det trotsallt är det ganska stort "hopp" jag kommer göra.
Jag har läst hela tråden då jag är lite nyfiken på samma sak som du en gång undrade över, valet mellan 7D och 5Dmk2.

Hur resonerade du Sara då du valde din 5Dmk2?

Mvh
Pär
 
ANNONS