Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket är ditt favoritobjektiv till din Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
35/1,8 Af-s , kan sitta på för det mesta på d90 (DX). Mycket trevliga bilder har det blivit.
 

taz_k

Aktiv medlem
Zeiss 35/1.4 får bli mitt val. Skarpt, snygg bokeh, obefintlig CA, låg distorsion och bra byggkvalité som uteslutande består av glas och stål.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Jag gillar mitt DC Nikkor 135 f/2, skarpt. Perfekt för det jag ägnar mig åt mest, växtfoto. Smidigt format, skarpt och ljusstarkt och du kan softa bilder med defokuskontrollen. Utmärkt även för konsertfoto, motsvarar 200 mm f/2 på DX, men är betydligt billigare.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Intressant att 60/2,8 micro är såpass populärt! Ni som använder det så mycket, hur använder ni det? Varför gillar ni det så mycket?

Att 70-200/2,8 och liknande skulle vara populära var väl mer väntat, men är det bara jag som gillar 24-70/2,8? Använder ni tele så mycket? Eller gillar ni det bättre än vidare objektiv trots att ni inte använder det mest?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag gillar mitt DC Nikkor 135 f/2, skarpt. motsvarar 200 mm f/2 på DX, men är betydligt billigare.
Bara en detalj, men det motsvarar 200/2,8 på på FX om du använder det på DX. Nu finns det ju inte till Nikon, men Canons fasta 200/2,8 kostar faktiskt bara lite mer än hälften av 135/2,0 DC som en jämförelse.
 

OSkar000

Aktiv medlem
Svårt val för det finns många bra objektiv i kameraväskan. Det jag har haft roligast med och som jag har flest bra minnen från är troligen mitt 28/2,8 ais tillsammans med min D300. Lagom brännvidd, lagom ljussstarkt, kort närgräns (20cm),litet, smidigt och det ger sköna bilder. Inte perfekt på något vis, men bilderna blir trevliga att titta på.

På FX är det inte fullt lika kul att använda, men det har sina kvalitéer även där.
 

Spidertime

Avslutat medlemskap
Här kommer understöd för Nikons 24-70 2,8. Ett suveränt objektiv i de alla flesta situationer! Det enda jag saknar är vidvinkel.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Bara en detalj, men det motsvarar 200/2,8 på på FX om du använder det på DX. Nu finns det ju inte till Nikon, men Canons fasta 200/2,8 kostar faktiskt bara lite mer än hälften av 135/2,0 DC som en jämförelse.
Hej Richard,
Är det verkligen sant? Förlorar man ett bländarsteg på DX? Det har jag inte märkt med något annat objektiv. Och det går utmärkt att välja bländare 2.0 med min D90.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej Richard,
Är det verkligen sant? Förlorar man ett bländarsteg på DX? Det har jag inte märkt med något annat objektiv. Och det går utmärkt att välja bländare 2.0 med min D90.
Det är klart att du kan kan välja f/2, men för att ta "samma bild" med en småbildskamera så räcker det med ett objektiv med mindre bländare. Ska du räkna om brännvidden så får du räkna om vilken bländare som behövs också, annars blir det äpplen och päron som jämförs.
 

krillan54_gmail.com

Aktiv medlem
Favoritoptik .

Mitt favoritoptik är min gammla hederliga Sigma 400 5,6 apo mackro . Sitter 80-procent på min Nikon D700 . Mycket härliga färger och strålande skärpa . Hälsningar Krillan 54 .
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Hej Richard,
Är det verkligen sant? Förlorar man ett bländarsteg på DX? Det har jag inte märkt med något annat objektiv. Och det går utmärkt att välja bländare 2.0 med min D90.
Nja, du förlorar inte direkt ett bländarsteg på det sättet du menar, men eftersom den större sensorn hos FX ger ungefär ett steg lägre brus och ungefär ett steg kortare skärpedjup jämfört med samma bländartal, slutartid och ISO på DX kan man säga det.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Intressant att 60/2,8 micro är såpass populärt! Ni som använder det så mycket, hur använder ni det? Varför gillar ni det så mycket?

Att 70-200/2,8 och liknande skulle vara populära var väl mer väntat, men är det bara jag som gillar 24-70/2,8? Använder ni tele så mycket? Eller gillar ni det bättre än vidare objektiv trots att ni inte använder det mest?
Jag plåtar mycket porträtt, och 60:an är mitt bästa porträttobjektiv. Det är väldigt skarpt, det ger ganska smöriga färger. Brännvidden i sig är för mig ganska idealisk för ändamålet. För mig är populära 85 aningen för långt för att ge den där riktiga närvaron.

Men vad gäller tele: jag använder sällan tele (är tvärtom ofta en typisk 35-person). 180/2,8 är min minst använda optik, men de bilder jag tar med den är ofta oumbärliga byggstenar för reportage.
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Äger bara 3 st men blir snart ett tele åxå.

Min 24-70 2,8 sitter på alt som oftast. Ibland åxå min 50mm 1,4..
Har en Macro 60 mm som i princip aldrig används....
Nästa inköp blir en 70-20 2,8 VRII
 

Arne1453

Aktiv medlem
Mitt favoritobjektiv är 24-120 4 VR som jag har på min D80. Det blir inte så mycket vidvinkel men de bilder jag tagit tidigare med 18-70 var det få som låg på 18-24. Desto oftare uppskattar jag området 70-120. Fördelen med ett objektiv på DX som är avsett för FX är ingen vinjettering och mycket låg distorsion. Det är dyrt men jag fick tag på ett nästan oanvänt för 6200.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Nja, du förlorar inte direkt ett bländarsteg på det sättet du menar, men eftersom den större sensorn hos FX ger ungefär ett steg lägre brus och ungefär ett steg kortare skärpedjup jämfört med samma bländartal, slutartid och ISO på DX kan man säga det.
Jo, det säger ju sig självt att bruset blir mindre med en FF-kamera. Likafullt så kan jag använda f/2 och får en brännviddsförlängning som passar min motikvrets utmärkt. Bruset är ju som det är på den kameran och fotar jag på lägsta ISO så är det inga problem.
 
ANNONS