Annons

Rikligt med RIS till Nikons usla serviceverkstad

Produkter
(logga in för att koppla)

E.P

Aktiv medlem
Det jag skulle önska är att:

- det fanns möjlighet att teckna serviceavtal som garanterade reparation/utbyte inom 72 timmar
- man kunde beställa express service inom 24 timmar för de gånger det är riktigt bråttom (mot extra kostnad förstås)
- det fanns inlämningsplatser utanför fjollträsk

Jag ställer alltså inga krav på att det ska ingå en massa kostnadsfri service när jag köper en kamera, som dessutom skall vara ruskigt snabb. Däremot så skulle jag önska att kameratillverkarna tittade på andra branscher och hur de tar hand om sin eftermarknad.
Andra branscher skriver du, menar du då server branschen ? där folk betalar kanske 50 tusen per år för inom 24 timmars service ?, vad jag inte kan förstå är lite att alla har så bråttom med att få fixat sina saker, varför ?, är det fotojobb, ni har väl backup hus och objektiv av just den anledningen, eller kör folk på bara ett hus och bara 1-2 objektiv ?
 

antic

Aktiv medlem
Proffsen får lånehus och snabb service. Det är vi andra som inte kan räkna med att få hjälp samma vecka när vi skickar in grejerna. Eller ens två veckor. Kanske tre. Vi kan alltså inte boka in en vecka längre fram där de i lugn och ro kan ha kameran och fixa det i egen takt.

Du kan få en tid hos en grottmekare som fixar din bil en given dag men Nikon kan inte ens hålla öppet en vecka de får planera själva? Det går om de vill! Det är bara usel service att inte erbjuda det.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Andra branscher skriver du, menar du då server branschen ? där folk betalar kanske 50 tusen per år för inom 24 timmars service ?, vad jag inte kan förstå är lite att alla har så bråttom med att få fixat sina saker, varför ?, är det fotojobb, ni har väl backup hus och objektiv av just den anledningen, eller kör folk på bara ett hus och bara 1-2 objektiv ?
Nja, tänkte faktiskt på verktyg och mätinstrument där jag kan köpa en expressvariant av service, eller låta det gå enligt FIFO (first in first out) till normaltaxa. Ingen årstaxa utan en högre taxa vid behov.

Och visst har jag två hus, men det är ju för att olyckor även sker under uppdragen. Att lämna in ett av husen för att åka på uppdrag med enda kvarvarande känns lite risky, men point-taken ;)

Blir väl att skaffa ytterligare backuphus och objektiv.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha lite hjälp med vad jag har rätt att göra ifall jag inte lyckas lösa min situation...

Skickade in ett 16-35/4 för två veckor sedan, efter att en fallskada gjort att bilderna får sämre skärpa på höger sida. Jag beskrev tydligt i min följesedel att bilderna får sämre skärpa på höger sida vilket troligtvis beror på felcentrering av linselementen som resultat av fallet (endast ca 15cm mot ett träbord). Fick tillbaka objektivet igår, på kvittot står det "byte och injustering". De har alltså bytt hela exteriören på objektivet (vilket det inte alls var fel på) men det optiska felet som jag skickade in det för är inte alls fixat. Fattig student som jag är betalade jag 2180:- för reparationen. Vad har jag rätt att göra i detta fallet? :-/

Jag hinner inte strula mer med dem eftersom jag åker till USA om två veckor...
 

E.P

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha lite hjälp med vad jag har rätt att göra ifall jag inte lyckas lösa min situation...

Skickade in ett 16-35/4 för två veckor sedan, efter att en fallskada gjort att bilderna får sämre skärpa på höger sida. Jag beskrev tydligt i min följesedel att bilderna får sämre skärpa på höger sida vilket troligtvis beror på felcentrering av linselementen som resultat av fallet (endast ca 15cm mot ett träbord). Fick tillbaka objektivet igår, på kvittot står det "byte och injustering". De har alltså bytt hela exteriören på objektivet (vilket det inte alls var fel på) men det optiska felet som jag skickade in det för är inte alls fixat. Fattig student som jag är betalade jag 2180:- för reparationen. Vad har jag rätt att göra i detta fallet? :-/

Jag hinner inte strula mer med dem eftersom jag åker till USA om två veckor...
Jag kan inte låta bli att undra, hur du kan se dig som fattig samtidigt som du åker till USA om 2 veckor, men skit samma, jag fattar att du vill att vi skall tycka synd om dig, och det gör jag iaf inte.

Vad jag vet ger väl Nikon 6 månaders garanti på reparationer, här i Sverige, sen om den garantin går att överföra till annat land vet jag inte, men det betyder att du har 6 månader på dig från du fick tillbaka objektivet till att lämna in det igen, därefter är det nog så att du måste betala igen.

