Annons

Instagram från systemkamerabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Jag har använt Adobe Revel i flera år. Den tjänsten blir bara bättre och bättre. Drar iväg bilderna med en plugin inne i Lightroom direkt till Revel. Sedan är de nåbara och nedladdningsbara till min Iphone/Ipad. Kostar 5,99 $ i månaden. Obegränsat antal bilder. Stöder numera också video.
 

Icco

Medlem
Eye-Fi

Jag använder ett Eye-Fi mobile kort i min Pentax K01 och har Eye-Fi programmet på min iPhone 5. Det funkar faktiskt ganska bra, ibland tar det lite tid innan överföring påbörjas men oftast är det bara att vänta till det är klart. Man skapar en direktkoppling mellan telefon och kamera och det krävs alltså ingen datatrafik för att föra över bilderna.

Ang beskärning av bilder på instagram använder jag ett program som heter Squaready som skapar en kvadratisk bild genom att lägga till vita kanter till en bild. Finns flera liknande men jag gillar just det programmet även om ikonen är motbjudande ful ;)

Min insta: @enricov

/Enrico
 

Albin Gustafsson

Aktiv medlem
Stämmer bra. Det finns ett "Camera Connection Kit" som gör att du kan importera bilder från kameran (via minneskort eller direkt USB-anslutning) till en iPad. Funkar bra med RAW, iaf från min 60D, fast då visas bara den inbäddade jpeg-filen. Men för Instagram duger ju det bra.

Annars känns väl Photo Stream som det smidigaste om man vill få över bilder från datorn till iPhone/iPad.
+1 för Camera Connection Kit till iPaden tanka ner instagram i iPaden också så kan det inte bli smidigare.
 

vFrost

Aktiv medlem
Jag skickar över bilderna från min Canon 6D direkt till telefonen via wifi. Skitsmidigt faktiskt.

Större delen utav mina bilder är tagna med systemkamera (några med analog mellanformat också!).

Se vfrost på Instagram ifall du är intresserad. :)
 

Per

Aktiv medlem
Förresten om du ha en Galaxy Note II eller Galaxy S4 (kanske andra också) så kan du koppla kameran direkt till mobilen. Alla bilder visas direkt i galleriet, är zoombara och kan importeras en och en med ett klick.
Det är inget unikt för Note II och Galaxy S4; de flesta moderna Androider kan väl agera USB-värd så att man kan koppla systemkameran till mobilen med USB-kabel, alternativt sätta kamerans minneskort i en kortläsare med microUSB-hane till mobilen. Är man nöjd med bilden kan man lägga upp den från kameran direkt genom Instagramappen, utan att kopiera något överhuvudtaget. Vill man redigera något får man ta ett mellansteg i valfri app.
 

Per

Aktiv medlem
.. och snart har väl alla kameror wifi och NFC som standard - då är det riktigt enkelt att pyssla vidare med kamerans foton i mobilen/plattan!
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Det absolut enklaste är att (på en Iphone i alla fall) ta en skärmdump på bilden när du tittar på den i din kamerarulle. Då får du ju mörka kanter över och under (eller på sidorna för stående format). Sedan lägger du alltså in skärmdumpen i Instagram.

TILLÄGG: Du får ju så klart se till att hålla mobilen åt rätt håll när du tar skärmdumpen så att du får svarta kanter på någon sida.
Fast det funkar inte med min Samsung galaxy note 10.1 surfplatta. Blir ändå så att man måste beskära dom....://
Även i Samsung s3 är det så.
Får väl prova med nått av dom program som föreslagits här.
Det är iaf väldigt irriterande, för man vill ju lägga upp hela bilden man tagit, inte beskära....

Tack för förslaget iaf :))

//Reino
 

David F Stop

Aktiv medlem
Instasquare

Fast det funkar inte med min Samsung galaxy note 10.1 surfplatta. Blir ändå så att man måste beskära dom....://
Även i Samsung s3 är det så.
Får väl prova med nått av dom program som föreslagits här.
Det är iaf väldigt irriterande, för man vill ju lägga upp hela bilden man tagit, inte beskära....

Tack för förslaget iaf :))

//Reino
Jag använder Instasquare för endamålet. Fungerar jätte bra och utvecklaren är lyhörd. Han fixade en vattenstämpel / copyright text funktion på 2 dagar efter jag hade informerade honom om de rykterna som cirkulerat ett tag sedan om att Instagram/Facebook kunde göra vad de ville upplagda bilder.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
Jag använder Instasquare för endamålet. Fungerar jätte bra och utvecklaren är lyhörd. Han fixade en vattenstämpel / copyright text funktion på 2 dagar efter jag hade informerade honom om de rykterna som cirkulerat ett tag sedan om att Instagram/Facebook kunde göra vad de ville upplagda bilder.
Nu har jag hittat ett perfekt program, Square Instasize i Playbutik, kanonprogram :))
 

Magnus Möller

Aktiv medlem
Inflikar storleksfråga!

Hej!

Vilken storlek är bäst att ladda mot Instagram. Sökt överallt men inte hittat något. Kör LR 5 till telefonen. Kan inte hitta något sätt att ladda upp via appen i Chrome. Någon som vet ett annat sätt?

/ Magnus
 

Snapphane

Aktiv medlem
Tror Instagram inte har någon "default" stolek. Eller så har det ändrats med tiden. Mina första tror jag var 720x720, senare på 1944x1944. Har även bilder på 1224x1224, använder Dropsync för att ta en kopia på alla Instagram-bilder till Dropbox och datorn.

Det viktigaste är nog att bilden är fyrkantig, sen löser nog Instagram det rätt bra själv. Finns även appar som t ex "Photo Squarer" som passar in orginalbilden i ett fyrkantigt format. Med kanter upp och nedtill. Också något jag använt för att få med "hela bilden" när man postar till Instagram. En sådan bild om jag kollar nu är på 2592x2592, så det verkar som att Instagram kommer i många format =)
 
ANNONS