Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

sinduda

Aktiv medlem
Har fortfarande inte uppdaterat till denna nya programversionen för 5d MIII men läste i någon tråd att t ex batterier med andra märken än canon inte skulle fungera då? Kanske har jag missuppfattat detta eller finns det någon här som vet och kan det isåfall ställa till det om man även har batterigreppet i annat märke?
r
Tyvärr stämmer det, fast batteriet går att använda, men Du måste klicka OK varje gång Du startar kameran för att använda "unknown battery".
Jag såg det först på en 6D som var först med denna "finess".
Mina pirat är köpta hos Batteriexperten och har röd baksida,
 

Ufologen

Aktiv medlem
Tyvärr stämmer det, fast batteriet går att använda, men Du måste klicka OK varje gång Du startar kameran för att använda "unknown battery".
Jag såg det först på en 6D som var först med denna "finess".
Mina pirat är köpta hos Batteriexperten och har röd baksida,
Ok men då fungerar det i alla fall. Fast kanske värre om den protesterar mot Hähnels batterigrepp eller inte vill känna av det eller något för då åker man ju på en extra kostnad i klass med vad en converter kostar.
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Lär sig alltid något nytt hyss som Canon gör men säkert likadant på andra märken. Men det kommer nog snart en lösning på det som förövrigt har 4 original Canon batterier där det ena som gått innan i en 7D börjar tappa lite nu.

Angående konvertrar så tänk på att en 2,0 inte ger autofokusering på ditt 100-400. Kenko precis som Sigmas konvertrar har allmänt fått bra vitsord, Cyberfoto har gjort test av olika.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=128684

//R
 

Ufologen

Aktiv medlem
Lär sig alltid något nytt hyss som Canon gör men säkert likadant på andra märken. Men det kommer nog snart en lösning på det som förövrigt har 4 original Canon batterier där det ena som gått innan i en 7D börjar tappa lite nu.

Angående konvertrar så tänk på att en 2,0 inte ger autofokusering på ditt 100-400. Kenko precis som Sigmas konvertrar har allmänt fått bra vitsord, Cyberfoto har gjort test av olika.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=128684

//R
Låter som en anledning att nöja sig med 1,4 konvertern då alltså.
 

RolfE

Aktiv medlem
Tänkte efter uppdatering att det borde fungera med en converter för att öka zoomen lite till mitt 100-400 L 4,5/5,6. Någon som vet om det fungerar och isåfall om det fungerar med t ex kenkos billigare variant? 1,4 x varianten av converter borde väl fungera men fungerar även 2,0? Den senare kräver ju ännu mer ljus men riskerar man något i kvalitet på att köpa 2,0. Det är ju trots allt samma pris vilket som.
Tacksam för svar om någon har några tips om detta.
M.v.h.
Peter
Jag har tidigare ikväll (Låga ljusnivåer: mulet under tiden 19:30 - 21:15) provat att filma och fota med
EF 100-400mm/4.5-5.6 L med en ny extender/converter EF 1.4x III på en EOS 1D C. Filmat i 4K.
Sitter nu och redigerar och jag tycker det ser överraskande bra ut. Använt ISO från 400 till 1250.
Jag har inte testat andra än Canons extenders.
2x ext. kräver 2 bländarsteg mot 1.4x som tar 1 bländarsteg (AF fungerar!)
MVH//Rolf
 
ANNONS