Tappade du bara objektivet, men inte kameran ?, för felet kan ju lika gärna sitta i kameran.

Hur som helst, så föreslår jag att du kontaktar Nikon på måndag och fråga hur detta kan lösas, eller ännu lättare, skapa ett ärende via deras webbsida, skicka med några bilder som exempel, där felet tydligt syns, och dom skall då vara tagna efter att du fått tillbaka objektivet så klart. så får du säkert hjälp, berätta också för dom att du skall åka utomlands och hur länge du skall vara utomlands, det gör det lättare för dom att hitta en lösning förhoppningsvis.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag skulle vilja ha lite hjälp med vad jag har rätt att göra ifall jag inte lyckas lösa min situation...

Skickade in ett 16-35/4 för två veckor sedan, efter att en fallskada gjort att bilderna får sämre skärpa på höger sida. Jag beskrev tydligt i min följesedel att bilderna får sämre skärpa på höger sida vilket troligtvis beror på felcentrering av linselementen som resultat av fallet (endast ca 15cm mot ett träbord). Fick tillbaka objektivet igår, på kvittot står det "byte och injustering". De har alltså bytt hela exteriören på objektivet (vilket det inte alls var fel på) men det optiska felet som jag skickade in det för är inte alls fixat. Fattig student som jag är betalade jag 2180:- för reparationen. Vad har jag rätt att göra i detta fallet? :-/

Jag hinner inte strula mer med dem eftersom jag åker till USA om två veckor...
Om objektivet fått en smäll är de inte osannolikt att stommen i det blivit lite skev och då är det ingen större poäng att enbart justera linselementen utan att byta stommen. Däremot borde de förstås ha justerat linselementen när de ändå höll på. Sedan har du väl som någon annan påpekade sex månaders garanti på reparationer.

Förklarar du problemet med resan för dem kan de kanske ordna fram ett låneobjektiv.
 

snap01

Aktiv medlem
Om objektivet fått en smäll är de inte osannolikt att stommen i det blivit lite skev och då är det ingen större poäng att enbart justera linselementen utan att byta stommen. Däremot borde de förstås ha justerat linselementen när de ändå höll på. Sedan har du väl som någon annan påpekade sex månaders garanti på reparationer.

Förklarar du problemet med resan för dem kan de kanske ordna fram ett låneobjektiv.
hade min 24-70 inne på koll för dem var taskig skärpa i hörnen o jag åkte att byta stommen:( jag har vad jag vet inte slagit i den hårt o det är inte gratis att byta stommen gick på 8500. Om du bara behöver justering så brukar det hamna på runt 3500. Jag brukar åka på o serva mina prylar rätt ofta så jag är rätt uppdaterad om priserna. Är du Nps medlem så får man alltid låneobjektiv men dom har inte hur många som helst så ring o kolla att dom har innan du lämnar in. Jag har en 16-35 F4 o när jag jämförde men zoomen till fuji x så fick den pisk i hörnen min är inte heller helt skarp trots den inte är skadad. Kör med 14-24 o den är bättre på skärpan i hörnen men har klart sämre motljusegenskaper o nackdel av att frontlinsen är böjd så det är betydligt krångligare att köra filter om du inte investerar i ett dyrt kit från lee för 14-24 linsen. Jag löste problemet genom att köpa zeiss 21mm :)
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag kan inte låta bli att undra, hur du kan se dig som fattig samtidigt som du åker till USA om 2 veckor, men skit samma, jag fattar att du vill att vi skall tycka synd om dig, och det gör jag iaf inte.

Vad jag vet ger väl Nikon 6 månaders garanti på reparationer, här i Sverige, sen om den garantin går att överföra till annat land vet jag inte, men det betyder att du har 6 månader på dig från du fick tillbaka objektivet till att lämna in det igen, därefter är det nog så att du måste betala igen.

Tappade du bara objektivet, men inte kameran ?, för felet kan ju lika gärna sitta i kameran.

Hur som helst, så föreslår jag att du kontaktar Nikon på måndag och fråga hur detta kan lösas, eller ännu lättare, skapa ett ärende via deras webbsida, skicka med några bilder som exempel, där felet tydligt syns, och dom skall då vara tagna efter att du fått tillbaka objektivet så klart. så får du säkert hjälp, berätta också för dom att du skall åka utomlands och hur länge du skall vara utomlands, det gör det lättare för dom att hitta en lösning förhoppningsvis.
Jag bad om information på vad jag har rätt att göra i ett fall som detta, förutfattade meningar som att jag skulle söka sympati kan lika gärna gälla alla med klagomål i denna tråden. ;) För att vara mer specifik så är jag inte helt urfattig, men har inte direkt råd att kasta bort pengar. Det är en annan historia hur som helst.

