Annons

Fotograf till 300D / 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

prinsen

Aktiv medlem
Vad ska man ha för fotograf till en 300D / 10D??

Nä, allvarligt. Tröttnar ni inte på att läsa alla dessa j'vla foruminlägg av folk som bara postar trådar om objektiv och sådant ?? Frågorna finns ju besvarade massor av ggr.

Man kan ju börja undra om folk verkligen kan något om kameran eller bara bryr sig om att visa att man har en sådan kamera??...

Något som slår mig också är att folk nästan inte postar några trådar om fotografiska fenomen längre. Med detta menar jag att folk inte verkar bry sig om bilden längre, utan mer om tekniken.

Vart tog fotograferingen vägen?
.......
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Håller med dig Adam.... Nu börjar t.o.m. jag kunna svara på frågorna om t.ex. 300D och objektiv till denna osv.... deja vu´ flera gånger om dan.... lite tråkigt... =(
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kanske lättare att prata teknik än att snacka bild. Ännu svårare måste det t o m vara att gå ut och ta bilder.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Problemet är väl att 'kalle' dyker upp på fotosidan och slänger ut en fråga direkt utan att söka sig igenom gamla inlägg. Inte så konstigt egentligen.
Kanske första sidan skulle ha en tydligt markerad FAQ-funktion med automatisk sökning av vissa standardfrågor? (faq=frequently asked questions. Finns svenskt ort? 'vanliga frågor' kanske?)
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Nu blev det en bomb som slog ned i och med 300d blev tillgänglig för dom som annars kanske aldrig fått råd till att göra ett sådant steg.
Många av dom som kanske aldrig har hållt i en system kamera.
Säkert massor i denna kategori som följt och dragit in så mycket information som möjligt, kanske nervösa för att gå in i något forum och ställa frågor.


Det kommer säkert att återgå till det normala igen.
 

Itta

Medlem
Tycker det e bra...

med många trådar som besvarar frågor kring teknik och finesser på de olika kamerna. Perfekt för en glad amatör som jag, målet är ju att utvecklas som fotograf och då behöver man(jag) lite hjälp på vägen. Även för ett kamerainköp.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är konstigt med alla trådar som klagar på andra trådar..är man inte intresserad är det ju bara att låta bli att läsa..och tycker man det är för lite trådar om bilder så är det ju bara att starta trådar om bilder...ganska enkelt faktiskt.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Jag tycker det är konstigt med alla trådar som klagar på andra trådar..är man inte intresserad är det ju bara att låta bli att läsa..och tycker man det är för lite trådar om bilder så är det ju bara att starta trådar om bilder...ganska enkelt faktiskt.
Jag håller med!

Själv är jag allmänt tekniskt intresserad, följer gärna dessa trådar.
 

.Z.

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Jag tycker det är konstigt med alla trådar som klagar på andra trådar..är man inte intresserad är det ju bara att låta bli att läsa..och tycker man det är för lite trådar om bilder så är det ju bara att starta trådar om bilder...ganska enkelt faktiskt.
Helt klart!

Enkelt att lösa, starta bildtrådar...
 

müsli

Avslutat medlemskap
Kim10D skrev:
...ganska enkelt faktiskt.
Håller med Kim till 1000 promille. Det är så mycket gnäll över så lite i en del trådar. Fotosidan har fin-fina möjligheter att lägga bevakning på de forum och de trådar man är intresserad av. Om man skiter i de trådar som inte intresserar så kostar det inte någon tid heller.

Och det är lite komiskt att en del gnäller över att det finns för lite intressanta diskussioner, har dom inte upptäckt att det är medlemmarna själva som startar trådarna?!
 

johanca

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Jag tycker det är konstigt med alla trådar som klagar på andra trådar..är man inte intresserad är det ju bara att låta bli att läsa..och tycker man det är för lite trådar om bilder så är det ju bara att starta trådar om bilder...ganska enkelt faktiskt.
Håller med!!!

HAr lärt mig M A S S O R av alla 300d diskusioner här och VERKLIGEN inte bara om tekniken... det har varit en massa "fotograferingsteknik" och en hel del bilder med i dessa också.. det vet alla som följt dem!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Men bilderna har inte varit där för bildens egen skull utan för att visa hur bra(?) eller dålig(?) 300D är. Den som tror att bilderna blir bra för att man har en kamera med högre tekniska prestanda tror fel. Men av diskussionerna i forumen verkar många fortfarande tro att det i första hand är kameran det hänger på. Har man inget bildseende eller känsla för bild spelar det ingen roll vilken utrustning man förfogar över. Att påstå att man skulle ha lärt sig något om bilder med de exempel som varit med i 300D-diskussionen kan starkt ifrågasättas. Då är det bättre att engagera sig i andra forumdiskussioner som gäller just bild-komposition mm eller att läsa de många fina artiklar som finns på fotosidan i bildämnet, t.ex Terje Hellesös senaste artikel om naturfotografering.
 

müsli

Avslutat medlemskap
prinsen skrev:
Nä, allvarligt. Tröttnar ni inte på att läsa alla dessa j'vla foruminlägg av folk som bara ...
<snip>
Vart tog fotograferingen vägen?
Jag tröttnar mer på några få dryga medlemmar som är för fina för oss övriga 20000 medlemmar här.
Fotograferingen finns där fortfarande, i högsta grad, men inte på din nivå förståss, där man redan kan allt om utrustningen och aldrig behöver fråga något annat än möjligtvis om modellen är fin ...

