Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är såå besviken, Gör jag något fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Har du köpt en canon g9 nu?

Det är ju en 6 år gammal kamera.

Jag vet inte hur van du är och sådär men skärpan sätter du ordentligt med fokuspunkten på det som ska vara i fokus först va?
Det är ett mistag mina föräldrar alltid gör när dom ska använda min G11. med sin kamera behöver dom inte välja vart fokusen ska ligga, den hamnar ändå överallt.
 

Parsi

Aktiv medlem
Kompetensbrist kan inte ersättas med en aldrig så bra kamera. Gå en fotokurs eller köp en bra bok.
Och det här rådet ser man rätt ofta i dessa fototrådar. Och naturligtvis har du rätt. Det får bli Sofies nästa steg. Men vad skall vi då med dessa forum till?

Sofie ställde en specifik fråga - hur skall hon ställa in sin kamera för bästa resultat, enligt specificerade förutsättningar.

Den frågan går att besvara. Jag besvarade den frågan, så specifikt och koncist jag kunde. Och ett sådant svar, på en sådan fråga, kan jag ju ge, även om jag inte vet vad som verkligen är Sofies problem. Det är ändå fortfarande så att hon, i vilket fall som helst, skall fota på lågt ISO, och med lång exponeringstid på stativ. Och för att då fortfarande få korrekt exponering är det enklaste att använda exponeringsautomatik, alltså bländarprioritet/aperture priority/AV, och med denna spika en fast bländare. unoengborg följde upp med lite överkurs som inte var så dumt heller.
...i övrigt... :-/
 

Tell

Aktiv medlem
Jo, men det är en avägningsfråga mellan att riskera diffraktion och att inte ha tillräckligt mycket skärpedjup. Min gissning är att avsaknad av skärpedjup är större problem än diffraktion i det här fallet. Men klarar man det utan att blända alltför mycket är det naturligtvis bra.
Fast du verkade missa att det är en kompaktare med liten sensor som hon fotar med, alltså är f8 o mindre väldigt overkill. Men som sagt, vi vet fortfarande inte riktigt vad problemet är, så vi får väl vänta på att trådskaparen ska komma med lite exempelbilder o så.
 

PMD

Aktiv medlem
Kompetensbrist kan inte ersättas med en aldrig så bra kamera. Gå en fotokurs eller köp en bra bok.
Det här är det enda vettiga svaret hittills i den här tråden.

Sofie: ignorera alla andra svar och ta ovanstående till dig. Det enda sättet att få bra bilder ur en avancerad kamera (som Canon G9 nog ska räknas som) är grundläggande kunskaper om fotografi. Jag har tyvärr inga konkreta förslag på kurser och/eller böcker men är övertygad om att andra deltagare denna tråd kan komma med bra förslag på sådana.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fast du verkade missa att det är en kompaktare med liten sensor som hon fotar med, alltså är f8 o mindre väldigt overkill. Men som sagt, vi vet fortfarande inte riktigt vad problemet är, så vi får väl vänta på att trådskaparen ska komma med lite exempelbilder o så.
Ja, jag fick i hastigheten för mig att den hade 4/3 format som moderna G modeller, men G9 sensorn är som du påpekar betydligt mindre. Även så, räknar vi på G9:es rätta sensorstorlek får vi inte mer än ca 32 cm skärpedjup vid 50 cm avstånd och bländare 8 om vi ställer optiken på 9 mm vilket ungefär motsvarar brännvidden för ett normalobjektiv för den sensorstorleken. Så så mycket overkill var det faktiskt inte även om 4 eller 5.6 kommer troligen att räcka.

Hur som helst, rådet till TS att blända ned så mycket som behövs för att få tillräckligt skärpedjup, men inte mer, kvarstår.
 

Bengf

Aktiv medlem
Var inte G9 en modell där Canon öste på med många pixlar har den inte 14Mp någonting, på bas-iso tar den riktigt skarpa bilder, men den fick stark kritik för att bruset kom synnerligen tidigt på ISO-skalan. senare modeller som G12 är väl betydligt bättre, för att någorlunda komma runt problemet så är väl långsam tid och stor bländare en möjlighet, så kameran kan ta in så mycket ljus som möjligt, så fick man även göra med en systemkamera när ljuset var dåligt. det fungerade ofta bra vid stilla motiv.


