Annons

Rikligt med RIS till Nikons usla serviceverkstad

Produkter
(logga in för att koppla)

Gullberg89

Aktiv medlem
Orkade inte vänta på mitt kamerahus så jag köpte en D800 istället, någon som är sugen på min D300s inkl. MB-D10, hör av er via PM! :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jo då, så kan det vara. Men om du ser förbi din egen sits som NPS med förtur till allt möjligt, och tar ställning till det faktum att amatörer som köper dyr proffsutrustning ofta får vänta upp till 2-3 månader på servicearbeten. I mitt fall lämnade jag in produkten ca två timmar efter köpet (85 1,4 G) och var sedan utan objektiv och mitt fullt fungerande kamerahus i över 2 månader. Dessutom lyckades de inte under den tiden åtgärda felet utan köpet hävdes till slut. Jag är inte ensam, utan flera andra har haft liknande erfarenheter. Finns dessutom i dagsläget hos mig men också hos en del andra en rädsla att ex serva fokusfel i kamera eller objektiv eftersom det verkar väldict osäkert att de lyckas fixa felen. Risken är att man står utan utrust i g i flera veckor utan några egentliga förbättrigar.

Kan nämna att mitt hus se de ansåg var boven i dramat, alltså inte objektivet jag köpte, fpkusjusterde de och gick igenom vud tre tillfällen. Jag fick ställa mina tre fasta gluggar på -8. Mitt nuvarande hus har jag inte behövt justera med gluggarna. Med andra ord backfonus på huset trots tre verkstadsbesök för samma fel. Mitt förtroende för Nikon är i nuläget lågt, även om deras produkter är väldigt bra, dvs så mänge de fu gerar som man borde kunna förvänta sig.
 

iSolen.se

Guest
Jo då, så kan det vara. Men om du ser förbi din egen sits som NPS med förtur till allt möjligt, och tar ställning till det faktum att amatörer som köper dyr proffsutrustning ofta får vänta upp till 2-3 månader på servicearbeten. I mitt fall lämnade jag in produkten ca två timmar efter köpet (85 1,4 G) och var sedan utan objektiv och mitt fullt fungerande kamerahus i över 2 månader. Dessutom lyckades de inte under den tiden åtgärda felet utan köpet hävdes till slut. Jag är inte ensam, utan flera andra har haft liknande erfarenheter. Finns dessutom i dagsläget hos mig men också hos en del andra en rädsla att ex serva fokusfel i kamera eller objektiv eftersom det verkar väldict osäkert att de lyckas fixa felen. Risken är att man står utan utrust i g i flera veckor utan några egentliga förbättrigar.

Kan nämna att mitt hus se de ansåg var boven i dramat, alltså inte objektivet jag köpte, fpkusjusterde de och gick igenom vud tre tillfällen. Jag fick ställa mina tre fasta gluggar på -8. Mitt nuvarande hus har jag inte behövt justera med gluggarna. Med andra ord backfonus på huset trots tre verkstadsbesök för samma fel. Mitt förtroende för Nikon är i nuläget lågt, även om deras produkter är väldigt bra, dvs så mänge de fu gerar som man borde kunna förvänta sig.
Så när du skriver kunder menar du egentligen icke NPS(NPU?)-kunder.

Jag har för övrigt fått lika bra service av Nikon även före NPS. Har fått en ny D70 av Nikon och en ny 70-200 av Kameradoktorn och utmärkt service av Lasses. Har inte servat något som NPS, bara fått förtur i kö.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Så när du skriver kunder menar du egentligen icke NPS(NPU?)-kunder.

Jag har för övrigt fått lika bra service av Nikon även före NPS. Har fått en ny D70 av Nikon och en ny 70-200 av Kameradoktorn och utmärkt service av Lasses. Har inte servat något som NPS, bara fått förtur i kö.
Jag är nog av den synen att kan man inte ta hand om den totala kundkretsen så har man en usel kundpolicy. Det är ju roligt för dig att du alltid känt dig nöjd, men om du läste mitt ovanstående inlägg borde det inte vara svårt att förstå mitt missnöje och skepsis. Att jag dessutom inte är ensam om liknande erfarenheter gör ju inte saken bättre. Den dagen du själv råkar ut för samma debakel kommer du definitivt svänga i uppfattning. Kan hända vem som helst, och tillhör man de det utav olika skäl inte kan hända, ja då står man utanför den normala kundkretsen.
 

