Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej!

Vilket objektiv till canon fullformat skulle ni välja för att få ett så smooth bokhe som möjligt? För porträttfoto utomhus.

Tack!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon 85/1,2 är det klassiskt magiska objektivet. Det är väldigt speciellt.
Fast det är tungt, dyrt och AF är inte så snabbt.
Här kan man köra med skärpedjup som är några millimeter på nära håll.
Fast oftast kör man det för ansiktsporträtt på någonstans runt 4-5,6.
Det har en mycket snygg bokeh.
Ett alternativ är 135/2. Fast då får man backa ett par steg.
 

MikaelSB

Aktiv medlem

rronnbac

Aktiv medlem
Porträtt kan ju vara många saker, hel- eller halvfigur, headshots, med/utan miljö etc, så beroende på det kan man ju föredra olika brännvidd.

50mm
Canon EF 50mm f/1.2L
Sigma Art 50mm f/1.4

Av dem är Sigmat i flera avseenden bättre rent optiskt, men ändå använder jag mitt Canon mycket mer, pga. av att det är mindre, lättare, ytterligare lite ljusstarkare, fin bokeh, mer neutralt i färgerna.

85mm
Som andra redan sagt
Canon 85mm f/1.2
Sigma Art 85mm f/1.4
Canon 85mm f/1.8 (billigast, men ändå högst användbart)

Dessutom
Canon 85mm F1.4L IS USM
Tamron 85mm f/1.8 VC USD

100mm
Canon EF 100mm f/2
Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro

135mm
Canon EF 135mm f/2
Sigma Art 135mm

På alla dessa brännvidder finns också lågprisalternativ med autofokus från t.ex. Youngnuo, Meike, eller manuella objektiv från Samyang, Zeiss etc.

Allihopa är bra, och alla har sina för- och nackdelar.

Och sen kommer de längre brännvidderna...
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Hej o tack för alla svar!

Jag är inne på att skaffa ett 70-200. Men har inte råd med 2,8 med IS. Så frågan är, satsa på 2,8 utan IS eller 4 med IS? Jag fotar mest barn utomhus, dagtid men ofta i skogen så kan ju vara lite mörkt trots dagsljus.

Idag har jag endast ett fast 50 1,8. Behöver komplettera..

Tack!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej o tack för alla svar!

Jag är inne på att skaffa ett 70-200. Men har inte råd med 2,8 med IS. Så frågan är, satsa på 2,8 utan IS eller 4 med IS? Jag fotar mest barn utomhus, dagtid men ofta i skogen så kan ju vara lite mörkt trots dagsljus.

Idag har jag endast ett fast 50 1,8. Behöver komplettera..

Tack!
Måste du ha köpa Canon? Finns ju alternativ som Sigma och Tamron.
Här är ett begagnat exemplar med garanti.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=835552_1

Jag hade gärna rekommenderat manuella objektiv, men utan AF konfirmation eller EVF är det svårt att sätta fokus.

/Stefan
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Hej!

Ok tack, hittade ett beg. F/4 IS på Rajala fotoshop för 7000. Kändes som ett bra pris!
Säkert ett bra pris för det objektivet, men rätt långt ifrån mitt val för att nå ”smooth bokhe”. När jag tar porträtt med mitt 70-200 använder jag alltid 2.8. Klart hellre 2.8 än IS om jag skulle välja.

Fast är det utomhusporträtt sitter det ett 85 på om jag får välja. Jag älskar mitt 1.4, men det är kanske utanför budget.
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Säkert ett bra pris för det objektivet, men rätt långt ifrån mitt val för att nå ”smooth bokhe”. När jag tar porträtt med mitt 70-200 använder jag alltid 2.8. Klart hellre 2.8 än IS om jag skulle välja.

Fast är det utomhusporträtt sitter det ett 85 på om jag får välja. Jag älskar mitt 1.4, men det är kanske utanför budget.

Ok, blev rätt nöjd med bakgrunden i denna bild som är taget med 70-200 f/4 (utan IS) för några år sen. Lånade det objektivet för en dag. Så funkade bra då tycker jag.
 

Bilagor

rronnbac

Aktiv medlem
70-200 f/4L IS USM är ju ett väldigt bra objektiv och för headshots och/ eller halvfigur så är det sällan ett problem att få ett bra släpp, men i helfigur så gör steget mellan 4 och 2.8 rätt mycket.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ok, blev rätt nöjd med bakgrunden i denna bild som är taget med 70-200 f/4 (utan IS) för några år sen. Lånade det objektivet för en dag. Så funkade bra då tycker jag.
Denna bild är väldigt närgången och få funkar det med bra . Jag hade en 70-200/2.8 som jag sålde. Använde den flitigt till bröllopsporträtt. Nu har jag 70-200/4 och nu används den aldrig för det ändamålet längre.
Önskar jag jag hade köpt den med f/2.8

/Stefan
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Denna bild är väldigt närgången och få funkar det med bra . Jag hade en 70-200/2.8 som jag sålde. Använde den flitigt till bröllopsporträtt. Nu har jag 70-200/4 och nu används den aldrig för det ändamålet längre.
Önskar jag jag hade köpt den med f/2.8

/Stefan
Ok, har begränsad budget (10,000 ca) så kanske två beg. objektiv: ett 70-200 f/4 samt ett 85 f/1,8 kan funka?
 

Whippetwhirl

Aktiv medlem
Nej. Canons f/2.8 är utan dess like.
Men en kollega använder den till bröllop. För action tror jag inte den hänger konkurrenterna. Inte heller bildkvalitetsmässigt. Men den har f/2.8 vilket canons 70-200/4L inte har.

/Stefan
Ok. Tänker på vikten oxå. Väger ju betydligt mer än Canons f/4. Får fundera lite...
 
ANNONS