Annons

Hyra objektiv som privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Låg det vinst i att hyra ut objektiv till privatpersoner så skulle väl marknadskrafterna se till att det fanns sådan. Tydligen ligger ingen profit i det.
 

nicotin

Aktiv medlem
jag hyrde massor av kameragrejer sist jag var i USA.

Ett stycke Canon 800, en 1Dx, en 400 2.8 osv bara för att det var så sjukt billigt.

För en hel helg kostade hela kitet 269 US ink försäkring.

Skulle något hända var självrisken 200US.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ditt exempel är ju inte relevant då det mer liknar snatteri/stöld. Att polisen inte behandlar en anmälan om stöld är ju märkligt.

Om man tvingas teckna en fullvärdesförsäkring innan du ens får grejorna i sin hand, så ska väl knappast en fullvärdesdeposition behövas.
Jo det är relevant för det förklarar varför det ser ut som det gör.
Dessutom verkar det som att flera jämför sina privata försäkringssitiuationer med ett företags försäkringssituationer. Jag vet att de är helt olika men har ingen aning om hur de skiljer.
Troligtvis är det helt olönsamt att försäkra från företagets sida.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Prova om det går att teckna ett återköpsavtal...
Du köper objektivet o Rajala förbinder sig att köpa tillbaka det till ett visst pris...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ditt exempel är ju inte relevant då det mer liknar snatteri/stöld. Att polisen inte behandlar en anmälan om stöld är ju märkligt.

Om man tvingas teckna en fullvärdesförsäkring innan du ens får grejorna i sin hand, så ska väl knappast en fullvärdesdeposition behövas.
Snatteri innebär att värdet på det som stulits är under 801 kr. Om jag kom ihåg rätt.
 

Rickuz

Aktiv medlem
jag hyrde massor av kameragrejer sist jag var i USA.

Ett stycke Canon 800, en 1Dx, en 400 2.8 osv bara för att det var så sjukt billigt.

För en hel helg kostade hela kitet 269 US ink försäkring.

Skulle något hända var självrisken 200US.
Precis. Där borta hyr man grejer fastän man egentligen inte behöver. Man hyr enbart för skojskull och för att prova på, helt utan större anledning, bara för att det är så billigt.

Jag törs knappt tänka på vad samma kit skulle kosta att hyra i Sverige, om man nu ens hittar ett hyrställe.. Enligt vad som sägs i den här tråden så ser det ganska mörkt ut.

Nej nu ska jag sluta spy galla rakt ut i tomma intet. Det är som det är! :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Lånar tråden lite.
Vart kan man hyra fotoprylar i Göteborg?
Jag behöver hyra en 1D modell hyfsat ny (alt ngn tråkig 5D) inför en viktig dag då jag inte vågar vara utan backup. ..
/Niclas
 

iSolen.se

Guest
Det är svårt att driva butik i Sverige, omkostnaderna är höga. Det lönar sig helt enkelt inte att hyra ut till privatpersoner. För kunderna är begagnatmarknaden ett bättre alternativ och tom kan vara gratis. Då gäller dessutom hemförsäkringen.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Precis. Där borta hyr man grejer fastän man egentligen inte behöver. Man hyr enbart för skojskull och för att prova på, helt utan större anledning, bara för att det är så billigt.

Jag törs knappt tänka på vad samma kit skulle kosta att hyra i Sverige, om man nu ens hittar ett hyrställe.. Enligt vad som sägs i den här tråden så ser det ganska mörkt ut.

Nej nu ska jag sluta spy galla rakt ut i tomma intet. Det är som det är! :)
Hyra på Rajala som ett exempel :

Canon 1DX
Canon 24-70/2,8 L
Canon 300/2,8 L

Ovanstående hyrs till det facila priset av...*trumvirvel*...2450 kr.

Per dygn.

Ex moms.

(!!!)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Lånar tråden lite.
Vart kan man hyra fotoprylar i Göteborg?
Jag behöver hyra en 1D modell hyfsat ny (alt ngn tråkig 5D) inför en viktig dag då jag inte vågar vara utan backup. ..
/Niclas
Scandinavian Photo i Mölndal har en del grejer men de har samma krav som övriga uthyrare i tråden, du måste vara företagare för att få hyra. För ett år sedan kostade det 1200 kr/dygn ex moms att hyra en 1D mk IV, 600 kr/dygn för en 5D mk II. Då var det Kent som hade hand om uthyrningen.
 

afe

Aktiv medlem
Förmodligen är efterfrågan för liten och risken för stor för att hyra ut till privatpersoner i Sverige, jämfört med i t.ex. USA. Att priserna är höga har nog också med efterfrågan att göra - om det inte går att ha prylarna uthyrda en stor del av tiden blir det inga pengar om inte priset är högre.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag har inte råd med sådana pengar.
Fixade i stället en "önskas hyra" annons här på sidan.. kanske ngn nappar.
Men chansen att hitta en privatperson som kan tänka sig hyra ut sitt kamerahus i lilla Alingsås är kanske lite väl liten.
Det som kanske höjer chansen något är att kameran i fråga kommer att ligga nerpackad i tryggt förvar så länge mina prylar inte havererar - risk som jag ser som liten då det aldrig har hänt förr..
Jaja.

