Annons

Rikligt med RIS till Nikons usla serviceverkstad

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har hört gott om Kameradoktorn i Stockholm, när det gäller Nikon.

Är de verkligen snabba och bra i jämförelse med Nikon själva?

Vad är en rimlig tid att låta en produkt vara på reparation tycker ni?
KDr är trots namnet ingen verkstad, bara en återförsäljare. Enda auktoriserade verkstaden i Sverige är Nikons egen i Solna.

2-3 veckor kan jag tycka är rimligt, beroende på ärendets natur och komplexitet. Ett sensorbyte tar naturligtvis längre tid än en rengöring.
 

Arne1453

Aktiv medlem
Efter att ha läst första sidan med inlägg i tråden så tycker jag mig se Nikons strategi med sin oacceptabelt dåliga service. Varför ska det behöva fungera så dåligt? Om jag ringer till bilverkstaden för ett byte av bromsbelägg så får jag en tid om två veckor t ex på fredag kl 10. Jag lämnar bilen på morgonen och hämtar den på eftermiddagen. Åtgärden är utförd och jag är nöjd. Bilen behöver inte stå där i två veckor. Begreppet logistik är nuförtiden bekant för de flesta som sysslar med varu- och tjänsteproduktion. Man vet hur lång tid en viss åtgärd tar och ev reservdel måste finnas hemma. Det är förstås svårare när man inte vet vad felet är som det ofta kan vara på en kamera. Å andra sidan är delarna till en kamera inte så många så de bör kunna hållas på lager. Vad borde Nikon göra? Man vet förmodligen hur lång tid olika serviceåtgärder tar, precis som på bilverkstaden och så kunde man lägga in alla kameror i en tidsplanering och då meddela: Vi har tid för din kamera om tre veckor, skicka den då. Det kan kan inte vara någon poäng med att kameran ska ligga på verkstan utan åtgärd vecka efter vecka. Kameran åtgärdas och skickas tillbaka till kunden och kunden är nöjd. Man kan ha två köer. En kö för dem som har bråttom. Där är väntetiden kort, det kostar lite mer men den utlovade tiden hålls naturligtvis. En annan kö där väntetiden kan vara lite längre, förseningar kan i undantagsfall uppstå men priset är också lägre. Man uppger en tid till kunden där det finns utrymme för förseningar men om det inte blir någon försening så blir reparationen klar tidigare än utlovat. Då finns också utrymme att sticka emellan med akuta fall. Om man någon gång "inte hinner med" så får man helt enkelt jobba över. Varför gör inte Nikon så? Varför vill man inte ha nöjda kunder? Nej Nikons dåligt organiserade service är en mycket medveten strategi med en infam affärsidé som går ut på att kunderna ska bli missnöjda med servicen, tröttna på väntandet och köpa ny utrustning. Det var därför Lasses fick upphöra. De var helt enkelt för duktiga. En för stor andel av kunderna var nöjda, så en för liten andel av dem köpte ny utrustning. I en annan bransch skulle missnöjda kunder vända sig till ett annat märke med anständig service. Hur är de andra märkenas service? En tanke slår mig, det kan väl inte vara så att de är korkade där på verkstaden?
 

