Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Om man söker på google på MARK III så hittar man många rykte att den tredje versionen av 5D är på väg under 2010. Någon som har hört något eller tillägga?
 

Krisiun

Aktiv medlem
Finns hur många Canon-rykten som helst, den som lever får se ;)

Först och främst hoppas jag på en firmware uppdatering för mk II. Tror att 60D och 1Ds mk IV kommer i år, skulle inte bli förvånad om en 5D mark III dröjer till 2011.
 

dsa1979

Aktiv medlem
Det ryktet tror jag inte ett smack på. Det är alldeles för tätt, mark II kommer att få en ny firmware för filmingen under våren så någon 5D Mark III kommer inte under 2010. Hösten 2011 tidigast, alt våren 2012 skulle jag tippa på.

//Daniel
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det kommer helt säkert en efterföljare. Det ska bli intressant att se hur mycket bättre den kommer att bli. Jag har en Mk2 och har faktiskt svårt att komma på något som kan bli signifikant bättre, och nej-AF hör inte dit. Den är på mitt ex. precis hur bra som helst.
Möjligen skulle en version med ett riktigt smidigt inbyggt vertikalgrepp vara intressant. Annars är det bara småsaker. Billigare kanske?
Nä, jag tycker tekniken är nästan helt mogen med kameran.
Helt kornfria bilder vid iso 12800 vore intressant kanske...?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det ryktet tror jag inte ett smack på. Det är alldeles för tätt, mark II kommer att få en ny firmware för filmingen under våren så någon 5D Mark III kommer inte under 2010. Hösten 2011 tidigast, alt våren 2012 skulle jag tippa på.

//Daniel
Jag tror detsamma. Först kommer en seriös FW update i vår. Tidigast om drygt ett år kommer nog nåt nytt. En uppgradering måste vara ganska rejäl och jag har helt enkelt svårt att se hur den ska se ut. Det kan dröja minst ett par år innan vi ser M2 fasas ut. Det bästa är ändå att FF kommer att bli tillgängligt för nästan alla så småningom så tänk er för innan ni köper s-objektiv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det ska bli intressant att se hur mycket bättre den kommer att bli. Jag har en Mk2 och har faktiskt svårt att komma på något som kan bli signifikant bättre...
Jag gissar att mk3 kommer att vara bättre än mk2 på samma sätt som varje ny generation i en kameraserie brukar vara: ungefär 50 procent fler pixlar, användbara bilder på typ ett halv steg högre iso, lite snabbare och säkrare AF, högre upplösning på displayen, snabbare bildprocessor och kanske lite bättre batteri.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det kommer helt säkert en efterföljare. Det ska bli intressant att se hur mycket bättre den kommer att bli. Jag har en Mk2 och har faktiskt svårt att komma på något som kan bli signifikant bättre, och nej-AF hör inte dit. Den är på mitt ex. precis hur bra som helst.
Möjligen skulle en version med ett riktigt smidigt inbyggt vertikalgrepp vara intressant. Annars är det bara småsaker. Billigare kanske?
Nä, jag tycker tekniken är nästan helt mogen med kameran.
Helt kornfria bilder vid iso 12800 vore intressant kanske...?
Samma för mig, vet egentligen inte riktigt vad jag ska önska mer, en snabbare kamera kanske.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Snabbare och nogrannare af, med fler punkter och som täcker en större yta och mittenpunkt som fungerar vid f/8.

Ytterligare ett C-läge.

En ny sökare som bygger ut 8mm längre än dagens.

Tystare spegel.

Lite snabbare serietagning.

