Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Måste uppdatera lite...
Avbeställde till slut från Cyberphoto (även fast det tog emot, ända in i själen), och beställde från Scandinavian istället som hade den på lager.

Fick hem Sigman och hade den i drygt en vecka. Jag ville verkligen tycka om den, kämpade in i det sista. Den är bastant, vacker och producerar makalöst bra bilder - OM skärpan hamnar rätt... Jag skriver OM, för att det var som ett lotteri. Oftast hamnade skärpan spot on, men ca var tredje eller fjärde bild så frontfokuserade den nå otroligt. Och det är lite för ofta.
Helt inkonsekvent och dessutom på båda mina kamerahus, 1D Mark IV och 1Ds Mark III.

Så idag blev det tyvärr en retur tillbaka till Scandinavian. Ångerrätten gäller som tur är i 14 dagar efter att man mottagit varan.

Jag hoppas att jag fick ett dåligt ex, hoppas att de andra exemplaren beter sig bättre, för skärpan var verkligen otrolig på full öppning.
 

horvendile

Aktiv medlem
Någon recension jag läste noterade att autofokusen var opålitlig just på Canon-kameror med det objektivet, medan det inte var några problem på Nikon. Rent anekdotiskt verkar det stämma; jag har Nikon-versionen och har inte märkt några fokusproblem.
(Inte för att det hjälper skribenten ovan.)
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Någon recension jag läste noterade att autofokusen var opålitlig just på Canon-kameror med det objektivet, medan det inte var några problem på Nikon. Rent anekdotiskt verkar det stämma; jag har Nikon-versionen och har inte märkt några fokusproblem.
(Inte för att det hjälper skribenten ovan.)
det stämmer inte, det gäller främst 1D Mark IV och 1Ds Mark III AF , inga stora problem med 5dmk3 eller 1DX seriens AF tillsammans med Sigman, finns beskrivet , googla
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag känner mig lite ambivalent om jag skall köpa den eller inte. Har deras 35/1.4 Art och 85/1.4 vilka båda presterar mer än bra jämfört med mina erfarenheter av Canons motsvarigheter. Jag har Tamrons 24-70 som är tung som fan men trevlig. Sigmanormalen är ju också tung som fan. Problemet är att jag är prylgalen och gärna vill ha nya Sigmanormalen, men samtidigt har jag ett Olympus OM 50/1.2 manuellt gammalt objektiv som är underbart. Skarp som attan, fantastisk bokeh och ett halvt steg ljusstarkare (eller 1/3-dels steg, beror lite på hur man räknar verkar det som). Detta objektiv är så litet trots sin ljusstyrka så det är perfekt att ha med förutom 35:an och 85:an (som i sig är en tillräcklig kombination oftast). Skall jag ändå köpa nya normalen, den är ju förstås överlägsen Olympusen, som å andra sidan har karaktär. Hehe, vet att ingen kan svara seriöst, men ville ändå dryfta tankegångarna lite.
 

Palletheking

Aktiv medlem
jag känner mig lite ambivalent om jag skall köpa den eller inte. Har deras 35/1.4 Art och 85/1.4 vilka båda presterar mer än bra jämfört med mina erfarenheter av Canons motsvarigheter. Jag har Tamrons 24-70 som är tung som fan men trevlig. Sigmanormalen är ju också tung som fan. Problemet är att jag är prylgalen och gärna vill ha nya Sigmanormalen, men samtidigt har jag ett Olympus OM 50/1.2 manuellt gammalt objektiv som är underbart. Skarp som attan, fantastisk bokeh och ett halvt steg ljusstarkare (eller 1/3-dels steg, beror lite på hur man räknar verkar det som). Detta objektiv är så litet trots sin ljusstyrka så det är perfekt att ha med förutom 35:an och 85:an (som i sig är en tillräcklig kombination oftast). Skall jag ändå köpa nya normalen, den är ju förstås överlägsen Olympusen, som å andra sidan har karaktär. Hehe, vet att ingen kan svara seriöst, men ville ändå dryfta tankegångarna lite.
Jo storlek och vikt har ju betydelse helt klart. Står själv och velar lite hur jag skall göra. Nikons 50 1,8 är nog bland det mest prisvärda som går att köpa och är ju betydligt vänligare för plånboken. Dock lär ju Sigman vara synbart bättre, och kanske tom lite vassare än deras fantastiska 35 1,4. Men 8000 kr och ett kg jämfört med 1700 kr och ca 200 gr. Valet är inte självklart.
 
ANNONS