Annons

EOS 1D X vs EOS 5D Mark III

MatsFald

Aktiv medlem
Nu kör jag med 1Dx, men Af-inställningarna ska så jag långt jag kan förstå vara desamma.
Kör med Case 4.
Så ska det funka bra.
Hur många AF punkter kör du med när du fotar fotboll ? Jag testade med Endast korslagda AF-pkt.
Jag upplever från den senaste fotningen att jag inte riktigt sätter skärpan, kan det bero på antal valda fokuspunkter ?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hur många AF punkter kör du med när du fotar fotboll ? Jag testade med Endast korslagda AF-pkt.
Jag upplever från den senaste fotningen att jag inte riktigt sätter skärpan, kan det bero på antal valda fokuspunkter ?
Låter som du använt de korslagda punkterna över hela sensorn?
I så fall så måste kameran gissa en del på vad det är som du vill ha i fokus.

Jag brukar köra med centerpunkten med fyra omgivande punkter.
(Även 8 omgivande punkter fungerar, men med viss ökad risk för att AF "hugger" på fel ställe sett mott mittpunkten).

Men! Det brukar funka med bara en punkt också, förutsatt att prickar rätt med punkten ifråga (vilket kräver en del träning).

Att jobba med bara mittpunkt alternativ mittpunkt + omgivande punkter kräver en del träning.
Men har den fördelen att du slipper att kameran "gissar fel" på var du vill ha fokus.

I övrig kan jag rekommendera genomläsning av det här:
http://www.sportsshooter.com/news/2678
Som förhoppningsvis kan vara till någon nytta, även om det gäller 1Dx.

Ovanstående tillsammans med Case 4 fungerar strålande för fotboll.

Sedan så kan det ju vara så, om du har lite otur. Att ditt hus behöver justeras mot dina gluggar.
Eftersom ditt hus är nytt, så är det kostnadsfritt om inte gluggarna är för gamla (tror det är sju år som gäller där), och det inte är något annat fel som behöver åtgärdas samtidigt.

Hoppas att du blir lite klokare.
(Annars så svarar jag på ev följdfrågor när jag hinner, har rätt mycket jobb, gällande just fotboll för tillfället).
 
Senast ändrad:

MatsFald

Aktiv medlem
Låter som du använt de korslagda punkterna över hela sensorn?
I så fall så måste kameran gissa en del på vad det är som du vill ha i fokus.

Jag brukar köra med centerpunkten med fyra omgivande punkter.
(Även 8 omgivande punkter fungerar, men med viss ökad risk för att AF "hugger" på fel ställe sett mott mittpunkten).

Men! Det brukar funka med bara en punkt också, förutsatt att prickar rätt med punkten ifråga (vilket kräver en del träning).

Att jobba med bara mittpunkt alternativ mittpunkt + omgivande punkter kräver en del träning.
Men har den fördelen att du slipper att kameran "gissar fel" på var du vill ha fokus.

I övrig kan jag rekommendera genomläsning av det här:
http://www.sportsshooter.com/news/2678
Som förhoppningsvis kan vara till någon nytta, även om det gäller 1Dx.

Ovanstående tillsammans med Case 4 fungerar strålande för fotboll.

Sedan så kan det ju vara så, om du har lite otur. Att ditt hus behöver justeras mot dina gluggar.
Eftersom ditt hus är nytt, så är det kostnadsfritt om inte gluggarna är för gamla (tror det är sju år som gäller där), och det inte är något annat fel som behöver åtgärdas samtidigt.

Hoppas att du blir lite klokare.
(Annars så svarar jag på ev följdfrågor när jag hinner, har rätt mycket jobb, gällande just fotboll för tillfället).
Tack för ditt svar !
Såg nu i länken du skickade att man skall ha 61 punkter som val. ska testa det ikväll.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tack för ditt svar !
Såg nu i länken du skickade att man skall ha 61 punkter som val. ska testa det ikväll.
Är inte helt säker på att du förstod vad jag menade (inte så konstigt i sig, då det jag skrev vart lite rörigt).

Det viktigaste är att du inte har för många fokuspunkter aktiva samtidigt.
Utan kör med mittpunkten och närmast omgivande punkter.
För att komma åt det, titta i sökaren, håll inne knappen som ser ut som ett "schackbräde" samt tryck på M-fn upprepat tills du har fem eller nio aktiva punkter i kameran, och se sedan till att de är de mittersta punkterna du använder.

Sedan så krävs det lite övning för att "träffa rätt" med AF-punkterna.
Men det är väl en egen tråd ;)

Lycka till med kvällens match.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Är inte helt säker på att du förstod vad jag menade (inte så konstigt i sig, då det jag skrev vart lite rörigt).

Det viktigaste är att du inte har för många fokuspunkter aktiva samtidigt.
Utan kör med mittpunkten och närmast omgivande punkter.
För att komma åt det, titta i sökaren, håll inne knappen som ser ut som ett "schackbräde" samt tryck på M-fn upprepat tills du har fem eller nio aktiva punkter i kameran, och se sedan till att de är de mittersta punkterna du använder.

Sedan så krävs det lite övning för att "träffa rätt" med AF-punkterna.
Men det är väl en egen tråd ;)

Lycka till med kvällens match.
Jag är med på vad du menade. Tack...
 

MatsFald

Aktiv medlem
Jag är med på vad du menade. Tack...
Det fungerade bra med dessa inställningar !! Tack.
Jag var ju på Ullevi och fotade igår, det jag märkte var att ju längre matchen gick ju sämmre bilder blev det.
Jag vet inte om det beror på mig eller på kameran.
Så fort som strålkastarna kom på blev bilderna dåliga. Här här 2 bilder från igår.

Iso 500 i början på matchen
http://sportfoton.se/live/Iso_500.jpg


Iso 1250 i slutet på matchen
http://sportfoton.se/live/Iso_1250.jpg

Bilderna är tagna med 5d Mark III Canon 300m f/3,2 1/1000.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det fungerade bra med dessa inställningar !! Tack.
Jag var ju på Ullevi och fotade igår, det jag märkte var att ju längre matchen gick ju sämmre bilder blev det.
Jag vet inte om det beror på mig eller på kameran.
Så fort som strålkastarna kom på blev bilderna dåliga. Här här 2 bilder från igår.
Kul att kunna vara till hjälp.
Synd att jag inte visste att det var just den matchen du skulle på. (Även Häcken spelade ju samma dag). Då hade jag försökt hjälpt dig lite mer på plats.
(Mina bilder ifall någon är lite intresserad av något som är rätt mycket [OT], 1Dx och 1D mkIV, 400/4 DO och 70-200/2,8L IS II USM, http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/07/euro-2013-semifinal-sweden-germany.html).

Mitt tips är att du lämnar in kameran och dina gluggar för AF-justering hos Canon RCC i Mölndal.
Är gluggarna max sju år gamla så kostar AF-justeringen mot ditt 5D mkIII inget.
(Däremot så kan det vara annat som de upptäcker vid funktionstest som kan leda till ett kostnadsförslag).
Har du fler hus så är det viktigt att du lämnar in det/dessa samtidigt.

Canons tekniker kan justera betydligt fler parametrar i kameran, än vad du själv kommer åt genom "mikrojustering" i kameran.
Dessutom så funktionstestar de både hus och gluggar.
Så ifall det t.ex. finns någon lins som ligger fel, så kan de fixa även det.

Kan tilläggas att jag haft flera serviceärenden hos RCC, och att de är bra att ha med att göra.
 
Senast ändrad:
ANNONS