Jag tycker nog att TS skall titta efter en nyare modell, och gärna en systemkamera då dom bättre kompakterna är lika dyra eller dyrare än många systemkameror. Lite otur att det just var G9 kan man tycka, Canon gick tillbaka till 10Mp för att lyckas bättre med bruset på efterkommande modeller, men är visst tillbaka med 12mp på nyaste G15.


//Bengt.
 

peranders

Aktiv medlem
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/sps02r0_overview.jpg

Denna bild är tagen med en G9, 12 Mpx

Som påpekat så är G9:an lite brusig i svagt ljus men det beror ju på vad man kräver.

Det man undrar är ju förstås hur blir trådskaparens bilder och hur vill hon att de ska bli? Är uppdragsgivaren nöjd? Finns det någon budget för bilderna = har man råd med bättre utrustning?

http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/qrv05r0_overview.jpg
Minolta F100, endast 4 Mpx men med belysning för 5500 kr.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Kompetensbrist kan inte ersättas med en aldrig så bra kamera. Gå en fotokurs eller köp en bra bok.
Är det inte just för att man har kompetensbrist angående något som man ställer en fråga i ett forum. Vi kanske ska ta bort forumet på FS och ersätta det med texten.
Fråga inte oss, gå en kurs eller köp en bok istället

Själv har jag lärt mig mycket med hjälp av andras frågeställningar. Vet jag inte svaret så brukar jag ofta försöka ta reda på det på något sätt. Hittar jag vettig info på annat ställe så brukar jag svara med hänvisning till den infon och samtidigt har jag lärt mig något nytt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Var inte G9 en modell där Canon öste på med många pixlar har den inte 14Mp någonting, på bas-iso tar den riktigt skarpa bilder, men den fick stark kritik för att bruset kom synnerligen tidigt på ISO-skalan.

//Bengt.
Om det är det som är problemet, vore det inte bättre att se till att man inte behöver höja iso värdet över bas iso. Dvs skaffa belysningsutrustning, blixtar eller lampor.


Men det är svårt att ge råd utan att faktiskt veta vad som är problemet.
TS, varför inte visa några bilder och tala om vad du tycker är fel. Är det hemliga grejor du fotograferar, fotogafera något liknande där samma problem uppstår.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om det är det som är problemet, vore det inte bättre att se till att man inte behöver höja iso värdet över bas iso. Dvs skaffa belysningsutrustning, blixtar eller lampor.


Men det är svårt att ge råd utan att faktiskt veta vad som är problemet.
TS, varför inte visa några bilder och tala om vad du tycker är fel. Är det hemliga grejor du fotograferar, fotogafera något liknande där samma problem uppstår.
Även om G9 är en prokompakt så ser det ut som ganska så besvärliga motiv i dunkelt ljus som skall avfotograferas. G-serien är kända för att ha i stort sett samma inställnings-möjligheter som en systemkamera av bättre sort.

TS vill inte använda blixt, TS säger att ixusen klarar sig bättre, förmodligen har den ett bra autoläge som hjälper. eventuellt kan man prova att ställa skärpan manuellt om autofokusen inte riktigt hittar i det dunkla ljuset.

Det bästa vore om någon mycket van G9-ägare kunde komma in med råd, annars kan man nog inte kräva underverk ens av en G9:a. ljuset har alltid spelat den största rollen om man söker efter så bra bildkvalitet som möjligt, sensorerna är så små på dessa kameror så även om största bländare väljs in så finns skärpedjupet där. Allmänt så lyckas man nästan jämt med en kompakt vad gäller skärpa PGA av dess stora skärpedjup som gör den mycket tolerantare.
 

Sofie E

Ny medlem
Vill börja med att be om ursäkt över att jag inte var så konkret när det gäller vilka problem jag upplever. Jag hade inte räknat med så detaljerad respons, av så många kunniga människor. Jag är ledsen att jag inte var så tydlig, speciellt nu när jag ser hur mycket fina svar jag fått.

