Annons

Vilket är ditt favoritobjektiv till din Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Det sägs att Nikon kommer att släppa en 35mm f/1,8 FX i januari. Jag gissar på att den kommer att vara ganska prisvärd.

När det gäller äldre objektiv skulle jag satsa på Nikon 35mm f/2 AF-D. Den har autofokus, fast old-style med fokusmotorn i kameran. Den levererar bättre bildkvalitet än äldre manuella 35:eek:r.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vet inte, men det verkar som mitt 12-24 har vuxit fast på mitt kamerahus :).

Glömde motivationen: Fotar mycket inomhus och där behöver jag kort brännvidd. Sedan är det landskap. Vid resor vill jag få med mycket i bilden. I stadsmiljö likaså.

Vid foto på en och en åker 50/1.4 ofta på. Skarpt och litet.
 

ljn3

Aktiv medlem
Vilket ska man välja? Tokina AT-X Pro 100/2,8 D Macro eller Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro VC USD? Det senare har bildstabilisering och ska ha bättre autofokusegenskaper än föregående Tamron modell.
/Lennart
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Jag hade valt Tamronet, inte för autofokusen men för bildstabiliseringen. AF hamnar vädigt ofta fel ändå vid macrofoto p.g.a. det korta skärpedjupet. stabilisering däremot hade varit guld värt.
 

avslutad160229

Avslutat medlemskap
Sigmas 35/1.4 ur nya Art serien ligger riktigt bra till, precis som Nikon 17-35/2.8. Svårt att bestämma mig. Tycker Sigma går åt rätt håll med finish och känsla med deras Art serie, medans jag upplever att Nikons nyare zoomar blivit onödigt plastiga.
Förstår att vikt och ekonomi kan spela roll då material väljs ut, men de kommer ändå vara för tunga att släpa på för många.
Hoppas de tänker om, hittar nya material eller kör två parallella serier med olika skal. Saknar pansarvagnskänslan i min nyare 24-70/2.8, annars skulle den få fightas med Sigmas 35'a.
 
ANNONS