Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Zeiss Ikon Contina LK

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanS123

Medlem
Hej!

Jag har en Zeiss Ikon Contina LK från mitten av sextiotalet. När jag fick hem den visade den sig vara seg på alla slutartider. På B, 30, 60 låser den sig helt i öppet läge och lossnar då man matar fram ny film, alternativt byter till en kortare slutartid. Jag misstänker att en rengöring av slutarlamellerna kan lösa problemet.

Trots att kameran är värd nästan ingenting, har jag bestämt mig för att försöka laga den själv. Tänker väl också att det kan vara en bra sak att prova någon gång, på någon kamera, så varför inte på denna?

Nu vänder jag mig till er på FS, har någon några tips eller erfarenhet av just denna kamera (eller någon kusin från Zeiss Ikon?). Hur får jag isär objektivet så att jag kan komma åt slutaren?

Objektivet är ett Color Pantar 45/2,8. Slutaren är en Prontor 250 LK. Jag har såklart googlat lite men inte hittat något som varit helt klockrent. Ingen som egentligen kan säga eller visa hur jag ska börja.

Tack på förhand till er som kan tänkas hjälpa mig!
 

Fotografica

Aktiv medlem
Sega slutare

Hej!

Jag har en Zeiss Ikon Contina LK från mitten av sextiotalet. När jag fick hem den visade den sig vara seg på alla slutartider. På B, 30, 60 låser den sig helt i öppet läge och lossnar då man matar fram ny film, alternativt byter till en kortare slutartid. Jag misstänker att en rengöring av slutarlamellerna kan lösa problemet.

Trots att kameran är värd nästan ingenting, har jag bestämt mig för att försöka laga den själv. Tänker väl också att det kan vara en bra sak att prova någon gång, på någon kamera, så varför inte på denna?

Nu vänder jag mig till er på FS, har någon några tips eller erfarenhet av just denna kamera (eller någon kusin från Zeiss Ikon?). Hur får jag isär objektivet så att jag kan komma åt slutaren?

Objektivet är ett Color Pantar 45/2,8. Slutaren är en Prontor 250 LK. Jag har såklart googlat lite men inte hittat något som varit helt klockrent. Ingen som egentligen kan säga eller visa hur jag ska börja.

Tack på förhand till er som kan tänkas hjälpa mig!
Fick ett tips för länge sedan - värm kameran försiktigt med en hårtork för att på så sätt få fettet i slutaren att bli mjukare, tryck sedan av ett antal gånger så kan detta bli en enklare "reparation" av Din fina gamla Zeiss-kamera .Mvh Nils-Harald Ottosson www.museikameror.olofstrom.net
www.fotograficabloggen.blogg.se
 

JohanS123

Medlem
Tack så mycket, Nils-Harald! Jag börjar med lite varmluft innan jag skruvar isär nåt, det låter som ett bra tips att börja med! //J
 
ANNONS