Sökresultat
-
Byte av utrustning Canon
Det är inte "crop", alltså en beskärning av bilden. Det är 1,4 gångers förstoring, en inbyggd teleförlängare. Större bild men fortfarande lika många pixlar. Gör man crop på en fullformatskamera försvinner det pixlar. I Canons fall tappar en 24 Megapixelkamera till drygt nio. Om man däremot...- apersson850
- Inlägg # 24
- Forum: Köpråd
-
Byte av utrustning Canon
Hur gick det? När det var nytt var Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM ett av världens bästa telezoomar i det brännviddsområdet. Blev det bra/bättre bilder?- apersson850
- Inlägg # 22
- Forum: Köpråd
-
Byte av utrustning Canon
Det du ser i sökaren med ett 640 mm objektiv på din Canon R3 är exakt samma utsnitt som du ser med ett 400 mm objektiv på en R7. Ska föremålen fylla ut bilden lika mycket i båda kamerorna måste det vara något annat som fäller det avgörandet.- apersson850
- Inlägg # 21
- Forum: Köpråd
-
Byte av utrustning Canon
På vilket sätt då? Absolut snabbast är att bara ta bilden. Beskära kan du göra efteråt.- apersson850
- Inlägg # 19
- Forum: Köpråd
-
Byte av utrustning Canon
Det här handlar ju om ett kamerahus med spegel. Där kan AF missa en aning. Men efter lite forskning visar det sig att 90D har mikrojusteringsmöjlighet. Det kan alltså gå att förbättra om det är fokuseringen det felar på. Men det kan man förstås ta reda på genom att fokusera manuellt med...- apersson850
- Inlägg # 14
- Forum: Köpråd
-
Amatör med en Canon EOS M50 kamera
Då M50-systemet inte finns längre är det lämpligt att kolla begagnatmarknaden om du ändå vill ha tillbehör till din kamera. Ibland kan någon butik ha något kvar. Blixt är lätt att definiera. Objektiv som passar speciella tillfällen beror mycket på vad du tycker är speciellt.- apersson850
- Inlägg # 3
- Forum: Köpråd
-
Makro för Canon APS-C
Den finns inte ny längre, mig veterligt, men till Canons APS-C fanns EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Litet och behändigt, går till skala 1:1. Mindre lämpligt för sånt som flyger iväg, för man kommer ganska nära.- apersson850
- Inlägg # 11
- Forum: Canon - kameror , objektiv, tillbehör
-
Objektiv till Canon EOS 70D (kompatibelt för ev senare uppgradering till spegellöst)?
Det är nog lika korrekt som det är irrelevant för den som funderar på att överta en 70D.- apersson850
- Inlägg # 14
- Forum: Canon - kameror , objektiv, tillbehör
-
Objektiv till Canon EOS 70D (kompatibelt för ev senare uppgradering till spegellöst)?
Du har rätt i att objektiv av typ EF och EF-S kan användas på spegellösa kameror med en adapter. Så på det viset kan du fortsätta använda dem.- apersson850
- Inlägg # 4
- Forum: Canon - kameror , objektiv, tillbehör
-
How Just One Camera Destroyed Kodak Forever - Den första digitalkameran Kodak själva tog fram
Det stod fortfarande en del röda tegelbyggnader som varit en del av Kodak längs gatorna i Rochester senast jag var där. På den professionella printermarknaden, för printar med löpande bana, finns Kodak också kvar. De har exempelvis sin PROSPER-serie med inkjetprintrar, även om de för en ganska...- apersson850
- Inlägg # 9
- Forum: Efter exponeringen (analogt)
-
När foto bara känns så meningslöst!
Jag fotograferar för att skapa bilder som handlar om orientering. En del av intäkterna från där bilderna publiceras används till att stödja skånsk orienteringsungdom. Ungdomsidrott är något av det finaste vi har, så det känns meningsfullt.- apersson850
- Inlägg # 19
- Forum: Övrigt om foto
-
Har jag köpt min sista kamera?
Det påstås att när en förgrymmad Dwight Eisenhower kallade in allehanda höga amerikanska militärer till Vita huset i oktober 1957 och ställde frågan "Hur i helsike kan det komma sig att det där som far runt i rymden och piper kommer från Sovjetunionen och inte från USA?" ska det ha blivit en...- apersson850
- Inlägg # 67
- Forum: Efter exponering (digitalt)
-
Har jag köpt min sista kamera?
Apollo 8 tillbringade 20 timmar runt månen, så visst var de där. De sände bilder till jorden på självaste julafton. Fick fler tittare än Kalle.- apersson850
- Inlägg # 43
- Forum: Efter exponering (digitalt)
-
Nasas bild på jorden mer extrem än man kan tro
Haha, Amateur Photographer skriver att bilden är tagen by moonshine. De vet nog inte skillnaden på moonshine och moonlight...- apersson850
- Inlägg # 2
- Forum: Landskap, nattbild
-
Studioblixtar portabel eller "sladd" till generator?
Igår körde jag målet, direktanmälan, speakervagnen och resultatutskrift på en orienteringstävling med min Fossibot. Toppbelastningen låg på ungefär 1600 W, kontinuerligt ca 300 W. Nu hade vi ström in (fast med den stormen som pågick kunde vi inte veta om det skulle hålla i sig) men med 160 meter...- apersson850
- Inlägg # 14
- Forum: Kringutrustning & Tillbehör
-
Beslutsångest RF 400 2,8
Det här att autofokus blir långsammare med teleförlängare är ett resultat av att med större förstoringsgrad innebär samma vinkelförändring på avståndsinställningsringen (oavsett om den körs med motor eller manuellt) en större förändring i (o)skärpan. Därför behöver vridningen ske försiktigare...- apersson850
- Inlägg # 14
- Forum: Köpråd
-
Canons Eos R-kameror med Tamron-objektiv
Åtminstone på R3 finns det en möjlighet att ställa om kameran till att fokusera med vald bländare. Hur det är på de andra modellerna i R-serien vet jag inte.- apersson850
- Inlägg # 4
- Forum: Canon - kameror , objektiv, tillbehör
-
Lång exponering med spegelöst med ND 10 filter
Ja, det har förstås betydelse när du ska se vad du fotograferar. Men själva fenomenet beror förstås på att i en spegelreflex ser du rätt ut i vad du nu ser. Det blir som det är. I den spegellösa har bilden passerat elektroniken innan den visas i sökaren.- apersson850
- Inlägg # 13
- Forum: Landskap, nattbild
-
Rengöra riktigt skitigt objektiv
Registeravstånd.- apersson850
- Inlägg # 4
- Forum: Övriga objektiv och kameratillverkare
-
Nikon D850 - Vidvinkelobjektiv
Man kan göra ROT-jobb var som helst. Att vissa kan göra avdrag är en helt annan sak. Reparerar du i en skola låter det mycket troligt att det önskas något slags dokumentation över vad som gjorts.- apersson850
- Inlägg # 5
- Forum: Köpråd





