Annons

Hjälp, kladdiga negativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Om man får tillbaka negativen nerkladdade från trumskanning, hur rengör man dem på bästa sätt? Finns det någon risk för negativen om oljan torkar in? Vågar man be firman som skannat rengöra viktiga neg eller är det bättre att göra det själv? Vad använder man och hur?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

MVH
/Pontus

för att rengöra negativ rekommenderas:
ALCOHOL ISOPROPYLICUS Vnr 345249 hos apoteket. Normalt är det en beställningsvara. Jag betalade för en Liter 108;50 för en vecka sedan. Finns även i dL flaskor. har för mig att priset för en sådan ligger runt 45Kr.
Ska inte spädas, fukta mjuk trasa, typ väl använd T-tröja med spriten, torka av filmen / neget och låt lufttorka. Torkar ut huden vid flitig användning. Är som det mesta annat i fotolabbet inte speciellt nyttigt.

Bumpar tråden då jag har en liknande fråga.

Ska ge mig på att skanna in gamla ärvda diabilder som vid inspektion har visat sig vara överlag vädigt skitiga, en del rentav kladdiga. Då jag inte kommer att lägga alltför mycket pengar på scannern så vill jag iaf att bilderna är så rena och bra som möjligt.

Kan jag använda ovan nämnda isopropyl för rengöring av sådant här gammal skit? Kan jag använda det på båda sidor av positivet, alltså även på emulsionssidan?

Tacksam för svar o tips!
:)

Bumpar tråden då jag har en liknande fråga.

Ska ge mig på att skanna in gamla ärvda diabilder som vid inspektion har visat sig vara överlag vädigt skitiga, en del rentav kladdiga. Då jag inte kommer att lägga alltför mycket pengar på scannern så vill jag iaf att bilderna är så rena och bra som möjligt.

Kan jag använda ovan nämnda isopropyl för rengöring av sådant här gammal skit? Kan jag använda det på båda sidor av positivet, alltså även på emulsionssidan?

Tacksam för svar o tips!
:)
Enklast att börja med att testa på en modern bild innan man tar ngt gammalt & innan man tar ngt viktigt.

Det är inte ovanligt att glasade dia får mögel innanför glaset. Man kan också få det utan glas men risken är inte lika stor.

ANNONS
Götaplatsens Foto