Annons

Canon 100-400 vikt

Lazzeman69

Aktiv medlem
Nu kommer jag att ställa en fråga som jag egentligen vet är ganska omöjlig för nån annan att svara på, men eftersom jag har beslutsångest så måste jag få skriva av mej. Varning för lång inlägg.

Det är så att jag beställde ett canon 100-400 den här veckan. Objektivet ligger ännu i lådan, jag har bara plockat fram det och tittat girigt på det. Orsaken till att jag inte ens provat det är att jag funderar om det vore bäst att returnera det.

Det är vikten jag funderar på. Jag visste ju innan jag beställde vad det väger, och jag har här hemma provat gå omkring med en plastlåda fylld med kattmat med motsvarande vikt som kameran + objektivet, ca 2.4 kg. Jag vill visserligen inte springa nåt långt maraton, men omöjligt tycker jag inte att det känns att gå runt med den vikten när jag använder en Black Rapid rem. Jag har också provat lyfta den och zooma (grannarna måste tro jag blivit tokig om de ser mej...), och det känns inte heller alldeles hopplöst. Nu är det ju helt annat att zooma med en plastlåda än med den riktiga grejen, så jag har börjat fundera på om jag kan hålla kameran så stilla att jag får bra bilder, eller om den blir så pass tung att den skakar.
Jag vill ha möjligheten att röra mej kortare sträckor i naturen och fota på fri hand.

Vet inte om jag vågar sätta fast objektivet och prova innan jag tagit ställning till viktproblemet - dels för att om jag ska returnera det så bör det ju vara oanvänt, och dels för att jag är rädd att om jag testar det så vägrar jag lämna det ifrån mej :)

Finns det några damer här som har erfarenhet av motsvarande objektiv? Hur upplever ni vikten? Herrar får också gärna svara, för om det är en massa starka karlar som tycker det är problematiskt att använda objektivet utan stativ får jag nog tyvärr glömma hela grejen.
Bli van vikten.
Jag köpte mig ett Nikon 200-400f4 och monterade det på min D4s, det blev dryga 5kg. Mina första upplevelser var att det var tungt och klumpigt. Men för att bli van något så måste man göra det ofta. Jag tänkte tillbaks på Afghanistan då vi bar ca 40kg stridsutrustning, det var ett helvete första månaden men sedan tänkte man knappt på vikten. Mina minnen till lags satte jag 200-400 på det ena D4 huset och kittade det andra D4 huset med tex 14-24. Hus nr 2 ink två andra gluggar landade på ryggen. Det var tungt i en månad men nu tycker jag vikten inte är något hinder eller problem, däremot känns mitt 70-200f2,8 som ett litet lätt objektiv.

Behåll din glugg och bli van vikten :)
 

Rosino

Aktiv medlem
Bli van vikten.
Jag köpte mig ett Nikon 200-400f4 och monterade det på min D4s, det blev dryga 5kg. Mina första upplevelser var att det var tungt och klumpigt. Men för att bli van något så måste man göra det ofta. Jag tänkte tillbaks på Afghanistan då vi bar ca 40kg stridsutrustning, det var ett helvete första månaden men sedan tänkte man knappt på vikten. Mina minnen till lags satte jag 200-400 på det ena D4 huset och kittade det andra D4 huset med tex 14-24. Hus nr 2 ink två andra gluggar landade på ryggen. Det var tungt i en månad men nu tycker jag vikten inte är något hinder eller problem, däremot känns mitt 70-200f2,8 som ett litet lätt objektiv.

Behåll din glugg och bli van vikten :)
Jämfört med 40 kg är 2,5 kg förstås inget att gnälla över :) Vikten i sig är inte något problem egentligen, och om jag skulle ha kameran och objektivet på ryggen i en ryggsäck så tror jag inte att jag skulle bry mej så mycket. Men då är den inte till hands om jag behöver den snabbt. Fördelen med att bära i rem (eller i handen) är att det går snabbt att ta en bild.

Säkert hittar jag så småningom nåt sätt som passar mej, och helt säkert blir jag mera van också. Lite försiktig får jag lov att vara med tanke på mina tidigare ryggproblem, men jag hoppas och tror att det ska lösa sig :)
 
ANNONS