Gullberg89

Aktiv medlem
Ring Nikon och fråga då? Skulle svaret bli ja kan du ju passa på att tala om för dem vad du tycker om det.
Haha, du har aggresions problem va? Eller du kanske inte tänker på hur drygt det låter när du svarar vissa inlägg på det sätet? Man kan nästan tro att det är en tonåring som sitter och tjafsar med sin föräldrar om han får gå ut ikväll! "Men ring Emil och fråga då?"
 

Orfeous

Aktiv medlem
Vad är status på reparationen av d300s och objektiv?
varför köpte du nikon d800 om du hatar deras bemötande? varför inte byta märke?
du har ju nämt att du tycker canon funkat bra tidigare.
 

BOLIN

Avslutat medlemskap
Seg support som lämnar olika svar...

Alltså vad är det Nikons reparations service? Den är verkligen under ALL kritik.

Uppsättningen som skickas in är följande: Nikon D300s, Nikon 70-200 VRII och Nikon 17-55 DX.

Det är två huvudsakliga fel som skall åtgärdas:

* Nikon 17-55, glappar i zoomringen och är inköpt maj 2012.
* Nikon 70-200 VRII, i stort sett helt nytt men bakfokuserar med min kamera varpå den skickas med och är sprillans nytt, inköpt juni 2012.

Skickade in mina produkter till Nikon den 8/7-2012 och dem mottager min service order den 10/7-2012 och det är ju helt normalt men det som följer är inte normalt.

Från första bemötandet så fick jag till svar att servicetiden för närvarande låg på 10-12 arbetsdagar och perfekt tänkte jag, då hinner jag få mina saker innan semestern som började den 6/8-2012. Dagarna går och jag följer min reparation via Nikon.se, står "Väntar på reparation" 12 arbetsdagar efter mailet där dem kommit i kontakt med mig att min reparation är mottagen.

Ringer då till deras kundtjänst och pratar med dem och fråga hur långa tid kommer det ta och personen jag pratade med kunde inte säga exakt hur lång tid men att det skulle garanterat vara åtgärdat och klart i slutet på juli 2012 och jag fick finna mig i det.

Nu har det gått 22 arbetsdagar sedan Nikon mottog min reparation och dem kan inte ge mig något datum alls när dem ens skall BÖRJA med mitt ärende utan hänvisar till " ****: Det förstår jag, arbetsbelastningen är tyvärr så hög just nu att vi inte hinner med." (Vill inte hänga ut enskilda individer från Nikon)

Dem erbjuder mig där emot låneutrustning och det kan man väl godkänna, ett svettigt kit med rejält sunkiga och nergågna produkter kommer hem skickat och det vill jag inte ens lägga ner i kameraväskan...

Vad tycker ni? Är detta verkligen rimligt beteende, menar bara 70-200 kostade mig nästan 20k och den ligger och hos Nikon serviceverkstad för kalibriering av bakfokusering, tycker verkligen att dem borde se över sina rutiner och prioritera ärenden som denna.
Jag skickade in kamerahus och två objektiv pga av kraftigt bakfokus. Tog kontakt med Nikon-support som sa' att det inte går på garanti om AF går att justera inom spannet som finns inbyggd i kamerahusets finjustering av AF (+-20), trots att en tidigare kille vid supporten sade att garantin gäller eftersom att jag fått justera tillbaka den via kamerahusets inbyggda finjusteringsfunktion med 15 steg, till -15.

Jag har tagit många bilder av stunder som inte återkommer, med oskarpa bilder som man gärna inte visar upp för andra. Nu när kameran lämnats in har jag åberopat garantin, eller som alternativ hävdat reklamation pga att det är ett ursprungsfel.

Under reparationsstatus har det stått "väntar på reparation" en vecka sedan de tog emot prylarna, men ingenting händer. Jag ringde supporten och frågade hur lång tid de beräknar att det ska ta, eftersom att det är många höstbilder av min hund som jag planerade att ta då det sannolikt är sista hösten i livet för honom. På Nikon sade de att det "normalt" tar 15-20 arbetsdagar - räknat från den tidpunkt teknikern plockar den från hyllan och reparationsstatus ändras från "väntar" till "reparation pågår", och att jag kan räkna med det - vilket faktiskt är längre än en månad när man räknar in helgdagarna.

