Annons

Canons Eos R-kameror med Tamron-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

arichter

Medlem
Hej!
Jag har idag en Canon EOS 5d Mark IV som jag främst använder tillsammans med Tamron SP 24-70 2,8 G2, Tamron SP 150-600 G2 och Canon EF 70-200 f/4L IS USM. Nu funderar jag på att byta kamerahus till någon av Canons spegellösa fullformatskameror (troligen R5 eller R6 MK III), men jag kommer i sådana fall inte samtidigt byta ut objektiven. Anledningen till att jag funderar på att byta kamerahuset är framförallt att jag har lite problem med skärpan, i första hand med mitt 24-70 2,8. Jag har försökt med microjustering både direkt i kameran och med Tamrons mjukvara via datorn, men tycker inte det blir så bra som det borde kunna bli. Använder jag Live View blir resultatet mycket bättre varje gång. Så nu undrar jag om någon har erfarenhet att använda dessa objektiv på en "R-kamera" med adapter?

Jag har kört Tamron 85/1,8 och 100/2,8 macro utan problem på Canon Eos R-kameror. Kan inte se några hinder i ditt fall.

Min erfarenhet av det 24-70 G2 är att det lider av fokusförskjutning vid nedbländning på framförallt längsta brännvidd, pga synlig sfärisk aberration, vilket blev oerhört irriterande på en kamera med många pixlar. På detta fenomen fungerar inte mikrojustering annat än på specifik brännvidd och bländare.

På de flesta spegellösa kameror borde det i och för sig gå bättre på adapter, men Canon fokuserar väl alltid vidöppet med RF-kamerorna? Då blir det väl samma problem som med spegelreflexer i den delen, även om man förvisso blir av med andra eventuella fokusfel.

Nikon fokuserar på vald bländare ned till f/5,6 istället, som jämförelse. Numera kan man välja att fokusera på största bländare i en del modeller för bättre prestanda i dåligt ljus dock. Sony har väl varierat lite över tid, men det är också i grunden nedbländat till någon punkt.

Åtminstone på R3 finns det en möjlighet att ställa om kameran till att fokusera med vald bländare. Hur det är på de andra modellerna i R-serien vet jag inte.

Åtminstone på R3 finns det en möjlighet att ställa om kameran till att fokusera med vald bländare. Hur det är på de andra modellerna i R-serien vet jag inte.
Det är bara (de flesta) senare modeller. Nu när du nämner det slår det mig att Christopher Frost (YT) nämnde detta i samband med att han testade 45/1,2 då det objektivet lider påtagligt av fenomenet och att det därför sannolikt inte var så lyckat till äldre modeller (bl a hans R5).

ANNONS
Götaplatsens Foto