Annons

synkkabel passar inte?

lenalandis

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett problem. Precis fått mitt lilla studioset som är en Köning 150W. Det var med en sändare och mottagare. Men jag hittar inget ställe att sätta in synkkabeln på min Canon 60D. Blixtrarna löser ut om jag har den inbygdablixten igång men vid slutar tid 1/125 s f8 iso 200 så blir bilden mörk. Det ser ut som blixtrarna slår ut. Måste jag köpa till en trådlös sändare och mottagare? eller vad gör jag för fel?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Du kan tyvärr inte ansluta någon synkkabel till 60D, eftersom Canon har plockat bort PC-kontakten på denna modell (förvånansvärt nog).

Nu har jag i och för sig ingen 60D själv, men generellt så behöver du ställa in kameran på manuell blixt. Annars kommer studioblixtarna att brännas av redan av mätförblixtarna som används vid autoblixtlägena, och då har studioblixtarna slocknat innan kameraslutaren har hunnit att öppna.
.
 

IngNer

Aktiv medlem
Precis som de flesta nyare systemkameror, har 60D en blixtsko ovanpå, där man kan ansluta kabel eller fjärrutlösare till blixtar.

Adapter till den vanliga pc-kontakten kostar mindre än en hundring:
http://www.kamda.se/blixtskoadapter-slavtandare

Men ett bättre alternativ kan vara att sätta dit en IR-tändare, för att slippa snubbla över sladdar. IR för blixtutlösning fungerar bra inomhus, men om man vill använda blixtarna i starkt omgivningsljus och på längre avstånd är radioutlösare bättre.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Precis som de flesta nyare systemkameror, har 60D en blixtsko ovanpå, där man kan ansluta kabel eller fjärrutlösare till blixtar.

Adapter till den vanliga pc-kontakten kostar mindre än en hundring:
http://www.kamda.se/blixtskoadapter-slavtandare

Men ett bättre alternativ kan vara att sätta dit en IR-tändare, för att slippa snubbla över sladdar. IR för blixtutlösning fungerar bra inomhus, men om man vill använda blixtarna i starkt omgivningsljus och på längre avstånd är radioutlösare bättre.
Jag skulle nog välja radio varianten, kablar kan man snava på, eller välta saker med.
IR kan lätt gå vilse bland reflexskärmar, paraplyer och annat bråte.
 

lenalandis

Aktiv medlem
Du kan tyvärr inte ansluta någon synkkabel till 60D, eftersom Canon har plockat bort PC-kontakten på denna modell (förvånansvärt nog).

Nu har jag i och för sig ingen 60D själv, men generellt så behöver du ställa in kameran på manuell blixt. Annars kommer studioblixtarna att brännas av redan av mätförblixtarna som används vid autoblixtlägena, och då har studioblixtarna slocknat innan kameraslutaren har hunnit att öppna.
.
Tusen tack! Hade kameran inställd på Ettll nu fingerar det:)
 

IngNer

Aktiv medlem
Om man använder IR-utlösare räcker det med att den tänder en av studioblixtarna, och alla andra kommer efter. Det ger dock en viss fördröjning, och eftersom studioblixtar har lång brinntid, ett par millisekunder, så man kan behöva öka tiden för synk. Det brukar räcka med 1/160 på APS-kameror, men med starka blixtar kan man behöva gå ner till 1/125 för att de ska hinna brinna ut medan slutaren är öppen, och ännu längre tid på FF. Inget att frysa rörelse med alltså.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Bra påpekande. Man kan få fördröjningar med såväl IR- som med radio-triggers. Vissa, särskilt billiga Kina-grejer, kan ha så stor fördröjning att man måste gå upp till längre än en 1/30 sekund för att få det att fungera.
.
 
ANNONS