Sen vill jag naturligtvis tacka väldigt mycket för alla svaren.


Grundläggande behovet för mig är att få "okej" bilder. Dvs bilderna ska bara användas som ett underlag för diskussioner runt vissa produkter och hur dom kan användas tillsammans. Det är absolut inga bilder som ska publiceras i någon tidning eller liknande. Kvalitén på bilderna är egentligen av mindre betydelse, för helheten, men dom får inte vara så dåliga att det blir störande eller upplevs som slarvigt.


Jag förstår att det finns jätte mycket bra utrustning att komplettera med och nya kameror att byta upp sig till men utifrån min ekonomi och mina behov vill jag försöka ge det en chans att få ordning på det jag har.

Konkreta problem:

Fortfarande samma förutsättningar:
Liggande föremål, på en bänk, ofta skor, handväskor men även smycken och hela klädesplagg.
Kameran på stativ.
Självutlösare inkopplad.
Blixt avstängd.
Stort fönster som släpper in rejält med dagsljus (direkt solljus enbart under sen em.)

1. Oavsett vilka inställningar jag gjort hittills så är det väldigt svårt att få till rätt ljus. Ofta blir det för mycket ljus i bilden. Även när inte solen ligger på.

Med ixus kan jag välja läge "dagsljus/moln" + självutlösare + sätta kameran på stativ och få nästan samma ljus i bilden oavsett om ljuset som kommer in är från en mulen eller solig himmel.

Det som saknas är alltså ett läge eller någon form av inställning som ger vad man upplever som "någorlunda normalt dagsljus" på alla bilder. I alla fall inte med för stora avvikelser.


2. Oavsett vilka inställningar jag prövat hittills så är det svårt att få acceptabel skärpa i hela bilden. Det är inga problem att låsa skärpan på en detalj men det blir på för stor bekostnad av att detaljer längre bort blir oskarpa. Och när jag försöker ställa in skärpa för hela motivet blir det inte riktigt den där skarpa bilden man vill ha.

Med ixusen får jag helt okej skärpa i hela bilden, även om jag låser den på en närliggande detalj.

Det som saknas är alltså ett läge eller en inställning som ger hyfsad skärpa på såväl närliggande detalj som dom delar av bilden som ligger lite längre bort.

Observera att jag alltså inte är ute efter någon form av proffsbilder utan vill bara försöka få G9 att fungera lika bra eller bättre som den enklare Ixus. Båda är ungefär ur samma generation. Ixus heter 50 eller 500.

Jag la ner nästan hela påsken på detta och försökte prova mig fram efter råden i instruktionsboken och det jag kunde läsa här inne i tidigare inlägg, men jag fick inte till det så jag löste båda problemen samtidigt.

Jag ska gå igenom alla råd jag fått i helgen och "bocka av" åtgärd efter åtgärd samt lägga in lite exempelbilder.

Tack så otroligt mycket för all hjälp jag fått.

//Sofie
 

BeriJan

Aktiv medlem
Sofie.
Titta på sid 96 (Rubrik "AV Ange bländarvärdet") i den här manualen, http://files.canon-europe.com/files/soft31181/Manual/PS-G9_SV.pdf
(OBS sid 1 i manualen är 3'e sidan i PDF-dokumentet)


  1. Ställ in kameran på AV
  2. Ange bländarvärde, prova med högt värde här för att få tillräckligt skärpedjup.
    (komihåg tips Litet bländarvärde = Litet skärpedjup, Stort bländarvärde = Stort skärpedjup) och du vill ju ha stort skärpedjup så allt blir skarpt på bilden.
  3. Sätt ISO på 100 (sid 84 i manualen)
  4. Kamera på stativ
  5. Fokusera på det du ska fota.
  6. Fotografera

[edit]
Om du tycker bilden är för ljus eller mörk efter ovanstående inställningar så prova att ändra exponeringskompensationen, sid 135 i angivna manual. För mörk = öka kompensation, för ljus = minska kompensation.
 

erro.se

Aktiv medlem
Vilket läge brukade du ha Ixusen på när du fick OK bilder? Auto, P, Av, Tv, M?

