Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Gör istället testet, ta ett foto med din mobil, skala ner det till halva upplösningen och interpolera sedan upp bilden igen så skall du se att du inte kommer se någon skillnad.

/Karl
ja det är ju verkligen intressant att jämföra ett bra objektiv med en kameramodul för 12 dollar/st

Interpolera du upp en 6 miljoner pixlars bild från tex d70 till d3x 24Mpixel med samma bra objektiv i bägge fallen och se efter vilken skilnad du får i upplösning /detaljrikedom.
Tankevurpa igen?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vi kanske aldrig kommer få reda på hur Nikonegentligen tänkt. Produkterna började utvecklas innan det fanns spegellösa och givetvis är det svårt att se exakt hur konkurrensen skulle se ut vid lanseringen. Om Nikon skulle gjort exakt likadant om de kunde börja utveckla dem dagen före lanseringen eller inte kommer vi nog aldrig att få veta. Är det ett smart drag eller inte - det får marknaden avgöra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
ja det är ju verkligen intressant att jämföra ett bra objektiv med en kameramodul för 12 dollar/st

Interpolera du upp en 6 miljoner pixlars bild från tex d70 till d3x 24Mpixel med samma bra objektiv i bägge fallen och se efter vilken skilnad du får i upplösning /detaljrikedom.
Tankevurpa igen?
Det var inte det som var poängen med inlägget. I ditt fall är inte objektivet flaskhalsen. Ta en lensbaby eller ett Holgaobjektiv på en D3x och en D70 och interpolera D70 till 24mp - skillnaden lär inte bli så stor.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vi kanske aldrig kommer få reda på hur Nikonegentligen tänkt. Produkterna började utvecklas innan det fanns spegellösa och givetvis är det svårt att se exakt hur konkurrensen skulle se ut vid lanseringen. Om Nikon skulle gjort exakt likadant om de kunde börja utveckla dem dagen före lanseringen eller inte kommer vi nog aldrig att få veta. Är det ett smart drag eller inte - det får marknaden avgöra.
Tänk på att Nikons spegelfria system är byggt från en helt annan utgångspunkt än konkurrenternas.

Varken Olympus, Samsung eller ens Sony har lyckats rubba Canons och Nikons dominans bland köpare av traditionella DSLR. För dem är skiftet till spegelfritt ett sätt att komma åt samma kunder på ett annat sätt, genom att bygga mindre, lättare och annorlunda designade kameror men som i bildkvalitet konkurrerar med Canons och Nikons kameror. Panasonic har ju över huvud taget aldrig ens försökt sig på den traditionella DSLR-marknaden (klokt nog).

Nikon konkurrerar gärna med Canon, men har å andra sidan inget direkt intresse av att släppa en ny kameraserie som konkurrerar med deras egna DSLR-kameror - inte så länge de säljer så bra som de gör nu. I framtiden tror jag de kommer att köra spegelfritt även i det segmentet, men i dagsläget ser de nog ingen orsak.

Jag misstänker att Nikon inte alls tänkt sig C1/J1 som konkurrenter till de spegelfria kamerorna från Olympus, Panasonic, Samsung och Sony - den saken sköter de med D3100, D5100 och D7000. Nej, de här nya kamerorna verkar snarare vända sig till en kundgrupp som vill ha en hyfsat liten, lätt kamera som har lika mycket finesser och är lika enkel att använda som en kompakt - men där man kan byta objektiv och få lite bättre bilder (än med andra kompakter). Typ kunder som tvekar mellan å ena sidan en lyxkompakt eller å andra sidan en enkel DSLR.

Det här är givetvis bara spekulationer, men jag skulle bli mycket förvånad om Nikon - som uppenbart (tänk D3s) är mycket klara över nyttan med stora sensorer - på allvar tänkt sig att V1/J1 skulle konkurrera direkt med till exempel NEX-kameror som har en tre gånger större sensor.
 

ND300

Avslutat medlemskap
jag skulle bli mycket förvånad om Nikon - som uppenbart (tänk D3s) är mycket klara över nyttan med stora sensorer - på allvar tänkt sig att V1/J1 skulle konkurrera direkt med till exempel NEX-kameror som har en tre gånger större sensor.

De här är deras första spegelfria och barnsjukdomarna förmodligen fler än Vattkoppor, Kikhosta, Röda hund, Tredagarsfeber, Hand-fot-mun-sjukdom och Scharlakansfeber (undvik köp och priset överdrivet högt).

Sedan så håller de säkert medvetet tillbaka en del krut och teknik till nästa versioner. Större sensor, vädertätning är lite saker som kanske sparats till nästa versioner. Bättre grepp kanske också.

Var är min d400/d800 jag och miljoner andra gått och väntat på?

