Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rutin för fotografering av många porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

deity

Medlem
Hej, jag har fått ett fotojobb där jag ska fota porträtt på 375 pers (hela personalen på en arbetsplats.

Då jag adrig gjort ett jobb med så många modeller så att säga tänkte jag be om lite tips från folk som har erfarenhet av detta om hur man borde strukturera upp det så att det blir lätt att hålla reda på vem som är vem och så.

(Funderar på att be dem ta en bild med en namnskylt först.)


Det är så att jag fotar under hela veckan och personalen droppar in när de har möjlighet för att bli fotade.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Hej, jag har fått ett fotojobb där jag ska fota porträtt på 375 pers (hela personalen på en arbetsplats.

Då jag adrig gjort ett jobb med så många modeller så att säga tänkte jag be om lite tips från folk som har erfarenhet av detta om hur man borde strukturera upp det så att det blir lätt att hålla reda på vem som är vem och så.

(Funderar på att be dem ta en bild med en namnskylt först.)


Det är så att jag fotar under hela veckan och personalen droppar in när de har möjlighet för att bli fotade.
Ha en namnlista, när de dyker in numrerar du dem
 

dunderhake

Aktiv medlem
har gjort några porträttfotograferingar nu, personalgrupper om ca 15 st!

brukar fixa en numrerad kontaktkarta i photoshop när jag kommer hem som jag mailar, sen är det bara för chefen att skriva upp namn och befattning eller vad som nu ska vara med!

tycker jag är riktigt smidigt!
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Namnskylt är bra. Dropin-system är dåligt. Alla kommer samtidigt. Det tar inte en vecka att fota 375 personer.
 

Casimir

Aktiv medlem
re: porträtt

Namnskylt, gråkort och många mindre minnes kort istället för ett stor om det krånglar.

Läs på om och träna med ljussättning och bakgrund innan.

/Cas
 

kidroyale

Aktiv medlem
Jag fotograferar personal ibland och brukar se till att någon på företaget gör ett schema som alla får hålla sig till, vissa kommer vara sjuka eller behöva boka om, men då får man stämma av med den som är ansvarig för schemaläggningen och uppdatera när det krävs.

Sen får de även börja med att skriva sitt namn på ett A4 och hålla upp framför sig till testbilden. Det blir så mycket lättare när man sedan gör urvalet i t ex Lightroom om det då och då dyker upp ett stort vitt ark som visar att det kom en ny person.

Beroende på hur kunden vill ha det väljer antingen jag ut de 3-5 bästa bilderna på varje person innan de får välja (eller kontaktpersonen) vilken bild som ska användas (och retuscheras). Med så många som du säger kanske det är enklast om du hoppar över det steget och antingen låter den som bestämmer får välja från alla bilder (tar såklart lång tid), eller så får varje person sitt eget lilla urvalsgalleri att välja från. Det beror helt på hur man har tänkt. Ska det vara en som bestämmer, eller ska det vara någon slags demokrati.

Har du möjlighet att fotografera direkt in i en dator kan ju det vara det smidigaste, att alla får välja direkt på plats. Att göra ett urval från många bilder är rätt trist, jobbigt och tar enormt lång tid.

Det kan också vara bra att redan innan ha bestämt sig för hur företaget vill att personerna på bild ska bete sig. Ska alla se glada ut. Eller är det ok om man inte ler? Ska alla stå i samma vinkel? Ska alla följa något slags krav på klädsel?

En annan bra sak kan vara att hyra in en som sköter smink (eller om någon på företaget kan ställa upp). Det kommer göra att tiden du lägger på att få bort blänk i pannan med mera blir genast mycket kortare. 1 minut gånger 375 stycken blir rätt lång tid (och man hinner inte göra mycket på en minut i Photoshop).

Och till sist, min favorit, dokumentera alla inställningar du använt dig av. Använder du studioblixtar är det väldigt värdefullt om du ritar ett diagram över hur ljussättningen såg ut. Skriv ner vad du använde för utrustning, hur högt upp stativen var, hur långt det var mellan kamera och modell och blixtar etc. Då kan du relativt enkelt göra om nästan exakt likadana bilder om det behöver tas om eller kompletteras.

Typ såhär:
http://www.stefantell.se/blogg/2009/06/ljussattning-vid-portrattfotografering-poolia/

Samma gäller för retusch och sånt, spara gärna de inställningarna du gör i t ex Lightroom som en preset så kan du använda det vid nästa fotografering.

Det var nog det jag kom på för stunden.

Lycka till
 

beaivi

Aktiv medlem
For å idiotforklare fremst meg selv så skulle jeg önske at JEG hadde
tapet zoomen för jeg begynte på mitt förste jobb.
Jävla jobb å få alle til å se like store ut på portrettet til slutt...
(Blandet flere utsnitt når jeg tok bildene) Jeg tror forresten du kommer til å stå der mere en en uke.
 

rautio

Aktiv medlem
Som tidigare sagts kör direkt in på datorn, då kan du lätt och omedelbart sätta in namnet i file infot. Har du allt uppriggat så blir det ju inte mer än typ 1-3 bilder per skalle??? Då ser du bilderna stora och kan genast radera bort det du inte ska ha. Har du gjort förhandsjobbet riktigt bra räcker det kanske bara med att köra sedan hela paketet genom en automation i ps du gör utgående från nån av bilderna och jobbet är gjort fortare än du tror.

Du kan även sitta på en stol, luta dej bakåt och avfyra från datorn och pimpla kaffe vid sidan om, då blir jobbet en ren semester :D
 
ANNONS