Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix DMC-GX80

Produkter
(logga in för att koppla)

joråsatt

Aktiv medlem
Jo, har också beställt en.
Det finns en att klämma på hos Gunnar Olssons Foto på
Hornsgatan.
Verkar grym som sagt.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Tufft. Måste klämma på den i helgen när jag åker förbi där.

Den finns i lager på bestbuy. Vissa där i USA har fått redan!

Jag beställde ett extra batteri och en 35-100 kompakttele att leka med tills den kommer 😃
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Fick den idag!

Riktigt härlig kamera, ska bli kul att börja utnyttja lite modernare finesser än vad min gamla E-M5'a har (fokus peaking, DFD, Dual IS, 4k-finesser). För detta pris är det ju verkligen topklass alltså.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Riktigt härlig kamera, ska bli kul att börja utnyttja lite modernare finesser än vad min gamla E-M5'a har (fokus peaking, DFD, Dual IS, 4k-finesser). För detta pris är det ju verkligen topklass alltså.
Kul - grattis!

Lägg gärna upp lite foton när du hunnit testa den lite mer, och kom gärna med din intryck av den.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
GX80 åsikter

Lägg gärna upp lite foton när du hunnit testa den lite mer, och kom gärna med din intryck av den.
lovade att återkomma och nu äntligen har jag tagit mig tiden att skriva lite...

Nu har jag haft den ett tag och jag måste verkligen säga att jag inte kommit mycket som är dåligt, nu heller :) den är verkligen kanon denna tycker jag. Lite blandade intryck:

- Storlek är riktigt skön, tillräckligt stor för stora objektiv men ändå ganska liten men inte för liten som t ex GM1.

- Vikt är mer än vad man tror innan man känner på den. Men så är det ju också en hel massa där innanför samt stadigt byggd, den känns inte som en mellanklass i byggkvaliteten.

- Greppet är bra tycker jag. Vill ha en liten upphöjning där så man kan hålla kameran vid sidan utan att klämma om den för mycket, den vilar på fingertopparna liksom. Klart det kunde fått vara två millimeter djupare kanske men det funkar som det är.

- Knappar/rattar tycker jag det finns lagom mängd av. Lätt att anpassa dem också, bara hålla in om man vill ändra funktion.

- Touch-screen interfacet är föredömligt. Att vinkla displayen upp/ner tycker jag är det bästa sättet. Dock nu efter att ha testat en G7XII också så måste jag säga att det är lite irriterande att behöva vinkla ut den i överkant först innan man kan vinkla den i nederkant. Vilket man ju oftast vill, fota blommor typ. Men det går ju på automatik numera, tänkte på det nu dock.

- Den inbyggda blixten är verkligen oumbärlig att ha ibland, inte jättestark men oftast helt ok, går även att vinkla upp. Blixtsko är ju fint också, det finns allt på denna :) (fast inte trådlös styrning av blixt då iofs).

- Sökaren är bra, bättre har man ju skådat men helt ok och själv använder jag inte sökare så mycket så det är bra som det är anser jag. En tråkig sak bara, har kommit på att jag är "vänster-ögd", dvs, att fokusera med höger blir inte riktigt bra. Det funkar men inte lika bra som vänster. Det är dock bara när jag fotar med 100-400'an då jag tittar väldigt mycket i sökaren som jag märker av detta problem, går faktiskt att titta med vänster också om man bara låter bli att peta näsan i displayen och ändra fokuspunkt, eller så stänger man av den funktionen men det är ju synd kanske för det är ju en kanonfunktion. Där funkar det mycket bättre på GX8'an där man kan vinkla upp den lite och sedan kommer man lite längre ut också. Men som sagt, jag är display-människa så det är ingen stor grej trots allt.

- Prestanda är fantastisk, väldigt snabb och responsiv, Autofokusen är ruggigt snabb och bra, särskilt med objektiv som klarar DFD.

- Video är helgrymt, som sig bör då det är en Panasonic. Hade varit kul med lite mer än 60fps och även nåt mellanting mellan 4K och 1080p, men det är väl inte brukligt. Nu får man dock välja om man vill ha superhög upplösning ELLER hög framerate, det hade varit fint med en svensk "lagom" där. Mittemellan :)

Men nog babblat, tycker detta är en helt underbar kamera och för priset den säljs för kan den inte annat än varmt rekommenderas!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Den verkar jättefin och blir allt lite sugen själv :) Men 7000kr för en så liten sensor som dessutom är 5 år gammal tycker jag är i överkant oavsett om den har 100.000K video :) -när man i dagsläget kan få en riktigt bra aps-c sensor för halva priset.

Verkar som hela kamera-branschen stannat av, men priserna ligger still eller stiger. Nej, jag fortsätter med mina små leksakskameror Nikon J3 och min E-pm2 några år till , eftersom ingen släppt nåt vettigt till acceptabelt pris.
 

joråsatt

Aktiv medlem
Har haft många småkameror,
men än så länge är gx80 den
bästa jag har haft.
Bildstabilisering är grym.
Både fin video och stillbilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, blev en GX-80 även för mig som komplement till mina små GM-1 och GM-5. Skall dock sälja min GX-8, som visserligen har ny sensor och klart bättre EVF, men som är alldeles för stor tycker jag.