Emil-G

Aktiv medlem
[...] Nej Nikons dåligt organiserade service är en mycket medveten strategi med en infam affärsidé som går ut på att kunderna ska bli missnöjda med servicen, tröttna på väntandet och köpa ny utrustning. Det var därför Lasses fick upphöra. De var helt enkelt för duktiga. En för stor andel av kunderna var nöjda, så en för liten andel av dem köpte ny utrustning. I en annan bransch skulle missnöjda kunder vända sig till ett annat märke med anständig service. Hur är de andra märkenas service? En tanke slår mig, det kan väl inte vara så att de är korkade där på verkstaden?
Eller så var Lasse sjuk och hade passerat pensionsåldern för flera år sedan så både han och hans fru ville sluta jobba. Två av tre anställda fick jobb hos Nikon Sverige, den tredje bytte bana om jag minns rätt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Efter att ha läst första sidan med inlägg i tråden så tycker jag mig se Nikons strategi med sin oacceptabelt dåliga service. Varför ska det behöva fungera så dåligt? Om jag ringer till bilverkstaden för ett byte av bromsbelägg så får jag en tid om två veckor t ex på fredag kl 10. Jag lämnar bilen på morgonen och hämtar den på eftermiddagen. Åtgärden är utförd och jag är nöjd. Bilen behöver inte stå där i två veckor. Begreppet logistik är nuförtiden bekant för de flesta som sysslar med varu- och tjänsteproduktion. Man vet hur lång tid en viss åtgärd tar och ev reservdel måste finnas hemma. Det är förstås svårare när man inte vet vad felet är som det ofta kan vara på en kamera. Å andra sidan är delarna till en kamera inte så många så de bör kunna hållas på lager. Vad borde Nikon göra? Man vet förmodligen hur lång tid olika serviceåtgärder tar, precis som på bilverkstaden och så kunde man lägga in alla kameror i en tidsplanering och då meddela: Vi har tid för din kamera om tre veckor, skicka den då. Det kan kan inte vara någon poäng med att kameran ska ligga på verkstan utan åtgärd vecka efter vecka. Kameran åtgärdas och skickas tillbaka till kunden och kunden är nöjd. Man kan ha två köer. En kö för dem som har bråttom. Där är väntetiden kort, det kostar lite mer men den utlovade tiden hålls naturligtvis. En annan kö där väntetiden kan vara lite längre, förseningar kan i undantagsfall uppstå men priset är också lägre. Man uppger en tid till kunden där det finns utrymme för förseningar men om det inte blir någon försening så blir reparationen klar tidigare än utlovat. Då finns också utrymme att sticka emellan med akuta fall. Om man någon gång "inte hinner med" så får man helt enkelt jobba över. Varför gör inte Nikon så? Varför vill man inte ha nöjda kunder? Nej Nikons dåligt organiserade service är en mycket medveten strategi med en infam affärsidé som går ut på att kunderna ska bli missnöjda med servicen, tröttna på väntandet och köpa ny utrustning. Det var därför Lasses fick upphöra. De var helt enkelt för duktiga. En för stor andel av kunderna var nöjda, så en för liten andel av dem köpte ny utrustning. I en annan bransch skulle missnöjda kunder vända sig till ett annat märke med anständig service. Hur är de andra märkenas service? En tanke slår mig, det kan väl inte vara så att de är korkade där på verkstaden?
1. Hört du talas om metoden att dela upp text i stycken? Gör den oerhört mycket lättare att läsa :)
2. Nikon har redan flera parallella servicenivåer.
3. Idén att det skulle finnas ett ekonomiskt motiv med dålig service är rent ut sagt korkad :) Det enda dålig service åstadkommer är att kunder byter märke. Dålig service är dyrt.
4. Du helt verkar ha missat att Lasses och Nikon haft ett mycket tätt samarbete genom alla år där en del saker inlämnade hos Nikon faktiskt servades hos Lasses och vice versa. Att Lasse slutade var så vitt jag förstår en kombination av pension och att fortsatt verksamhet skulle krävt stora investeringar (skall man felsöka moderna kameror behövs en del rött dyr utrustning).
5. Hur det funkar med andra märken? Skall man döma av forum (alltid en osäker källa) så är det ungefär samma sak överallt - majoriteten får ungefär den service de förväntar sig, men då och då blir det problem och kunder blir frustrerade över oklara besked, brist på information, byråkrati och rigida tolkningar av garantivillkor.

Jag håller med om att Nikon ibland är besynnerligt klumpiga när det gäller enkla saker som att hålla utlovade reparationstider och inte minst om kunna ge tydliga besked eller information kring reparationer. Men det verkar också vara lite av ett branschproblem.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nikon Sverige verkar vara fruktansvärt dåliga på att planera. Med lite planering ska det ju vara möjligt att göra det bättre. Dom skulle kunna skicka email, SMS eller ringa 3 dagar innan dom tror att dom kan fixa det, så skickar man in grejorna och får tillbaka dom inom 10 dagar om det inte är svårtartade saker som kräver reservdelar från Japan.

/Karl
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
1. Hört du talas om metoden att dela upp text i stycken? Gör den oerhört mycket lättare att läsa :)
2. Nikon har redan flera parallella servicenivåer.
3. Idén att det skulle finnas ett ekonomiskt motiv med dålig service är rent ut sagt korkad :) Det enda dålig service åstadkommer är att kunder byter märke. Dålig service är dyrt.
4. Du helt verkar ha missat att Lasses och Nikon haft ett mycket tätt samarbete genom alla år där en del saker inlämnade hos Nikon faktiskt servades hos Lasses och vice versa. Att Lasse slutade var så vitt jag förstår en kombination av pension och att fortsatt verksamhet skulle krävt stora investeringar (skall man felsöka moderna kameror behövs en del rött dyr utrustning).
5. Hur det funkar med andra märken? Skall man döma av forum (alltid en osäker källa) så är det ungefär samma sak överallt - majoriteten får ungefär den service de förväntar sig, men då och då blir det problem och kunder blir frustrerade över oklara besked, brist på information, byråkrati och rigida tolkningar av garantivillkor.