Vilket läge använder du på G9?

Jag tror vi ska börja med att få OK exponering i helt vanligt Auto-läge så att vi ser att kameran fungerar som den ska till att börja med. Sen kan man gå vidare och titta på andra saker.

Det ska inte vara några konstigheter att få "rätt ljus" (rätt exponering) oavsett om det är solljus eller mulet. Med kameran på Auto så spelar ljusstyrkan som sådan ingen roll, det är det som automatiken ska ta hänsyn till.

Och så två exempelbilder tack. En OK från Ixus, och en dålig från G9. Med data som slutartid, bländare och ISO.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Vill börja med att be om ursäkt över att jag inte var så konkret när det gäller vilka problem jag upplever. Jag hade inte räknat med så detaljerad respons, av så många kunniga människor. Jag är ledsen att jag inte var så tydlig, speciellt nu när jag ser hur mycket fina svar jag fått.

Sen vill jag naturligtvis tacka väldigt mycket för alla svaren.


Grundläggande behovet för mig är att få "okej" bilder. Dvs bilderna ska bara användas som ett underlag för diskussioner runt vissa produkter och hur dom kan användas tillsammans. Det är absolut inga bilder som ska publiceras i någon tidning eller liknande. Kvalitén på bilderna är egentligen av mindre betydelse, för helheten, men dom får inte vara så dåliga att det blir störande eller upplevs som slarvigt.


Jag förstår att det finns jätte mycket bra utrustning att komplettera med och nya kameror att byta upp sig till men utifrån min ekonomi och mina behov vill jag försöka ge det en chans att få ordning på det jag har.

Konkreta problem:

Fortfarande samma förutsättningar:
Liggande föremål, på en bänk, ofta skor, handväskor men även smycken och hela klädesplagg.
Kameran på stativ.
Självutlösare inkopplad.
Blixt avstängd.
Stort fönster som släpper in rejält med dagsljus (direkt solljus enbart under sen em.)

1. Oavsett vilka inställningar jag gjort hittills så är det väldigt svårt att få till rätt ljus. Ofta blir det för mycket ljus i bilden. Även när inte solen ligger på.

Med ixus kan jag välja läge "dagsljus/moln" + självutlösare + sätta kameran på stativ och få nästan samma ljus i bilden oavsett om ljuset som kommer in är från en mulen eller solig himmel.

Det som saknas är alltså ett läge eller någon form av inställning som ger vad man upplever som "någorlunda normalt dagsljus" på alla bilder. I alla fall inte med för stora avvikelser.


2. Oavsett vilka inställningar jag prövat hittills så är det svårt att få acceptabel skärpa i hela bilden. Det är inga problem att låsa skärpan på en detalj men det blir på för stor bekostnad av att detaljer längre bort blir oskarpa. Och när jag försöker ställa in skärpa för hela motivet blir det inte riktigt den där skarpa bilden man vill ha.

Med ixusen får jag helt okej skärpa i hela bilden, även om jag låser den på en närliggande detalj.

Det som saknas är alltså ett läge eller en inställning som ger hyfsad skärpa på såväl närliggande detalj som dom delar av bilden som ligger lite längre bort.

Observera att jag alltså inte är ute efter någon form av proffsbilder utan vill bara försöka få G9 att fungera lika bra eller bättre som den enklare Ixus. Båda är ungefär ur samma generation. Ixus heter 50 eller 500.

Jag la ner nästan hela påsken på detta och försökte prova mig fram efter råden i instruktionsboken och det jag kunde läsa här inne i tidigare inlägg, men jag fick inte till det så jag löste båda problemen samtidigt.

Jag ska gå igenom alla råd jag fått i helgen och "bocka av" åtgärd efter åtgärd samt lägga in lite exempelbilder.

Tack så otroligt mycket för all hjälp jag fått.