Vad är det för små hål högst upp ovanför objektiv, mellan nikon och v1?
http://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/318689.jpg
 

Falumas

Aktiv medlem
ja det är ju verkligen intressant att jämföra ett bra objektiv med en kameramodul för 12 dollar/st

Interpolera du upp en 6 miljoner pixlars bild från tex d70 till d3x 24Mpixel med samma bra objektiv i bägge fallen och se efter vilken skilnad du får i upplösning /detaljrikedom.
Tankevurpa igen?
I en annan tråd fick jag en uppgift att jämföra min SE C905 med min D700 och ett vidvinkelobjektiv av Suedell och vi blev bägge rätt förvånade över att optiken i SE C905 var skarpare.

/Karl
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vilket leder tillbaka till en helt annan fråga jag ställde högre upp i tråden:

Vad i all friden skall de kalla nästa variant av V1, den kan ju inte gärna heta V2 ... :)
Även V3 fanns - en kanon som var inbyggd i ett berg på tyskkontrollerade sidan av kanalen. Det var en "multiple chambered gun" med flera laddningar som accelererade en projektil till mycket hög hastighet - de allierade upptäckte bygget och bombade det innan det var färdigbyggt.
 

jorgene

Aktiv medlem
Nej, de här nya kamerorna verkar snarare vända sig till en kundgrupp som vill ha en hyfsat liten, lätt kamera som har lika mycket finesser och är lika enkel att använda som en kompakt - men där man kan byta objektiv och få lite bättre bilder (än med andra kompakter). Typ kunder som tvekar mellan å ena sidan en lyxkompakt eller å andra sidan en enkel DSLR
Eller kanske en sån som jag?

En som varit med hela vägen från D70, till D200, till D2H, till D7000 och till D3 -- men som aldrig riktigt fastnat för "något litet med kvalitet". Canon S90 har funnits sedan ett par år och har väl fungerat nöjaktigt som komplement, när DSLR inte är aktuellt.

In på scenen stiger nu alltså Nikon V1, med sensor, AF, video och processorkraft på en helt ny nivå. Till detta kommer också F-mount-kompatibiliteten. Kort sagt: en spännande kamera, med kvalitet nog för "carry around", samt teknik och adaptrar som öppnar nya möjligheter.

Som jag nämnt tidigare i tråden: jag tror DX kommer dö för mig, i och med Nikon V1. Bildkvalitén verkar god nog för det den skall användas till och behöver jag spetskvalitet, så är det DSLR som gäller. Och varför skulle "DSLR" i det läget betyda "DX"? Finns inte längre någon anledning för mig (särskilt som 8-15MP DX kommer "på köpet" i nästa Nikon FX).
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
. Nej, de här nya kamerorna verkar snarare vända sig till en kundgrupp som vill ha en hyfsat liten, lätt kamera som har lika mycket finesser och är lika enkel att använda som en kompakt - men där man kan byta objektiv och få lite bättre bilder (än med andra kompakter). Typ kunder som tvekar mellan å ena sidan en lyxkompakt eller å andra sidan en enkel DSLR.
Det är här jag tycker man ändå kan ifrågasätta om man är på rätt spår.

Att många vill ha en liten och lätt kamera men finesser och bra billdkvalité råder det nog inten tvekan om.

Däremot är det tveksamt hur många som faktiskt vill ha möjlighet att byta objektiv? Det var väl någon siffra tidigare i tråden att de so köper en systemkamera i väldigt hög grad nöjer sig med enbart kit-gluggen som hänger med kameran.

De kunder som ligger "steget under" instegs DSLR vill väl då än mindre hålla på att mickla med olika objektiv.

Jag tycker det finns en uppenbar risk att Nikon 1-serien hamnar mellan två stolar. För dyr och komplicerad för "kompaktköpare" och inte tillräckligt "bra" för att tilltala "systemkameraköpare".
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Var är min d400/d800 jag och miljoner andra gått och väntat på?
Hade Nikon presenterat till exempel en D400 istället så hade det säkert skrivits lika sura inlägg om "var är min spegelfria Nikon som jag och miljoner andra gått och väntat på"
Inte av just dig, men av någon annan :)

Alla vill ha en uppgradering av just sin favoritsegment. Helst före alla andra uppgraderingar eftersom just det segmentet givetvis är viktigast :)

Ingen tillverkare (varken Nikon eller någon annan) kan uppgradera allt i det tempo som forumkörerna ropar efter. De måste prioritera och med tanke på vart utvecklingen är på väg verkar det klokt av Nikon att lägga en hel del energi på att utveckla saker som snabb autofokus utan spegel och elektroniska sökare. Att de väljer att först prova den tekniken i kameror som V1/J1 kan vara klokt, vare sig de blir storsäljare eller inte. Någonstans måste de börja, och det vore kanske dumt att börja med något som stör försäljningen av deras storsäljande volymprodukter.

Vad är det för små hål högst upp ovanför objektiv, mellan nikon och v1?
http://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/318689.jpg
Mikrofoner?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är här jag tycker man ändå kan ifrågasätta om man är på rätt spår.

