Annons

EF 16-35/4 L IS USM eller EF 16-35/2,8 L USM II?

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
lite återkoppling i denna tråd

jag inhandlade ett Tamron 15-30/2,8 åkte hem med det men packade inte upp det ur påsen eller kartongen, det var nåt som inte riktigt kändes rätt...... visst jag har klurat på denna optik sen jag första gången fick höra talas om den och sen har jag kikat på tester osv så när Tamron nu hade 1.000 kr i cashback slog jag till. Men det kändes inte riktigt rätt ändå. Den optiken är verkligen en rejäl klump egentligen stör det inte MEJ men jag känner att den har ett ganska speciellt utseende som antagligen väcker en hel del uppmärksamhet när den sitter monterad på kameran, fast jag ville gärna åt 2,8 i ljusstyrka

men efterföljande dag åkte jag tillbaka till Scandinavian Photo och bytte till en Canon 16-35/4,0 vilket kändes som en kompromiss och det är jag inte van att göra i dessa sammanhang men jag beslutade mig för det ändå. När linsen kom på kameran häpnade jag något över hur "liten, lätt o smidig den var" faktiskt rejält mindre än min 24-70/2,8 och inte alls iögonfallande, tvärtom väldigt diskret.

Har bara lekt med den än så länge och i ärligheten namn vet jag inte riktigt vad jag skall göra med den men jag tänker att det kommer jag nog på efterhand. Har mestadels lekt i dess mest vidvinkliga läge och känner redan sug efter ännu mera vidvinkel så med tiden kanske det blir något annat vidare! :)
 
ANNONS