Jag håller med om att Nikon ibland är besynnerligt klumpiga när det gäller enkla saker som att hålla utlovade reparationstider och inte minst om kunna ge tydliga besked eller information kring reparationer. Men det verkar också vara lite av ett branschproblem.
Skulle inte någon erfaren person, som tex. Nikon-Lasse , från just ja, Nikon bjudas in att deltaga i en forumdiskusion, som denna. Klagomålen kring Nikon:s verkstad är ju återkommande
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Skulle inte någon erfaren person, som tex. Nikon-Lasse , från just ja, Nikon bjudas in att deltaga i en forumdiskusion, som denna. Klagomålen kring Nikon:s verkstad är ju återkommande
Nikon (och övriga tillverkare) läser vad som skrivs om dem i trådar som de här, tro inget annat :)

Däremot är de (och övriga tillverkare) av flera skäl ytterst försiktiga med att delta i diskussioner. Det kanske största skälet är nog något så enkelt som att det skulle kunna ta mycket tid och resurser.

Men jag kan hålla med om att i stort sett alla kameratillverkarna överlag är rätt dåliga på att kommunicera med sina användare. De lyssnar, men det är sällan de tar sig tid att svara på frågor eller synpunkter. Allt från att till exempel förklara varför ofta efterfrågade funktioner inte är så enkla att införa som många tror, eller som att förklara varför de ibland upplevs som klumpiga och sega kring service och reparationer.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Det vore dock något om tillverkarna läste såna här diskussioner samt deltog i dem.

Sweclockers.com forumet har massvis med företag som börjat diskutera med sina kunder öppet på forumet för att underlätta kundservice arbetet samt ge nödvändig information.

Det vore toppen enligt mig om Fotosidan gjorde samma sak med alla kameratillverkare så man kunde fråga dem direkt om diverse saker och ting.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det vore dock något om tillverkarna läste såna här diskussioner samt deltog i dem.

Sweclockers.com forumet har massvis med företag som börjat diskutera med sina kunder öppet på forumet för att underlätta kundservice arbetet samt ge nödvändig information.

Det vore toppen enligt mig om Fotosidan gjorde samma sak med alla kameratillverkare så man kunde fråga dem direkt om diverse saker och ting.
Personligen håller jag med dig, jag tror kameratillverkarna skulle kunna få ut mycket av sådan dubbelritad kommunikation - både i form av information, men också genom att de skulle framstå som mer kommunikativa och inte som idag som lite oåtkomliga byråkratier.

Men läser dem, det gör de :)

Företag i allmänhet, och bland dem definitivt kameratillverkarna, verkar överlag ganska rädda för dubbelriktade kommunikationsmedier de inte kan styra. De föredrar pressreleaser, mässor, broschyrer, manualer ... Kort sagt mest envägskommunikation. I bästa fall svarar de på supportmejl och har support via chat och telefon.

Jag kan tänka mig att det är yngre och mindre traditionsbundna IT-företag som är mer öppna för dubbelriktad kommunikation än de mer traditionella företagen - bland dem kameratillverkarna.

Det roliga i sammanhanget är att i stort sett alla kameratillverkare (och övriga pryltillverkare) jag någonsin pratat med framhåller hur givande det är för dem att stå på mässor och få prata direkt med sina kunder. Men att utsträcka den tanken till forum och liknande verkar inte alls väcka samma entusiasm.
 

Photocon

Aktiv medlem
Följt denna tråd och kan i stort sett hålla med Martin Agfors. Vill dock tillfoga ett par saker:

1/ Är flermärkesanvändare och har upplevt både bra och sämre service hos såväl Nikon, Canon som Sony.
När man kommunicerar med resp serviceställe kommer inte sällan ämnet om bristfällig felbeskrivning från användaren upp. Detta sinkar teknikernas arbete.

2/ Alltför många skickar in kameror och åberopar garantin för saker som faller under kategorin användarfel.
Man har exempelvis i kamerans setup gjort inställningar och "glömt" dem. I dessa fall hade det ju räckt med en enkel "reset" i stället för att skicka in kameran.