Att många vill ha en liten och lätt kamera men finesser och bra billdkvalité råder det nog inten tvekan om.

Däremot är det tveksamt hur många som faktiskt vill ha möjlighet att byta objektiv? Det var väl någon siffra tidigare i tråden att de so köper en systemkamera i väldigt hög grad nöjer sig med enbart kit-gluggen som hänger med kameran.

De kunder som ligger "steget under" instegs DSLR vill väl då än mindre hålla på att mickla med olika objektiv.

Jag tycker det finns en uppenbar risk att Nikon 1-serien hamnar mellan två stolar. För dyr och komplicerad för "kompaktköpare" och inte tillräckligt "bra" för att tilltala "systemkameraköpare".
Håller med om att det är en uppenbar risk - att de ses som klumpiga och dyra kompakter och som bilkvalitetsmässigt sämre än till exempel Panasonics och Sonys spegelfria.

Det är nog alltid en risk man tar om man försöker hitta ett nytt kundsegment mellan befintliga segment. Det finns helt klart de som lockas av just den mix av för- och nackdelar som de här kamerorna ger. Om det sedan är tillräckligt många för att det skall bli ett lönsamt segment ... Det får framtiden utvisa :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Varken Olympus, Samsung eller ens Sony har lyckats rubba Canons och Nikons dominans bland köpare av traditionella DSLR. För dem är skiftet till spegelfritt ett sätt att komma åt samma kunder på ett annat sätt, genom att bygga mindre, lättare och annorlunda designade kameror men som i bildkvalitet konkurrerar med Canons och Nikons kameror. Panasonic har ju över huvud taget aldrig ens försökt sig på den traditionella DSLR-marknaden (klokt nog).
---
Inte konkurrera jämsides, men att rubba, jo det skulle jag nog vilja påstå att Sony har gjort (dessutom verkar de ju dra på gasen mer och mer hela tiden). År 2006, när Sony tog över, var väl Minolta nere i 2% marknadsandelar, kanske bara 1% (eftersom alla trodde att Konica skulle komma att begrava Minolta vilket ögonblick som helst). Idag verkar Sony ligga på 12-15% i världsmarknadsandelar, huvudsakligen i Japan och i Europa (där man ligger 2.a i vissa och t.o.m. 1.a i något land), men fortfarande nästan inget alls i USA. Och det är framförallt Canon som har varit den stora förloraren här, men även de flesta andra har fått släppa till i viss mån..


---
För dem { Panny, Oly, Sammy och Sony :) } är skiftet till spegelfritt ett sätt att komma åt samma kunder på ett annat sätt, genom att bygga mindre, lättare och annorlunda designade kameror men som i bildkvalitet konkurrerar med Canons och Nikons kameror.
---.
Det håller jag med om helt och hållet.


---
Panasonic har ju över huvud taget aldrig ens försökt sig på den traditionella DSLR-marknaden (klokt nog).
---
Tror att du har glömt Panasonic Lumix DMC-L1 och L10.


---
Nikon konkurrerar gärna med Canon, men har å andra sidan inget direkt intresse av att släppa en ny kameraserie som konkurrerar med deras egna DSLR-kameror - inte så länge de säljer så bra som de gör nu. I framtiden tror jag de kommer att köra spegelfritt även i det segmentet, men i dagsläget ser de nog ingen orsak.
---
Helt enig med dig även här.



---
Jag misstänker att Nikon inte alls tänkt sig C1/J1 som konkurrenter till de spegelfria kamerorna från Olympus, Panasonic, Samsung och Sony - den saken sköter de med D3100, D5100 och D7000.

---

Det här är givetvis bara spekulationer, men jag skulle bli mycket förvånad om Nikon - som uppenbart (tänk D3s) är mycket klara över nyttan med stora sensorer - på allvar tänkt sig att V1/J1 skulle konkurrera direkt med till exempel NEX-kameror som har en tre gånger större sensor.
Helt enig med dig här också. Så vi kan avsluta i total enighet... :)
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Vad är det för små hål högst upp ovanför objektiv, mellan nikon och v1?
http://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/318689.jpg
Vågar nog satsa en bra slant på att det är insläpp för dubbla mikrofoner, för att man vill försöka få till lite stereo-ljud.
.
Ha! Jag var snabbare! :)

Annars fortsätter jag att hålla med dig om vad du skriver.
.
 

Skarström

Aktiv medlem
Även V3 fanns - en kanon som var inbyggd i ett berg på tyskkontrollerade sidan av kanalen. Det var en "multiple chambered gun" med flera laddningar som accelererade en projektil till mycket hög hastighet - de allierade upptäckte bygget och bombade det innan det var färdigbyggt.
Hur kan jag missat att det fanns en V3? Trodde jag sett och läst det mesta om ww2 :) Då kan ju namnsuccén pågå i 3 generationer i London..
 
ANNONS