Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hyra objektiv som privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

eroko

Aktiv medlem
Från hyresvillkoren på Rajala:
2.Hyresutrustningen saknar försäkringsskydd.
Försäkring ska tecknas för hyresperioden om inte Hyresmannen kan påvisa att han har gällande försäkring som täcker förlust eller skada på den hyrda utrustningen.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så enkelt att Rajala inte är särskilt intresserat av att hyra ut prylar till folk som ändå inte vill/har råd att köpa dem. Deras hyrservice är nog mest tänkt som en prova-på-möjlighet för dem som försöker bestämma sig för ett köp.
Inititalt tror jag tanken med hyrservice var riktad till yrkesfotografer som av olika anledningar behöver kompletterande utrustning på uppdrag. Har själv hyrt där och det funkar bra. Men för att slippa deposition måste man som sagt vara någon form av verksam fotograf och registrerad hos Rajala som kund.

Det här med "prova-på" tror jag bara är ett sätt att bredda verksamheten. Och tanken med beloppet är nog, precis som du säger, att man skall vara på snudden att köpa (dvs ha pengarna tillgängliga). Istället för "hyra" kan man kanske i praktiken säga att man köper objektivet, får ett demoex ett par dagar som sedan byts in mot ett helt nytt om man är nöjd.

Eller nått....
 

eroko

Aktiv medlem
De är ju ganska öppna med att det fungerar så:

Funderar du på att köpa ny utrustning, men du vill testa utrustningen på ett jobb innan du köper det. Du hyr den utrustning som du funderar på att köpa och betalar normal hyreskostnad bestämmer du dig sen för att köpa samma utrustning inom 10 dagar efter hyrestillfället så kreditera vi hyreskostnaden.
 

oniondeluxe

Medlem
Underligt hur de flesta verkar ta uthyrarens parti i den här diskussionen. Eller så kanske det beror på att endast en minoritet faktiskt betalar med egna skattade pengar för sin fotoutrustning.

Tur att det inte fungerar så här i andra branscher...
Tänk er: Hyra bil. Hyra sommarstuga. Ta in på hotell.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Underligt hur de flesta verkar ta uthyrarens parti i den här diskussionen. Eller så kanske det beror på att endast en minoritet faktiskt betalar med egna skattade pengar för sin fotoutrustning.

Tur att det inte fungerar så här i andra branscher...
Tänk er: Hyra bil. Hyra sommarstuga. Ta in på hotell.
Fritt land det är bara att dra igång en verksamhet o börja...
Jag tror att du hamnar i dagens uthyrares läge inom en mycket kort tid.

Bilen, tja enkel o hitta.
Hus, svårt att ta med sig, men det slits o det slits hårt
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Underligt hur de flesta verkar ta uthyrarens parti i den här diskussionen. Eller så kanske det beror på att endast en minoritet faktiskt betalar med egna skattade pengar för sin fotoutrustning.

Tur att det inte fungerar så här i andra branscher...
Tänk er: Hyra bil. Hyra sommarstuga. Ta in på hotell.
Det är ju ganska svårt att försvinna med sommarstugan eller hotellet. Men ofta får man betala en deposition eller garanti med ett kreditkort även med de tre exemplen som du för fram
 

Rickuz

Aktiv medlem
Underligt hur de flesta verkar ta uthyrarens parti i den här diskussionen.
Eller hur?!

Jag ska förmodligen ut och åka helikopter i nästa månad, och är i behov av att hyra ett vidvinkelobjektiv till den trippen. Synd bara att Sverige har en så ofantlig hyrtorka när det gäller kameragrejer.

Som någon annan sa tidigare; I USA finns det massor av ställen som hyr ut objektiv, och det är dessutom väldigt billigt + enkelt. Jag har personligen hyrt från Adorama i New York ett par ggr. Allt dom ville se var mitt pass.

Varken Goecker eller procenter hyr ut till privatpersoner. Senast bekräftat via mail i förrgår.
Där ser man.

Vilken skräck mot oss stackars privatpersoner!
 

Mesch

Aktiv medlem
Märkligt att Rajala skall ha hela värdet i dep & en försäkring på objektivet.
De borde väl välja?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Märkligt att Rajala skall ha hela värdet i dep & en försäkring på objektivet.
De borde väl välja?
Nej, jag tror inte att det är så märkligt.
Jag vet en som hade en fotobutik på 80-talet. Det kommer in en kund o vill prova en videokamera utanför dörren till butiken.
Han gick hem.
O trots att butiksägaren vet vem han är o var han bor så kom inte polisen att lyfta ett finger. Han var välkänd hos polisen. De vet att kameran inte finns hemma hos honom o har ingen anledning att åka dit.

Det är pga sådant som det ser ut som det gör.
Själv kan jag låna prylar av en större butik pgaa jag känner folk där o handlar där.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Man tar ju en depositionsavgift som täcker f-bolagets självrisk. Hade jag haft företag så hade jag gjort så om jag vore så paranoid. Svårt att få nya återkommande kunder om man det där tänket.

Angående bilar så är det väl lätt att hyra en bil, köra den till till polen och sedan montera ner den bit för bit och sälja delarna. Mer värt än hela bilen i sig. Sen säga att at den blev stulen. Är väl ingen biluthyrare som är så paranoid väl? Varför ska man vara det med objektiv värt lika mycket som en bil? Blir den stulen så täcker f-bolaget det. Sen får man ju göra en kontroll om den som hyr ut. De flesta gör ju kreditupplysning, ger ut mobiltfn etc.

/stefan
 

Mesch

Aktiv medlem
Nej, jag tror inte att det är så märkligt.
Jag vet en som hade en fotobutik på 80-talet. Det kommer in en kund o vill prova en videokamera utanför dörren till butiken.
Han gick hem.
O trots att butiksägaren vet vem han är o var han bor så kom inte polisen att lyfta ett finger. Han var välkänd hos polisen. De vet att kameran inte finns hemma hos honom o har ingen anledning att åka dit.

Det är pga sådant som det ser ut som det gör.
Själv kan jag låna prylar av en större butik pgaa jag känner folk där o handlar där.
Ditt exempel är ju inte relevant då det mer liknar snatteri/stöld. Att polisen inte behandlar en anmälan om stöld är ju märkligt.

Om man tvingas teckna en fullvärdesförsäkring innan du ens får grejorna i sin hand, så ska väl knappast en fullvärdesdeposition behövas.
 
ANNONS