Det var en kompis som tappade objektivet i bordet när han skulle montera det på kameran, så kameran är inte berörd. Jag ser tydligt att oskärpan uppför sig som det gör med decentrerat linselement. Jag har kollat med andra objektiv och det ser fint ut. Men jag ska göra extra kontroller för sakens skull ändå. För två veckor sedan när jag skickade det så förklarade jag min situation med resan, så de får ett stort plus för att ha utfört både kontroll och reparation så snabbt.

Martin Agfors: Ja, i kvittot står det "Lens barrel, byte och injustering", och jag kan se med blotta ögat att hela exteriören inkl. fattning är ny, däremot det optiska felet ser precis likadant ut som innan jag skickade in det.

Objektivet är köpt begagnat, men det påverkar inte garantin på själva reparationen om jag har förstått det rätt? Tack för era svar, ska höra med dem på måndag!
 

Maverick

Aktiv medlem
Nån vidare kontroll kan de ju inte gjort om felet är kvar.

Att man byter skalet kan bero på att det går sönder på insidan. På zoomobjektiv går det ett antal spår på insidan. Är gluggen gjord i plast så går de lätt sönder om man tappar objektivet. Om du får ett trasigt objektiv över nån gång så är det bara att skruva isär och kolla.

Linselementen sitter i egen hylsa som rör sig fram och tillbaka i det yttre skalet.

Reperationsgaranti är oberoende av eventuella vanliga garantier.

/M
 

iSolen.se

Guest
Jag bad om information på vad jag har rätt att göra i ett fall som detta, förutfattade meningar som att jag skulle söka sympati kan lika gärna gälla alla med klagomål i denna tråden. ;) För att vara mer specifik så är jag inte helt urfattig, men har inte direkt råd att kasta bort pengar. Det är en annan historia hur som helst.

Det var en kompis som tappade objektivet i bordet när han skulle montera det på kameran, så kameran är inte berörd. Jag ser tydligt att oskärpan uppför sig som det gör med decentrerat linselement. Jag har kollat med andra objektiv och det ser fint ut. Men jag ska göra extra kontroller för sakens skull ändå. För två veckor sedan när jag skickade det så förklarade jag min situation med resan, så de får ett stort plus för att ha utfört både kontroll och reparation så snabbt.

Martin Agfors: Ja, i kvittot står det "Lens barrel, byte och injustering", och jag kan se med blotta ögat att hela exteriören inkl. fattning är ny, däremot det optiska felet ser precis likadant ut som innan jag skickade in det.

Objektivet är köpt begagnat, men det påverkar inte garantin på själva reparationen om jag har förstått det rätt? Tack för era svar, ska höra med dem på måndag!
Jag pratade häromdagen med verkstaden och deras största problem är att felen är dåligt beskrivna.

Jag gissar att problemet är så stort att de helt inte litar på en beskrivning som råkar stämma.

Själv hade jag en avvikelse som jag frågade om. Jag var helt säker på att det var VR som betedde sig på ett visst sätt i en viss situation men det var fokusen. Tack vare att jag var på plats kunde teknikern enkelt dema. Han hade rätt.

(ett objektiv bör väl inte paja om det faller 15 cm på ett bord??? Jag såg fall från meterhöjd på asfalt nyligen där proffsfotografen bara plockade upp objektivet, monterade och fortsatte fota. (Kanske fick interna skador ))
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
(ett objektiv bör väl inte paja om det faller 15 cm på ett bord??? Jag såg fall från meterhöjd på asfalt nyligen där proffsfotografen bara plockade upp objektivet, monterade och fortsatte fota. (Kanske fick interna skador ))

Ett billigt och lätt 18-55 f/3.5-5.6 hade lätt klarat 15 cm. Värre med proffsgrejer som väger uppåt kilot. Inte fallet som dödar utan det plötsliga stoppet...
 

iSolen.se

Guest
Ett billigt och lätt 18-55 f/3.5-5.6 hade lätt klarat 15 cm. Värre med proffsgrejer som väger uppåt kilot. Inte fallet som dödar utan det plötsliga stoppet...
Det som föll var ett 70-200.

Har f ö mitt 16-35/4 på kameran just nu. Det är roligt och mångsidigt men inte speciellt skarpt. Det har problem med blödning av färger som ligger ur fokus vilket gör foto i solsken och annat med hög kontrast svårt.