//Sofie
Kolla om du inte har något helautomatiskt läge också på den nya kameran, det borde finnas. Typ en grön ruta eller liknande. Stäng sedan av blixten med detta läge aktiverat (konsultera manualen), fotografera och var glad :) Sedan, om du vill, finns en grundläggande fotoskola här på Fotosidan. Det du förmodligen behöver är att lära dig sambandet mellan exponeringstid, ISO och bländare. Sedan borde det lossna. Du har alla möjligheter med din nya kamera, kanske lite för många just nu i detta läge :)

Här hittar du fotoskolan, börja från början, men ägna detta med exponeringstid, ISO och bländare extra uppmärksamhet: http://www.fotosidan.se/articles.htm?_text=fotoskola&_categories=120&_search=S%F6k&_subcategories=&_sort=ctime+desc&ptime=&ID=&_toplist=
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ärligt menat

Och det här rådet ser man rätt ofta i dessa fototrådar. Och naturligtvis har du rätt. Det får bli Sofies nästa steg. Men vad skall vi då med dessa forum till?

Sofie ställde en specifik fråga - hur skall hon ställa in sin kamera för bästa resultat, enligt specificerade förutsättningar.

Det är går ju att tillämpa rådet utan att egentligen förstå vad det är som händer. ME,N om man inte har den grundläggande kunskap och förståelse som en fotokurs kan ge så hamnar fotografen snart i en liknande situation. Fotografisk förståelse gör det 17 så mycket lättare att förstå och ta till sig (och ställa vettiga frågor) de råd som ges här på FS. Mitt råd var inte elakt utan mitt ärliga tips om vad som kan gör hennes fotograferande lättare och roligare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan det vara så enkelt att allt runt det du fotograferar är vitt?
I så fall är det nog så att kameran underexponerar.
Följ Ja Bulérs råd.
I hans sista mening med exponeringskompensation så överexponerar du, alltså +.
 

Parsi

Aktiv medlem
Sofie.
Titta på sid 96 (Rubrik "AV Ange bländarvärdet") i den här manualen, http://files.canon-europe.com/files/soft31181/Manual/PS-G9_SV.pdf
(OBS sid 1 i manualen är 3'e sidan i PDF-dokumentet)


  1. Ställ in kameran på AV
  2. Ange bländarvärde, prova med högt värde här för att få tillräckligt skärpedjup.
    (komihåg tips Litet bländarvärde = Litet skärpedjup, Stort bländarvärde = Stort skärpedjup) och du vill ju ha stort skärpedjup så allt blir skarpt på bilden.
  3. Sätt ISO på 100 (sid 84 i manualen)
  4. Kamera på stativ
  5. Fokusera på det du ska fota.
  6. Fotografera

[edit]
Om du tycker bilden är för ljus eller mörk efter ovanstående inställningar så prova att ändra exponeringskompensationen, sid 135 i angivna manual. För mörk = öka kompensation, för ljus = minska kompensation.
Bäste Sofie, titta noga på BeriJan's förslag. Det är exakt så du skall göra. Och detta är också precis vad jag föreslog innan, men med en del förbättringar. Betydligt mer lättförstått, eftersom han faktiskt har manualen till din kamera. Och så lägger han till detta om exponeringskompensation, som du ev. också behöver göra.

Det där med skärpa överallt, - det är just därför som jag och unoengborg vill att du skall gå ner på bländare 8. Då får du större skärpedjup.

Du kan lugnt strunta i allt som sagts om att köpa annan kamera. G9 är kapabel, och just det är kanske varför du upplever problem. Men i gengäld så kommer du att få bättre bilder om du ställer in kameran rätt, än om du litar på nån automatisk inställning. Du kan också lugnt strunta i kommentaren om att du får "diffraktion" vid bl 8. Det är en i sammanhanget rent akademisk diskussion. Du kan också lugnt strunta i allt som sagts om "hög-ISO prestanda". Du SKALL INTE fotografera detta med högt ISO. Du skall ha lågt ISO och lång exponeringstid. Det enda som återstår är att ställa in skärpan och finjustera exponeringen med exponeringskompensation. ...Och auto vitbalans.

Lycka till.
 

adask330

Aktiv medlem
En sak som jag tycker har missats i diskussionen är att Ixusens "molnigt" är ett motiv-läge som ändrar kontrast och vitbalans till jpg-bilden, medans G9s "molningt" är endast för vitbalans och alla andra parametrar i konverteringen sätts under bildmenyn.