Det finns också en icke ringa okunskap hos div ÅF dit kunden vänder sig i första hand när det krånglar och ÅF vill då skicka iväg kameran. Exemplet med "reset" är något som ÅF alltid borde ha kunskap om.

Detta är inget försvarstal för någon serviceverkstad (oavsett märke), mera en markering att det faktiskt finns kameraägare som fallerar och är luddiga i felbeskrivning samt en del mindre kunniga ÅF. Och det gör ju inte det lättare för verkstaden.

Nu verkar ju deltagarna på denna tråd vara väl kvalificerade och därmed sannolikt gör de inte ovannämnda misstag, men ANDRA gör det. Och det blir en av tröghetsfaktorerna i serviceflödet.

Man bör alltså inte bara skriva: "Felfokuserar" utan skicka med exempel där man redogör för hur man gått tillväga och därmed synliggöra felet. Gärna hela filer på ett usb-minne eler CD.

3/ Mikrojustering: OM det förekommer att verkstaden hävdar att det räcker med mikrojustering i + eller - 15 trin så hävdar jag däremot att det inte alls är en bra lösning såvida objektivet inte är helt linjärt. Zoomar är det ytterst sällan. Lika bra att verkstaden ställer kameran eller objektivet efter referensexemplar istället.

4/ "inom toleranserna" är ett annat vanskligt begrepp. Antag att den fastställda toleransen är + - 5. Okej, då kan man få en kamera som i och för sig ligger inom toleransen och har +5 vad gäller AF. Kompletterar man med objektiv som ligger på +4 hamnar kombinationen utanför tolernasrna och det blir tydligt bakfokus medan man kanske har en fast 50mm-glugg som ligger -5 och är linjär. Då blir AF mer spot-on och och ägaren konfunderad och tror att det är fel på den förstnämnda gluggen, skickar in den och får veta att den "ligger inom toleranserna".

//Lennart
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har med intresse följt tråden och vill komma med ytterligare en teori.

Först lite bakgrundsfakta:

1. Jag är NPS
2. Jag har fått vänta drygt 4 veckor på att få ett 24-70 reparerat, utan låneobjektiv
3. Jag har klagat via ett flertal kanaler (Fotomässan, e-post, telefon)
4. Jag bor i Skåne

Det som jag finner märkligt är att när man väl får kontakt med dem så spelar de helt oförstående. Enligt dem själva så har de inga köer, inga klagomål på långa väntetider och det är första gången de hör talas om att någon upplever att de inte fått förstklassig service.

Jag är rädd att de har stängt in sig i en glasbubbla i Stockholm där allt är underbart och alla är nöjda. Många av oss som klagar befinner oss utanför denna glasbubbla och endast ett fåtal fotografer befinner sig på insidan.

Att Nikon för ett antal år sedan gick om Canon berodde då på utomordentlig service och tjänstvillighet. Troligen har de inte klarat av att allt fler skaffat Nikon och om de inte snart höjer sin egen ribba rejält är risken stor att vi är flera som överger märket. Som yrkesfotograf går det inte att förlita sig på ett märke som man inte kan lita på ger stöd efter inköpet av utrustning.
 

perperub

Aktiv medlem
Problemen med dålig service från Nikons verkstäder som jag läser om i denna tråd får mig att aldrig vilja köpa Nikon.Detta är jag nog inte ensam om att tänka. Tråkigt men sant.

Pär
 

Photocon

Aktiv medlem
Problemen med dålig service från Nikons verkstäder som jag läser om i denna tråd får mig att aldrig vilja köpa Nikon.Detta är jag nog inte ensam om att tänka. Tråkigt men sant.

Pär
Tja, testa Canon. Jag hade ett 24-70/2.8 som felfokuserade grovt. Skickades in-kom tillbaks lika dåligt efter 3 veckor.

In igen tillsammans med min 1DsMkIII (som redan var referensställd). Borta i 3½ vecka- kom tillbaks. Bättre skärpa i ena änden men ännu sämre än tidigare i vidvinkeländen. Därtill hade man ändrat kamerahuset så mina andra gluggar inte fokuserade speciellt bra längre.

In igen, 4 veckor. Helkass och med svaret att gluggen låg inom toleransera. Kameran var ju lätt att återställa, men gluggen felfokuserade rejält fortfarande.

Efter en massa diskussioner fick jag ett nytt objektiv...som också felfokuserade:(
Men det gick att justera. Inalles 3 månader.

