Annons

Oskarpa bilder med ny D5200 & 35mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,

Slog till på en Nikon D5200 tillsammans med ett 35mm f/1,8mm Nikonobjektiv i fredags och tog givetvis med kameran till helgens festligheter i skärgården :)

Men när jag kommer hem med kameran, fullpackad med bilder, så ser jag att många av bilderna är ganska oskarpa på själva objektet.

Många av bilderna är tagna på personer på c:a 4-5 meters avstånd mot en bakgrund på ett långt avstånd. Använde mig av bländaren 1,8 då jag ansåg att ljuset utomhus var tillräckligt bra (molnigt), men ändå blir själva objektet/personen inte jätteskarp som jag förväntade mig. Objekten känns lite odetaljerade, speciellt på lite längre avstånd.

Nu är jag verkligen ingen expert på detta med foto och jag är ganska säker att det inte är något fel på själva utrustningen utan snarare fotografen i fråga :). Vad är optimala inställningar för att fota en person på c:a 5 meters avstånd med en bakgrund långt i fjärran?

Tack på förhand.
// Mattias
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Om du har möjlighet att lägga en eller ett par bilder som visar problemet blir det lättare att gissa.
Kan du komma ihåg några inställningar som du använde?
Det underlättar också.

Det kan vara så att fokus inte var där du trodde det var. Eller att slutartiden var för långsam och att det blev suddigt av den anledningen.

Så, någon/några bilder tillsammans med tid, bländare och vilken ISO kameran var inställd på skulle hjälpa.
 
Om du har möjlighet att lägga en eller ett par bilder som visar problemet blir det lättare att gissa.
Kan du komma ihåg några inställningar som du använde?
Det underlättar också.

Det kan vara så att fokus inte var där du trodde det var. Eller att slutartiden var för långsam och att det blev suddigt av den anledningen.

Så, någon/några bilder tillsammans med tid, bländare och vilken ISO kameran var inställd på skulle hjälpa.
Hej Johan,

Jag har all info utom bilden i sig :)

ISO ligger på 400
Slutartid 1/100
Bländare f/1,8
Vitbalansen var inställd på auto

Anledningen till den låga bländartalet var helt enkelt för att jag ville ha en suddig bakgrund, men det kanske är fel med tanke på hur långt bort personen/objektet stod. Tar jag bilder på närmare håll så blir skärpan betydligt bättre.

Dumma frågor, jag vet, hoppas på överseende :)
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Förmodligen har

du inte specat hur kameran skall fokusera och då har fokus lagts fel. Kolla i manualen.

Sen tror jag att f 1.8 nog är en hög (stor) bländaröppning.

Lycka till.

lma
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej Johan,

Jag har all info utom bilden i sig :)

ISO ligger på 400
Slutartid 1/100
Bländare f/1,8
Vitbalansen var inställd på auto

Anledningen till den låga bländartalet var helt enkelt för att jag ville ha en suddig bakgrund, men det kanske är fel med tanke på hur långt bort personen/objektet stod. Tar jag bilder på närmare håll så blir skärpan betydligt bättre.

Dumma frågor, jag vet, hoppas på överseende :)
Alla har vi varit nybörjare. Och är det fortfarande på många sätt. Så jag tycker inte frågor är dumma.

Finns det någon del av bilden som är skarp? Det skulle kunna tyda på att fokus hamnat på fel ställe.
Om personen är långt bort, långt kan ju vara flexibelt, så blir ju ytan som kameran skall fokusera på mindre och därmed är det lättare att den hamnar på fel ställe.
Slutartid på 1/100 och ett 35 mm objektiv borde normalt sett vara tillräckligt för att inte ge oskärpa pga att kameran skakat till under exponeringen.

Ibland är det svårt att efteråt kunna reda ut exakt vad som vart fel. Om du nu försöker fotografera liknande bilder blir dom OK?
 
Tack för en hjälpsam attityd - det uppskattas! :)

Ska tillse några bilder till tråden när jag kommer hem efter jobbet, blir svårt att förklara i text hur jag menar.
 

Bombus

Aktiv medlem
Hejsan,

Slog till på en Nikon D5200 tillsammans med ett 35mm f/1,8mm Nikonobjektiv i fredags och tog givetvis med kameran till helgens festligheter i skärgården :)

Men när jag kommer hem med kameran, fullpackad med bilder, så ser jag att många av bilderna är ganska oskarpa på själva objektet.

Många av bilderna är tagna på personer på c:a 4-5 meters avstånd mot en bakgrund på ett långt avstånd. Använde mig av bländaren 1,8 då jag ansåg att ljuset utomhus var tillräckligt bra (molnigt), men ändå blir själva objektet/personen inte jätteskarp som jag förväntade mig. Objekten känns lite odetaljerade, speciellt på lite längre avstånd.

Nu är jag verkligen ingen expert på detta med foto och jag är ganska säker att det inte är något fel på själva utrustningen utan snarare fotografen i fråga :). Vad är optimala inställningar för att fota en person på c:a 5 meters avstånd med en bakgrund långt i fjärran?

Tack på förhand.
// Mattias
Vad jag kan se så har du använt dig av den största bländaröppningen vilket inte är den "skarpaste" inställningen. Motiven blir lite "mjuka". Omkring bländare mellan 5.6 och 8 brukar vara ett generellt tips för att få den skarpaste avteckningen. Du vill iofs åt "oskarphetseffekten" på bakgrunden så ditt resonemang är rätt men när motivet är på så långt avstånd som 4-5 meter så blir det lite svårt. Ditt skärpedjup minskar med storleken på bländaröppningen och vad jag kan se så borde det i ditt fall ha handlat om dryga 75 cm skärpedjup. Hamnar delar av motivet framför eller bakom denna gräns så kommer det att "falla utanför" utöver den första punkten, att objektivet inte är som skarpast när man väljer den största bländaröppningen. Bara att blända ner ett par steg till 2,8 eller så kommer att göra skillnad.
Lycka till.
Johan
 

eskil23

Aktiv medlem
Skärpan på 35mm f/1.8G med full öppning är inte särskilt imponerande. Blända ner till f/2.8 (som fortfarande är väldigt öppet) så blir den genast skarpare. Om jag förstod dig rätt så fotade du i skärgårdsmiljö och då brukar bakgrunden ändå vara så långt borta att det går att blända ner ännu mer och fortfarande få bakgrunden oskarp.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Använde mig av bländaren 1,8 då jag ansåg att ljuset utomhus var tillräckligt bra (molnigt), men ändå blir själva objektet/personen inte jätteskarp som jag förväntade mig.
Tror en stor del till problemet ligger i den meningen. Trodde du att det skulle bli skarpare om du använde bländare 1.8? Varför tyckte du att ljuset var "tillräckligt bra (molnigt)" för bländare 1.8?

Det låter lite som du har vänt allting bakofram. Om ljuset är "tillräckligt bra" så kan du ju blända ner och få en bild som blir skarpare, säg bl. 2.8. istället..
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Använder aldrig mitt 35/1,8 på full glugg. Det är väldigt, väldigt mjukt på f/1,8.

Mitten är helt ok från f/2 på mitt ex. Brukar vara mer än nöjd med det :)
 
Tack alla för att ni tagit er tid att svara.

Antar problemet ligger i just bländaren som bör justeras ned under goda ljusförhållanden. Ska tänka på detta :)
 
ANNONS