Bildexempel skulle verkligen underlätta för att kunna säga exakt vad som bör göras för att få en bild bra nog.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Bäste Sofie, titta noga på BeriJan's förslag. Det är exakt så du skall göra. Och detta är också precis vad jag föreslog innan, men med en del förbättringar. Betydligt mer lättförstått, eftersom han faktiskt har manualen till din kamera. Och så lägger han till detta om exponeringskompensation, som du ev. också behöver göra.

Det där med skärpa överallt, - det är just därför som jag och unoengborg vill att du skall gå ner på bländare 8. Då får du större skärpedjup.

Du kan lugnt strunta i allt som sagts om att köpa annan kamera. G9 är kapabel, och just det är kanske varför du upplever problem. Men i gengäld så kommer du att få bättre bilder om du ställer in kameran rätt, än om du litar på nån automatisk inställning. Du kan också lugnt strunta i kommentaren om att du får "diffraktion" vid bl 8. Det är en i sammanhanget rent akademisk diskussion. Du kan också lugnt strunta i allt som sagts om "hög-ISO prestanda". Du SKALL INTE fotografera detta med högt ISO. Du skall ha lågt ISO och lång exponeringstid. Det enda som återstår är att ställa in skärpan och finjustera exponeringen med exponeringskompensation. ...Och auto vitbalans.

Lycka till.
Ett sätt att få rätt exponering, är att använda manuell exponering och mäta ljuset mot ett så kallat 18% gråkort. Sådana bla av Kodak, och kostar några hundralappar vilket nnog gör dem till världens dyraste pappbitar, men de är väldigt användbara. Eponeringsmätare, inklusive den som finns innbyggd i G9 tror nämligen att världen är just sådär grå, och gör sitt bästa för att ställa in exponeringen så att den verkligen blir det. Detta innebär att om man kör automatik och motivet är huvudsakligen vitt kommer bilden att bli för mörk (eftersom mätaren i kameran vill göra den grå) på samma sätt kommer ett huvudsakligen svart motiv att bli för ljust.

Gör därför så här, lägg in gråkortet på motivets plats, se till att det någorlunda fyller sökarbilden och ta en bild på automatik med bländarförval på säg bländare 8. Bilden blir då förhoppningsvis lika grå som gråkortet. Titta efter vad det blev för exponeringstid. Ställ in kameran på manuellt och använd samma bländare och tid som automatiken gav dig. Ersätt gråkortet med de riktiga motiven och fotografera. Gör om proceduren med gråkortet om belysningen ändras, t.ex. om solen går i moln.

Om man fotograferar JPEG behöver man ställa in vitbalans på kameran (vitbalans på kameran påverkar bara jpeg bilderna). Ställ då in den vitbalans som mest liknar den belysning du har genom fönstret. Är det soligt ute använd soligt, är det mulet använd det. Undvik autovitbalans eftersom färgerna i motiven kan påveraka, vilket kanske inte är så bra om man vill kunna jämföra och se hur olika detaljer passar ihop färgmässigt. Ta alla bilder som behövs i samma ljus. Det är lite därför som jag rekommenderar att använda någon form av konstljus som inte varierar med tid på dagen, väder eller årstid. En del avancerade kameror kan vitbalansera mot ytor som man vet är vita eller neutralgrå, kan din G9 göra detta använd denna funktion för vitbalans (använd gråkortet).

Fotograferar man i RAW kvittar det hur man ställt in vitbalansen på kameran. Det påverkar bara JPEG bilder. Efterbehandla bildern i Lightroom. Importera och markera alla bilderna inklusive bilden av gråkortet, gå in i framkallningsmodulen och välj vitbalanseringspippettverktyget bland framkallningsverktygen till höger klicka på gråkortet i bilden med gråkortet. Nu är vitbalansen rätt för alla bilder som togs med under samma ljusförhållanden som rådde när gråkortsbilden togs. På så vis riskerar man inte att färger från produkterna som fotograferas kommer att påverka färgalansen i bilderna.
 
ANNONS