Visst är det så att marknaden och efterfrågan är rättså liten, säkert. Att det styrs mot företagare är både förståeligt och inte..
/Niclas
 

nicotin

Aktiv medlem
Hyra på Rajala som ett exempel :

Canon 1DX
Canon 24-70/2,8 L
Canon 300/2,8 L

Ovanstående hyrs till det facila priset av...*trumvirvel*...2450 kr.

Per dygn.

Ex moms.

(!!!)
detta förutsätter att du har firma också.

Ingen verkar hyra ut till en privatperson men viftar du en F-Skatt går det bättre.
 

Piabobacka

Aktiv medlem
Jag hade ingen aning om att det var så svårt att hyra kamerautrustning som privatperson i Sverige! Jag som är finlandssvensk ser det som självklart att jag kan hyra utrustning här i Finland om jag skulle behöva det, även om jag inte har något företag. Slog till med en 5D mk III nyligen eftersom jag inte har råd att köpa den, men ville testa den på en tävling. Två dygn kostade 1200 kr, och jag fick kameran skickad på posten i en diskret låda (stod något om hund- och kattmat på den) med minneskort, laddare och extra batterier. När mina två dygn var över packade jag ner allt i lådan och skickade tillbaka den. Mycket smidigt, enkelt och prisvärt.

Man kunde även välja en försäkring som täckte olyckor och skador (400 kr extra), men jag chansade och skippade den delen. Hemsidan i fråga har ett helt okej utbud, bland annat 6D, 7D, 5D mk II och III. På objektiv-sidan finns bland annat Canons 70-200mm f/2.8L IS II, Canons 85mm f/1.2L II och Canons 16-35mm f/2.8L II. Fick ärligt talat en liten chock av att något sånt här inte verkar finnas hos er i Sverige!
 

Rickuz

Aktiv medlem
Pia, visst är det mystiskt. Jag blir fortfarande chockad varje gång jag tänker på det. :)

Vissa har påpekat att Sverige har för liten marknad (för liten befolkning) för att kunna ha uthyrningar av kamerautrustning till privatpersoner. Men i Finland som bara har 5 miljoner invånare så finns det ändå en fungerande uthyrning. Hur kommer det sig?

Jag har hyrt både kameror och objektiv i "lilleputtlandet" Singapore, som bara har ca 4 miljoner invånare. Där finns det minst 3 olika ställen att välja mellan. Allt dom ville se var mitt pass, och sen fick jag hyra hur mycket jag ville. Billigt var det också, trots att Singapore egentligen är ett ganska dyrt land att vistas i.
 

horvendile

Aktiv medlem
Provat Scandinavian Photo i Stockholm?
När jag var där i ett annat ärende såg jag en skylt om uthyrning och frågade om det. Expediten påstod att de hyrde ut till privatpersoner. Jag kommer inte ihåg några priser nu, men det var klart överkomligt att hyra en 70-200/2,8 en dag. Jag tänker prova vid lämpligt tillfälle. Och hoppas att expediten inte sade fel...
 

Bula66

Ny medlem
Provat Scandinavian Photo i Stockholm?
När jag var där i ett annat ärende såg jag en skylt om uthyrning och frågade om det. Expediten påstod att de hyrde ut till privatpersoner. Jag kommer inte ihåg några priser nu, men det var klart överkomligt att hyra en 70-200/2,8 en dag. Jag tänker prova vid lämpligt tillfälle. Och hoppas att expediten inte sade fel...
det går alldeles utmärkt att hyra som privatperson, kostar 350 kr dygnet, dom har Nikon 14-24,
24-70, 70-200, även Canon

Benny
 

conman

Aktiv medlem
Det är ju ganska svårt att försvinna med sommarstugan eller hotellet. Men ofta får man betala en deposition eller garanti med ett kreditkort även med de tre exemplen som du för fram
Jovisst har du delvis rätt, men man behöver ju aldrig visa ett kredikort som täcker objektets heal värde utan bara täcker självrisken. Jag nu hyrt bil i 3 år, och jag måste täcka självrisken med mitt kredikort. De gånger jag lämnar tillbaka en bil (byter var 4de vecka) drar de då en självrisk för skadan.
Måste väl gå att ha en liknande deal med objektiv om de är rikitigt värdefulla, eller är det så att försäkringsbolagen inte ställer upp på detta??
 
ANNONS