Eller ta Sony! En svindyrt 16-35/2.8 Zeiss vario-Sonnar fick åka in tre gånger och det blev ändå inte bra. Det var borta i 2½ månad sammanlagt.

Eller skaffa Nikon! Ett 14-24/2.8 led av rejäl skärpeplansförflyttning. Tog ett par insändningar där också.


Jag tror inte Nikon är sämre än andra vad gäller service. Har fått utmärkta justeringar gjorda där, liksom hos Canon och Sony. Men det är klart att man minns de gånger det varit extra besvärligt.

Däremot skulle jag gärna betala lite mer för ett objektiv eller kamera om leveransavsyningen var noggrannare direkt på fabriken. Det är oerhört frustrerande att behöva springa och posta nya objektiv flera gånger om.

Slutligen kan framhålla att jag haft Canon 1D/1Ds/1DMkII/1DsMkII/1DMkIII/1DsMkIII/20D/40D/7D/5D/5DMkII/5DMkIII. 5 av dessa var dåligt kalibrerade från början.

Jag tror inte gräset är grönare på andra sidan. Men visst har jag fått taskiga ex från Nikon också.

Servicen från resp företags verkstäder har jag upplevt som ungefär likvärdig.

Men det är min erfarenhet och blixten kan tydligen slå ned flera gånger på samma ställe.

//Lennart
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har med intresse följt tråden och vill komma med ytterligare en teori.

Först lite bakgrundsfakta:

1. Jag är NPS
2. Jag har fått vänta drygt 4 veckor på att få ett 24-70 reparerat, utan låneobjektiv
3. Jag har klagat via ett flertal kanaler (Fotomässan, e-post, telefon)
4. Jag bor i Skåne

Det som jag finner märkligt är att när man väl får kontakt med dem så spelar de helt oförstående. Enligt dem själva så har de inga köer, inga klagomål på långa väntetider och det är första gången de hör talas om att någon upplever att de inte fått förstklassig service.

Jag är rädd att de har stängt in sig i en glasbubbla i Stockholm där allt är underbart och alla är nöjda. Många av oss som klagar befinner oss utanför denna glasbubbla och endast ett fåtal fotografer befinner sig på insidan.

Att Nikon för ett antal år sedan gick om Canon berodde då på utomordentlig service och tjänstvillighet. Troligen har de inte klarat av att allt fler skaffat Nikon och om de inte snart höjer sin egen ribba rejält är risken stor att vi är flera som överger märket. Som yrkesfotograf går det inte att förlita sig på ett märke som man inte kan lita på ger stöd efter inköpet av utrustning.

är också nps men har aldrig haft problem med att få låne saker. Kan man bara säga till lite innan så brukar det inte vara några problem. När jag hade min 24-70 inne på lagning så fick jag låna en ts optik. Tycker Nikons service funkar bra jag har inte haft problem o jag har oftast grejer inne minst ett par gånger per år.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har ju de senaste sju-åtta åren kommit att prata med ganska många fotografer, nybörjare, entusiaster, heltidsarbetande fotografer ... Jag har också pratat en hel del med handlare, detaljister som man säger, folk som säljer fotogrejer och som hanterar mycket av de problem som ibland uppstår. Jag har även pratat med en del som arbetar med reparationer (en av de intressantaste var under Photokina 2010 då jag lunchade med en tysk servicetekniker som lagat kameror av olika fabrikat i närmare 30 år). Jag är dessutom en ganska aktiv forummedlem både här FS, men (i alla fall i perioder) nästan ännu med på Dpreview.

Min bild är att problemen som tas upp i den här tråden dessvärre inte är begränsade till ett märke, de verkar mer vara ett branschefenomen - ingen kameratillverkare är speciellt bra på att ge besked, hålla tider, eller verkligen lösa problem på första försöket.

Men innan vi går igång med ett allt för stor utbrott av indignation så finns det en sak vi bör hålla i minnet: Tvärt emot vad många inbillar sig så är dagens kameror mycket mindre felbenägna och mycket mer driftsäkra än gamla tiders kameror. Jag vet att många vill protestera med en eller annan historia om att deras gamla FM-2, AE-1 eller vad det nu är, minsann höll i många år utan ett enda problem ... Grattis säger jag. Men faktum är att vi idag i Sverige - och i de flesta andra länder - har färre service- och reparationsverkstäder idag än vi hade för 20 år sedan. Det trots att det finns många, många, många gånger fler kameror ute idag och som tar många, många, väldigt många fler bilder än vi gjorde på filmtiden. Och så skall vi komma ihåg att en av de "vanligaste" problemen idag - fokusfel - inte ens existerade på den tiden innan vi hade autofokus.