Det känns som att det inte lär bli någon mer Nikon, men har Canon snabbare reparation och service? I vart fall måste det vara många av Nikon's produkter som krånglar för kunderna.
Grrrrrrr......
 

Saarikko

Aktiv medlem
Jag lämnade in min en vecka gamla kamerahus på reparation efter att den inbyggda blixten gett vika helt. Killen i telefonen och per mail sa att det skulle ta max en vecka, men dessvärre tog det över 3 veckor för att få något så enkelt som blixten utbytt.

Ja, ibland undrar man hur de tänker när de ger löften som de inte kan hålla....
 

antic

Aktiv medlem
Det är såna här utdragna serviceärenden som gör att jag drar mig för att skicka in kameran. Skulle behöva göra det då jag måste använda kamerans + objektivens justeringar för att nå hela vägen. Men eftersom de vägrar låta en boka in en tid, säg en veckas tid, där de kan ha kameran så har jag fått klara mig utan att lämna in den. Jag tänker inte vara utan kamera en månad eller mer. Det är ju helt åt helvete egentligen men vad gör man när man inte är NPSare och kan få en lånekamera eller prioritet i kön. Trodde det skulle lugna ner sig efter att D800 och 600a hade funnits ute ett tag men det verkar inte så.
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag skickade in kamerahus och två objektiv pga av kraftigt bakfokus. Tog kontakt med Nikon-support som sa' att det inte går på garanti om AF går att justera inom spannet som finns inbyggd i kamerahusets finjustering av AF (+-20), trots att en tidigare kille vid supporten sade att garantin gäller eftersom att jag fått justera tillbaka den via kamerahusets inbyggda finjusteringsfunktion med 15 steg, till -15.

Jag har tagit många bilder av stunder som inte återkommer, med oskarpa bilder som man gärna inte visar upp för andra. Nu när kameran lämnats in har jag åberopat garantin, eller som alternativ hävdat reklamation pga att det är ett ursprungsfel.

Under reparationsstatus har det stått "väntar på reparation" en vecka sedan de tog emot prylarna, men ingenting händer. Jag ringde supporten och frågade hur lång tid de beräknar att det ska ta, eftersom att det är många höstbilder av min hund som jag planerade att ta då det sannolikt är sista hösten i livet för honom. På Nikon sade de att det "normalt" tar 15-20 arbetsdagar - räknat från den tidpunkt teknikern plockar den från hyllan och reparationsstatus ändras från "väntar" till "reparation pågår", och att jag kan räkna med det - vilket faktiskt är längre än en månad när man räknar in helgdagarna.

Det känns som att det inte lär bli någon mer Nikon, men har Canon snabbare reparation och service? I vart fall måste det vara många av Nikon's produkter som krånglar för kunderna.
Grrrrrrr......
Konstigt att det tar en så lång tid då det går på nolltid att justera fokus för dem. Undrar om det har att göra med att det rasar in "Pro-ärenden" som smiter in före hela tiden?

Jag kan säga att för mig och min bror med Pentax har det tagit som mest ungefär en vecka från inlämningen innan de ringer och säger att ärendet är klart och kameran/objektivet redo att skickas/hämtas. Så det har inte att göra med att själva reparationen tar tid, troligtvis är Nikons serviceavdelning underbemannad/underutbyggd.
 

MrDip

Aktiv medlem
Det känns som att det inte lär bli någon mer Nikon, men har Canon snabbare reparation och service? I vart fall måste det vara många av Nikon's produkter som krånglar för kunderna.
Grrrrrrr......
Har lämnat in canonhus med ett gäng gluggar 2ggr, första gången tog det 4-5 dagar, andra 8-9. Jag hade egentligen inga problem med felfokus men lämnar in ändå för att det är gratis under garantitiden på husen, gluggarna kan vara äldre. Dom pratar aldrig om microjustering i huset. Detta var på Intervision i Solna. Jag är inte "pro"
 

Saarikko

Aktiv medlem
Jag har hört gott om Kameradoktorn i Stockholm, när det gäller Nikon.

Är de verkligen snabba och bra i jämförelse med Nikon själva?

Vad är en rimlig tid att låta en produkt vara på reparation tycker ni?
 
ANNONS