Men det är mindre och mångsidigare än 14-24....byter lite fram och tillbaka.
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Vill bara bryta in i tråden och säga att min senaste nära-Nikon-service-upplevelse var mycket positiv. Reklamerade min D600 för oljestänk på sensorn till Scandinavian Photo den 26/11. Passade på att skicka med min D5100 på Check & Clean. Beredde mig på att fota julen med kompaktkameran, men båda husen var tillbaka till butik den 5/12. Snabbt marscherat inkl två dagars frakt. Båda husen rengjorda utv/inv inkl åtgärd av oljeläckage (ser helt nya ut!).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag pratade häromdagen med verkstaden och deras största problem är att felen är dåligt beskrivna.
Jag har pratat med ett antal servicetekniker de senaste 7-8 åren, både i samband med egen service och i intervjuer. Bland annat under Photokina 2010 en kille som efter 35 år i branschen nu var chef över en oberoende reparationsverkstad i södra Tyskland och där de var ett tiotal servicetekniker. De servade i huvudsak Canon/Nikon/Sony (Minolta).

I stort sett alla säger samma sak: Deras största problem är oklara beskrivningar av typen "fixa kameran, mina bilder blir inte bra". Deras näst största problem är kunder som är tvärsäkra på att problem har en orsak och det vid en undersökning visar sig vara något helt annat.

Jag gissar att problemet är så stort att de helt inte litar på en beskrivning som råkar stämma.

Själv hade jag en avvikelse som jag frågade om. Jag var helt säker på att det var VR som betedde sig på ett visst sätt i en viss situation men det var fokusen. Tack vare att jag var på plats kunde teknikern enkelt dema. Han hade rätt.
Jag minns en intressant statistik för några år sedan: Det var en stor debatt om fokusfel (bakfokus) hos D7000 när den var ny. Den ganska välkände Nikons-skribenten Thom Hogan hade själv sett fenomenet när han testkörde och ville försöka få en uppfattning om hur spritt fenomenet var. Han öppnade upp ett formulär på sin sajt där människor kunde dumpa in testbilder tagna enligt en enkel anvisning så han kunde bedöma dem. Om jag inte minns fel fick han in en bit över 1200 testbilder från människor som upplevde fokusfel.

Jag har för mig att han, till sin förvåning, insåg att i runt 75-80% av bilderna han fick in så var det lätt att se andra skäl till oskärpa: felaktig metodik, rörelseoskärpa (i motivet), skakningsoskärpa (i kameran), felaktiga/dåliga objektiv som inte gav tydlig skärpa någinstans osv. Det var bara i knappt 10% av bilderna han verkligen kunde hitta fokusfel orsakat av kameran.

(ett objektiv bör väl inte paja om det faller 15 cm på ett bord??? Jag såg fall från meterhöjd på asfalt nyligen där proffsfotografen bara plockade upp objektivet, monterade och fortsatte fota. (Kanske fick interna skador ))
Alla objektiv skadas eller får i alla fall något mindre fenomen vid i stort sett alla smällar. Men, oftast är fenomenen så små att de inte har någon praktisk betydelse. Men har man bara lite otur med hur linselementen råkar vara positionerade och med inslagsvinkeln så kan skadorna bli märkbara även från en till synes oksyldig smäll. Och omvänt kan man med lite tur råka ut för en kraftig smäll som knappt får några synbara följder. Ju mer optiskt komplext ett objektiv är, ju lättare skadas det. Just zoomar som arbetar i vidvinkelområdet (normal och vidvinkelzoomar) är vad jag har förstått de som lättast får fenomen, och värre ju ljusstarkare de är (=mer komplexa). Telezoomar och i ännu högre grad fasta objektiv tål mer.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag har precis fått tillbaka mina grejer efter ett serviceärende hos Nikon och är väldigt nöjd. Kontaktade Nikon supporten på chat för några veckor sedan och berättade att jag tänkte skicka in hela utrustningen för AF-justering. Eftersom jag var NPS så gick det bra att lämna in grejerna på ett ställe här i Göteborg, sen ombesörjde de transporten. Ett par dagar efteråt fick jag ett brev(!) där de bekräftade att de tagit emot sakerna och att de skulle återkomma med kostnadsförslag. Jag blev lite förvånad för jag hade skrivit att de inte behövde skicka kostnadsförslag utan bara fixa grejerna och skicak tillbaka. Jag väntade några dagar till men inget kostnadsförslag dök upp. Skickade ett mail sent på kvällen där jag förklarade att jag inte förväntade mig 72h service men att de iallafall skulle börja serva grejerna. Det tog skruv, dagen efter ringde en kille upp och sa att de höll på med mina saker och skulle skicka samma dag eller dagen efter. Det stämde och jag kunde hämta ut grejerna nyservade; justerat AF på båda husen och samtliga objektiv, rengjort, uppdaterat, bytt ut fokusringen på mitt 24-70 och justerat spegelhuset på min D800. De tog dessutom allt på garanti/goodwill.

Så visst, en liten miss när de tog emot grejerna men på det hela taget är jag väldigt nöjd. Kamerorna ser nya ut och AF verkar fungera klockrent, det lilla jag kunnat testa hittills.
 
ANNONS