Det här är inget jag har hittat på, det har faktiskt lagts ned repationsverkstäder här i Sverige. Den tyske reperatören jag nämnde ovan hade jobbat åt ett företag med verkstäder i - om jag minns rätt - sex olika ståder runt om i Tyskland, och de var som mest typ 75-80 personer som lagade kameror. Då när jag pratade med honom 2010 var det bara två verkstäder kvar och de var typ 15 personer. Och flera av deras konkurrenter hade antingen krympt eller helt försvunnit. Siffror och statistik som Roger Ciala har tagit upp på sin mycket läsvärda blogg (se t.ex. den här http://www.lensrentals.com/blog/2013/08/lensrentals-repair-data-2012-2013) senaste åren tyder på samma sak. Affärsinnehavare jag pratar med här i Sverige säger samma sak. Och, kameratillverkarna själva säger samma sak.

Kameror och objektiv är idag mycket mindre felbenägna än de någonsin varit förr. Faktiskt.

Det här gör det ännu mer förbryllande att kameratillverkarna fortfarande inte lyckas laga saker inom utsatt tid, att ge tidsbesked de faktiskt kan hålla och att verkligen lösa problem på första försöket ...
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Betala för service

Det jag skulle önska är att:

- det fanns möjlighet att teckna serviceavtal som garanterade reparation/utbyte inom 72 timmar
- man kunde beställa express service inom 24 timmar för de gånger det är riktigt bråttom (mot extra kostnad förstås)
- det fanns inlämningsplatser utanför fjollträsk

Jag ställer alltså inga krav på att det ska ingå en massa kostnadsfri service när jag köper en kamera, som dessutom skall vara ruskigt snabb. Däremot så skulle jag önska att kameratillverkarna tittade på andra branscher och hur de tar hand om sin eftermarknad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan tillägga att Nikon Schweiz har haft väldigt bra service (jag är helt vanlig svensson kund), ibland har det tagit lite tid men dom har alltid hållit tiden dom utlovat. Två gånger har dom dessutom skyndat på mitt ärende när jag behövt grejorna för semesterresor etc. Så dom fyra gångerna jag varit hos dom har det fungerat klanderfritt.
Jag har iofs inget att klaga på hos Nikon i Solna heller. Kom ut till dom 5min innan stängningsdags en fredag och kunde åka hem 30-40min senare med sensorrengjord kamera.

/Karl
 

VisualD

Aktiv medlem
Nikon Sverige verkar vara fruktansvärt dåliga på att planera. Med lite planering ska det ju vara möjligt att göra det bättre. Dom skulle kunna skicka email, SMS eller ringa 3 dagar innan dom tror att dom kan fixa det, så skickar man in grejorna och får tillbaka dom inom 10 dagar om det inte är svårtartade saker som kräver reservdelar från Japan.

/Karl
Precis så gjorde Tura med ett Sigmaobjektiv med krånglande motor för mig. Så, även om det tog en liten stund innan jag skickade iväg det, så var jag bara utan objektivet i ca en vecka. Det är fullt acceptabel väntetid.
 

iSolen.se

Guest
Akut service

Ringde in strax före lunch igår frdag för akut sensorrengöring.

Det akuta bestod i att jag ska iväg på fotoresa imorgon och upptäckte att ena kamerans sensor visade fläckar även vid f/5.6-6.3...dvs typ jämt.

Fick besked att de skulle hinna.

Kl 13.45 gick jag därifrån med två rengjorda sensorer och bytt gummi på 24-70 samt personlig utbildning i D4/D800 AF-system. Nikon bjöd på de två sistnämnda posterna.

Tack Nikon!
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Ringde in strax före lunch igår frdag för akut sensorrengöring.

Det akuta bestod i att jag ska iväg på fotoresa imorgon och upptäckte att ena kamerans sensor visade fläckar även vid f/5.6-6.3...dvs typ jämt.

Fick besked att de skulle hinna.

Kl 13.45 gick jag därifrån med två rengjorda sensorer och bytt gummi på 24-70 samt personlig utbildning i D4/D800 AF-system. Nikon bjöd på de två sistnämnda posterna.

Tack Nikon!
Grattis!

Kul att höra att de kan när de vill. Riktigt bra gjort av Nikon :)

Synd att det "bara" gäller för er som kan ta er till deras lokaler :(
 
ANNONS