Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur redigerar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

mathce

Aktiv medlem
Har ni någon mall eller system.

Jag brukar justera kontrast och ljus. Plojbilder kan jag färglägga, men annars brukar jag inte göra något mer.


Hur gör ni med text, jag vill att bilder som jag publicerar så ska folk veta att jag har tagit bilden. Jag fotograferar oftast mina hundar eller barn. Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska skriva. Ibland känner jag att datum är bra, men på mina hundar vill ja ha namnen (bilder på barn, känns inte aktuellt att ha namnen på). Samtidigt vill jag ha mitt eget namn också.

Ibland vill jag ha en svart ram/list, ibland gör jag ramen så stor att jag får plats att skriiva på den, men det förstör ju en del av bilden (som blir mindre). men en liten ram tycker jag kan vara snyggt.

Sen vad gäller klippning, vill jag helst inte göra detta. Någon enstaka gång om motivet är riktigt riktigt bra men det finns med något som inte ska vara där,, kan jag göra det, men oftast vill jag ha bilden så som jag tog den.

Vad har ni för tankar och reflektioner...
 

reboot81

Aktiv medlem
Ta en titt i tråden som just diskuterar hur man jobbar med bilder: länk.

Själv vill jag sällan ha med text i/på bilden, tycker det förstör. Om det nu inte är en snygg vattenstämpel. Såsom Petra Hall har.

Antingen gör du bilden mindre med en ram, eller så gör du bilden större. Du väljer. Ram eller inte, beror ju på hur bilden ska presenteras, på papper eller skärm? Blogg eller facebook?

Menar du beskärning med klippning? Beskärning gör jag på 9 av 10 bilder, tacksamt idag med kameror som levererar stora bildfiler :) Här är det gyllene snitt, tredjedelsregeln värt att läsa in sig på. länk

Fotnot, om du kör Lightroom:
Vill du göra bilder med ramar och text i ramen så rekommenderar jag LR/Mogrify 2.
Du kan skapa ramar och lägga på text som är kopplad till metadatan på bilden så att du enkelt kan få ut en bild med.
Nedan: En mall jag skapat med en vattenstämpel, ram utanför bilden (beståendes av en liten 4 pixlars grå och en 30-70pixlars vit med plats för text som lägger in bildens rubrik + foto: Bo + bildens årtal. "koden" för detta är: {caption}{title} foto: {creator} {dateTime[%Y]}
Visst, det tar en halvtimme att knåpa ihop, men sen har jag den där för alltid när jag vill exportera en bild med ram med text. Färdigt på 10 sekunder!
 

Bilagor

MrKarisma

Aktiv medlem
Själv redigerar jag allt i Vsco Cam i min android telefon numer. Laddar in bilderna direkt från kameran till telefonen via mitt flashair wifi-kort. Har slutat fota i raw, finns ingen anledning längre. Visst måste man vara lite nogrannare med exponeringen vid fotograferingstillfället, men det är något jag gillar. Dessutom går det inte göra vadsomhelst i Vsco cam, vilket också leder till att jag får tänka mer när jag fotograferar. Filerna blir hur fina som helst och inga problem med bandning i blå himlar osv. Perfekt!
 

mathce

Aktiv medlem
Tack

Tack så mycket för det utförliga svaret Bo, så det är i Mogrify du gör dessa ramar?

Känns ju lätt värt en halvtimmes jobb om jag nu har den för alltid och att den då blir samma hela tiden.

Jag tänker om jag ska skriva ut bilder så vill jag inte ha ram, men då jag ska lägga dem på facebook eller blogg tycker jag nog nästan de är fräckare med ram och text.

Tack för alla dina länkar ska ta och kika igenom dem.

Daniel, allt det där lät som överkurs för mig...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Överkurs? Det är ju mycket enklare än att krångla med avancerade program i datorn, och enligt mig blir det också bättre. :)
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag håller med om at vsco ger snygga bildfiler. Har programmet i min iphone men tror inte att "bra" bildbehandling handlar om avancerade program och krångel. Bra bildredigering handlar om känsla. Duktiga bildredigerare om det inte är 3 D eller avancerade collage använder sig oftast av ett fåtal verktyg i CS. Tyvärr är det här med känsla inte något som man lär sig på moderskeppet utan det handlar om begåvning och erfarenhet. Det är så jag ser på det iaf.
 

reboot81

Aktiv medlem
I exportfönstret använder jag Mogrify-pluginet. Bifogar "receptet". Enda sättet att få till det är att pröva sig fram, men när det väl sitter så kan man spara det. Jag har använt mig av pixlar på inställningarna, försök att få till det med % så passar det på bilder av olika storlekar!
 

Bilagor

ANNONS