Ditt inlägg dryper av generaliseringar. Du gör påståenden om hur "folk" är. Dom bryr sig inte om bilden säger du bl a. Vad vet du om det?!

Kan du inte ge exempel på vad du skulle vilja diskutera? Är det mer vad som fotograferas som du vill diskutera? Eller är det komposition? Eller aspekter på presentation av bilder? Eller vad?

Känner du någon sorts tvång att kolla varje tråd och läsa vartenda inlägg som skrivs?
 

prinsen

Aktiv medlem
Graal skrev:
Men bilderna har inte varit där för bildens egen skull utan för att visa hur bra(?) eller dålig(?) 300D är. Den som tror att bilderna blir bra för att man har en kamera med högre tekniska prestanda tror fel. Men av diskussionerna i forumen verkar många fortfarande tro att det i första hand är kameran det hänger på. Har man inget bildseende eller känsla för bild spelar det ingen roll vilken utrustning man förfogar över. Att påstå att man skulle ha lärt sig något om bilder med de exempel som varit med i 300D-diskussionen kan starkt ifrågasättas. Då är det bättre att engagera sig i andra forumdiskussioner som gäller just bild-komposition mm eller att läsa de många fina artiklar som finns på fotosidan i bildämnet, t.ex Terje Hellesös senaste artikel om naturfotografering.

Tack för att någon förstod vad jag menade!!!!!


Men det är väl bara på fotosidan som man kan få skit för va fen man än gör.

Nu lämnar jag fotosidan, inte för att det intresserar er kanske. Men endå!

Tack för några trevliga år, och hoppas att sidan återfår det där det en gång var.

/Adam
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hej å hå vad trevlig stämning det blev här nu då... Finns väl ingen anledning att gå till personangrepp heller??

Just nu finns 6 pågående trådar om 300D. Då har jag bara räknat de rubriker där 300D nämns..Visst den är ny, mkt att fråga om...Säger inget om det...
Jag har inget emot att läsa om teknik...tvärtom... Men man kan tycka att en sökning vore på sin plats innan man gör en ny tråd?

Självklart behöver man inte läsa allt... det gör man kanske inte heller... Men jag håller med Adam till 100% om att det ibland verkar vara viktigare vad man har för kamera än vilka bilder man tar!

Jag tror Marias tidigare ide´( http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=14818#post145862 ) om ett bildforum skulle vara bra.. Men som Jim skrev i den tråden så är det ju lite det som kritikbilderna handlar om.

Men bilderna JAG lägger upp för kritik är bilder som jag tycker jag lyckats skapligt med och som jag vill ha råd och tips till förbättring på! Sen finns det motiv som man konstant misslyckas med och som man GÄRNA vill ha tips för att klara... laddar man upp en sån misslyckad bild för kritik får den sällan kommentarer...

Dela upp forumet i två delar... en del mer inriktad på teknik och en del mer inriktad på bilden och bildskapandet, ideer och tips!!

Sen tycker jag vi ska sluta med personangrepp allihop.. leder ingenvart mer än att göra folk ledsna och arga..

Tack för mig!! //Malin
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag vill ge Adam lite stöd. Det handlar inte om att racka ner på de (inklusive mig själv) som snackar teknik, utan det handlar om att med en gnutta humor och ironi ge perspektiv på saker och ting.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag vill ge Adam lite stöd. Det handlar inte om att racka ner på de (inklusive mig själv) som snackar teknik, utan det handlar om att med en gnutta humor och ironi ge perspektiv på saker och ting.
Jo men det var nog många som kände sig ner trampade.
Sedan tror jag det är omöjligt att dom här olika forums grenarna fungerar till punkt och prick. Redaktionen gör säkert så gott dom kan för att det skall fungera för allas bästa.

MVH/ Bengt-Arne
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ironi är alltid svårt och riskabelt.

Men visst är reflektionen "herregud, fotograferar ni aldrig" naturlig när strömmen av tekniktrådar blir så omfattande. Även om man anar att det nog inte är riktigt så illa.

Det är slltid viktigt i den här typen av diskussioner att vara ödmjuk. Det är lätt att misstolka tonen i inläggen.
 
ANNONS