Lite högre upplösning. 31Mp skulle vara perfekt.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag gissar att mk3 kommer att vara bättre än mk2 på samma sätt som varje ny generation i en kameraserie brukar vara: ungefär 50 procent fler pixlar, användbara bilder på typ ett halv steg högre iso, lite snabbare och säkrare AF, högre upplösning på displayen, snabbare bildprocessor och kanske lite bättre batteri.
Du har kanske rätt. Problemet blir bara att jag inte kommer att märka av några som helst skillnader i praktiken på en enda av dina uppräknade punkter.
Klart snabbare serietagning skulle man förstås märka av.
Jag tippar ändå på två år till nästa version.
 

dsa1979

Aktiv medlem
Hur många pixlar kameran har är i allra grad individuellt, själv vill jag inte ha fler pixlar i min EOS 7D. Jag tycker att bildfilerna blir för stora och klumpiga och jag skriver inte ut i något jätteformat.
Givetvis är det bra att kunna beskära och där gör många pixlar stor nytta men jag anser att jag klarar mig med 15-18 miljoner av dem.

//Daniel
 

bengt-re

Aktiv medlem
Med högre uppösning och bättre af så kan jag skippa APS-C huset och bara använda en kamera som jag då glatt kan beskära ner bilderna ifrån om jag har motsvarande pixeltäthet som ett modernt APS-C hus. Syftet är givetvis att kunna få fördelen av nå längre med prismässigt överkommliga objektiv när man fotar fågel och liknande objekt där brännvidden aldrig riktigt vill räcka till. 300 f/4L USM har jag idag och skall jag få motsvarande antal pixlar på samma avstånd på samma motiv så måste jag ju ha samma pixeltäthet även på den större sensorn - sen att kantskärpan kanske är dålig gör ju inget eftersom jag ändå kommer att beskära bort den.

AF som fungerar med f/8 på mittenpunkten ger ju möjligeheten till 2X TC på 300 f/4L USM vilket ger något som inte är alltför långt ifrån räckvidden jag får på APS-C med 1,4TC. Inte samma siffror, men åt ungefär samma håll iaf.

1Ds mk IV är troligen den kameran jag vill ha, men jag vill ju ha det i ett kompakthus - det är det som är skönt med 5D mkII - att folk tror att det är en vanlig instegskamera så man slipper få frågor om kameran. Med full bodyhus så blir folk så nyfikna, spelar väl ingen roll i skogen där det inte är några männsikor, men bland männsikor är det skönt med ett diskret hus.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, absolut! - får jag 60fps till den så blir det en puss på kinden till första japan med Canon tröja jag möter ;)

Man måste ju ha något nytt att lägga pengarna på i framtiden också, så vore ju trist om sakerna vore fulländande redan!
 

Ricku84

Aktiv medlem
Butikshyllorna är nästan tömda på alla mark 2.

Jag har försökt att få tag på kameran ett tag nu, men den är slut nästan överallt. Kolla prisjakts lista. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345940

Lite väl många röda ikoner där. Varför får butikerna inte in nya exemplar?

När jag frågade en som jobbar på Cyberphoto så berättade han att svenska Canon inte ger något besked om leveranser av fler exemplar av mark2. Allt Canon säger är: "leveransdatum okänt."

Betyder detta att en ny modell är på väg? Eller har någon snubblat över strömsladden i Canon-frabriken?
 

sundis73

Aktiv medlem
Jag har försökt att få tag på kameran ett tag nu, men den är slut nästan överallt. Kolla prisjakts lista. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345940

Lite väl många röda ikoner där. Varför får butikerna inte in nya exemplar?

När jag frågade en som jobbar på Cyberphoto så berättade han att svenska Canon inte ger något besked om leveranser av fler exemplar av mark2. Allt Canon säger är: "leveransdatum okänt."

Betyder detta att en ny modell är på väg? Eller har någon snubblat över strömsladden i Canon-frabriken?
Efter vad jag fick höra så beror det på en ordentlig leveranssvans inom flygfrakterna efter vulkanutbrottet på Island.

Känns långsökt att Canon tänker släppa en uppföljare inom en snar framtid med tanke på en nylig firmwareuppdatering till 5D. Ingen ny 1Ds och att Nikon inte släppt någon uppföljare till D700 ännu.
 
ANNONS