Det som jag tycker är dåligt med GX-80 är att det saknas vissa saker, som tex mic-ingång. Saknar även att man inte fick med en dedikerad laddare i paketet (bra med USB-laddning, men det innebär inte att tillverkaren skall snåla in på den vanliga laddaren). Sedan så tycker jag det är väldigt dumt att de tagit bort switchen emellan AF och MF. Finns inte en kamera jag har som inte har den switchen, och speciellt med Panasonics objektiv som de flesta inte har en sådan omkopplare så blir det ett extra stort minus.

Sedan inget specifikt emot just GX-80, men hatar Panasonic för att de hela tiden byter battristorlek och utformning. Det gör att jag just nu har helt olika batterier och extra laddare för; GM-1/GM-5, GX-7, GX-8 och nu även GX-80. Helt idioitiskt!

Alla mina Fuji X-hus har exakt samma batteristorlek och utformning. Ett föredöme där man känner att Fujifilm tänker till ordentligt för oss fotografer och användare. Panasonic är helt nochanlanta och skiter helt i att det blir en enda röra om man köper flera kamerahus ifrån dom (verkligen inget som skapar märkeslojalitet). På samma sätt är det med mina 6-7 olika Braun rakapparater - alla olika typer av laddare/sladdar (lika grymt idiotiskt och irriterande). Nåja, bisak för många kanske, men behövde skriva om mig om vissa tillverkar-idiotier...

Som en sista sak så gillar jag inte placeringen av kameraremsinfästena på GX-80 (hamnar konstigt skevt, och ivägen för fingrarna).

Men... bortsett ifrån dessa klagomål så skulle jag inte vilja byta bort eller sälja min GX-80 (trots att jag håller med om att den innehåller gammal teknik i form av sensor och EVF); är faktiskt totalt sett det absolut bästa all-round Micro 4/3-huset man kan köpa för tillfället (även Olympus alla inräknat).

Trots lite äldre teknik, och vissa uppenbara missar (IMHO), så har de helhetsmässigt fått till ett praktiskt och ergonomiskt fantastiskt bra paket som är väldigt praktiskt och smidigt att fotografera med. Skulle säga att GX-80 (för normal storlek) och GM-5 (för extremt kompakt hus) är totalt sätt de absolut bästa M43-husen som finns i dagsläget (som jag ser det).

Det är uppenbart för mig att det inte alltid är de senaste komponenter som allra viktigaste, utan helheten som man får ihop (ergonomi på kamerahus, ekosystem av tillbehör, etc).
 

joråsatt

Aktiv medlem
Håller med om mycket av dina
synpunkter på kameran.
Knapp för val av AF/MF kan du
sätta på valfri knapp.
Har min på Fn3.😀
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om mycket av dina
synpunkter på kameran.
Knapp för val av AF/MF kan du
sätta på valfri knapp.
Har min på Fn3.😀
Jo, har satt det på knapp redan, men jag föredrar en klassisk switch där man direkt kan se i vilket läge den står, och där man (som på GX-8 och GM-serien) direkt kan ändra emellan AF-S, AF-C och MF.

Fungerar, men långt ifrån lika snabbt och smidigt.

Laddaren för GM1 kan du använda
Ahh, har faktiskt inte testat det. Skall prova direkt när jag kommer hem. Tack för tipset! :)

Nu kanske jag låter överdrivet missnöjd, men det är jag verkligen inte. Tycker som sagt att det är en riktigt trevlig och generellt grymt smidig kamera att fota med. Skulle jag rekommendera en generell kamera för en fotograf som vill skaffa något i M43-systemet så skulle det som standard bli denna. Gillar verkligen bildstabiliseringen som slår allt jag sett ifrån Sony och Pentax. Nästan i samma klassledande nivå som Olympus bästa kamerahus (och det är deras verkliga paradgren).

Men... hade jag fått önska för min "dröm-GX-8":a; Samma sensor och OLED EVF som GX-8, samma AF-switch, och hörlursutgång och micingång, men i nuvarande GX-80-format. Hade varit så grymt.

Tyvärr så känns det som om Panasonic medvetet stympat GX-80 för att inte hamna för nära GX-8 i funktioner och prestanda. Väldigt synd, för GX-80 (precis som föregångaren GX-7) har ett så mycket smidigare format än GX-8 (kommer som sagt att sälja eller byta in det huset).

Dock så ändå glad för att Panosonic iaf släppte GX-80 - bästa M43-kameran hittills (när jag inte vill köra riktigt kompakt och lätt med GM1/GM5). :)

Slår Olympus Pen-F stort för mig personligen (som jag själv var inne på ett tag), på allt förutom utseendet/byggkvalitet (där vinner Pen-F överlägset), sensor och EVF (fördel Pen-F och GX-8). IBIS lika bra som Pen-F, medans ergonomi och AF känns klart bättre på GX-80.
 
Senast ändrad:

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Bra synpunkter, en del jag inte tog upp själv.

Ja, det har ju nu tillkännagivits att de lägger ner GM och GF serierna. (GM tråkigt tycker jag). Så denna blir ju deras instegsmodell nu.

Kommer nog komma en GX9 sedan som har dessa prylar, undrar bara i vilket format. Tycker GX8 är en våldsam klump, fantastisk att använda men för mig handlar detta system om kompaktheten och där har de missat lite :) det finns ju GH och G om man vill ha "riktiga" kameror :)

Tror GX80 bara är ett sätt för dem att "testa oss", dessa nya finesser kommer i en förädlad version i GX9 och sedan kanske det inte kommer någon uppföljare till GX80? (det vore ju kanske trist isåfall om de inte gör GX9 smidig igen).
 
ANNONS