Annons

Vilken bärbar dator ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

BirgittaL

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska köpa en ny bärbar dator. Jag kommer att använda den till mail, läsa tidningar och lite allmänt surfande samt till fotoredigering.

Jag har nyss köpt en Canon 760D. jag är fortfarande en glad amatör och behöver inte redigera bilder i "proffsklass" men det ska ändå vara ok kvalitet på bilderna.

Jag har använt både Mac och PC tidigare men är inte intresserad av att använda Linux eller bygga min egen dator. Jag är alltså inte intresserad av en generell debatt om MAC vs PC, den finns redan på ett annat ställe i forumet :)

Vad jag är ute efter är konkreta tips på modeller av bärbara datorer, gärna med kortfattad motivering med fördelar och nackdelar.

Maxpris ca 15 000kr. Absolut tak 20 000kr men då enbart om det är en dator som är extremt mycket bättre än en som man kan få för 15 000kr.

Ser fram mot svar!

/Birgitta
 

pappawagner

Medlem
Program

Hej Birgitta.
För att lättare ge dig ett bra svar så behöver du berätta vilka program du använder eller planerar att använda. Photoshop kräver en bättre dator än Elements för att bara nämna ett exempel.
M.v.h. / Jan W
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har använt både Mac och PC tidigare men är inte intresserad av att använda Linux eller bygga min egen dator. Jag är alltså inte intresserad av en generell debatt om MAC vs PC, den finns redan på ett annat ställe i forumet :)
Först bör du nog bestämma dig för om du tycker bäst om Mac OS X eller MS Windows. Det är ju ingen poäng att köpa en dator med "fel" operativsystem.

Om du inte tycker att operativsystemet spelar någon roll så är nog det bästa att gå till de vanligaste elektronikvaruhusen och peta och klämma på några datorer i rätt prisklass för att avgöra vilka som har bekvämast tangentbord, bästa mus/touchplatta och bra skärm.
 

poncar

Aktiv medlem
Jag använder sedan ett år en Asus Laptop med i7 processor, 1 TB hårddisk (egentligen 2 på ca 500 GB) och 8 GB RAM (som enkelt kan byggas ut till 16 GB vid behov). På denna kör jag både Photoshop CC och Lightroom CC utan problem. Dessutom mycket bra IPS skärm (matt givetvis) som återger färgerna nästan lika bra som på min kalibrerade, stationära Eizo-skärm. Även Laptopskärmen går att kalibrera i viss mån -jag använder en ColorMunki till detta, men den har även litet inbyggda kalibreringsmöjligheter.

Priset på Net On Net låg kring 7000 kr.
Jag är mycket nöjd med denna. /Pontus
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska köpa en ny bärbar dator. Jag kommer att använda den till mail, läsa tidningar och lite allmänt surfande samt till fotoredigering.

Jag har nyss köpt en Canon 760D. jag är fortfarande en glad amatör och behöver inte redigera bilder i "proffsklass" men det ska ändå vara ok kvalitet på bilderna.

Jag har använt både Mac och PC tidigare men är inte intresserad av att använda Linux eller bygga min egen dator. Jag är alltså inte intresserad av en generell debatt om MAC vs PC, den finns redan på ett annat ställe i forumet :)

Vad jag är ute efter är konkreta tips på modeller av bärbara datorer, gärna med kortfattad motivering med fördelar och nackdelar.

Maxpris ca 15 000kr. Absolut tak 20 000kr men då enbart om det är en dator som är extremt mycket bättre än en som man kan få för 15 000kr.

Ser fram mot svar!

/Birgitta
Hej

Jag köpte en MBP 13" med dvd läsare/brännare när jag valde dator.

Motivering: Man kan installera/bränna/göra back-up via CD/DVD. Tillräckligt stor skärm för fristående användning samtidigt som den går ner i en normal ryggsäck. En större/bättre skärm köper man bäst separat. Stabilt OS. Lättfattligt OS. Batteritiden är i särklass bättre än min Dell. Skärmen är i särklass bättre än min Dell. Tangenterna är konstant belysta i jmfrt med min Dell(inställning?). Delldatorn kostade lika mkt som MBP. Musplattan fungerar som man kan förvänta sig. Det är en massa små saker som jag anser är bättre med MBP som motiverade mig att köpa en Mac.
 

peranders

Aktiv medlem
Om du som hobby ska redigera 18 Mpx bilder så kan du faktiskt ha en en ganska trött och gammal dator, i synnerhet en Mac. Min gamla 27" iMac med Core 2 Duo från 2006 fungerar helt OK för ganska mycket. Där har du perspektivet på datorprestanda. Om du ska köpa en ny dator idag Mac/PC så duger det mesta faktiskt. Det som suger kraft är videoredigering och CAD i 3D. Det man i ditt läge tittar på är kvalitet och kanske batteritid om bärbart är i åtanke.

Alla nya Macar ligger väldigt bra till i batteritid, kanske till och med klassledande. Våra Dell på jobbet suger när det gäller batteritid och även hållbarhet på batterierna.
Om du är beredd på att bygga din egen dator och köra Linux så känns det att du redan nu vet vad du ska ha och kanske också inte bryr dig om garantier och sånt.
 

ikaros50

Medlem
Om du som hobby ska redigera 18 Mpx bilder så kan du faktiskt ha en en ganska trött och gammal dator, i synnerhet en Mac. Min gamla 27" iMac med Core 2 Duo från 2006 fungerar helt OK för ganska mycket. Där har du perspektivet på datorprestanda. Om du ska köpa en ny dator idag Mac/PC så duger det mesta faktiskt. Det som suger kraft är videoredigering och CAD i 3D. Det man i ditt läge tittar på är kvalitet och kanske batteritid om bärbart är i åtanke.

Alla nya Macar ligger väldigt bra till i batteritid, kanske till och med klassledande. Våra Dell på jobbet suger när det gäller batteritid och även hållbarhet på batterierna.
Om du är beredd på att bygga din egen dator och köra Linux så känns det att du redan nu vet vad du ska ha och kanske också inte bryr dig om garantier och sånt.
Nu är det i och för sig 24 Mpx i Canon 760, men det går säkert med en gammal Mac ändå!
 

Mesch

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska köpa en ny bärbar dator. Jag kommer att använda den till mail, läsa tidningar och lite allmänt surfande samt till fotoredigering.

Jag har nyss köpt en Canon 760D. jag är fortfarande en glad amatör och behöver inte redigera bilder i "proffsklass" men det ska ändå vara ok kvalitet på bilderna.

Jag har använt både Mac och PC tidigare men är inte intresserad av att använda Linux eller bygga min egen dator. Jag är alltså inte intresserad av en generell debatt om MAC vs PC, den finns redan på ett annat ställe i forumet :)

Vad jag är ute efter är konkreta tips på modeller av bärbara datorer, gärna med kortfattad motivering med fördelar och nackdelar.

Maxpris ca 15 000kr. Absolut tak 20 000kr men då enbart om det är en dator som är extremt mycket bättre än en som man kan få för 15 000kr.

Ser fram mot svar!

/Birgitta
Jag har kört Apple sedan 2009 och är väldigt nöjd med hur de fungerar. Har aldrig haft så smärtfritt datorägande som Apple gett mig.
Fast en 13" MacBook Pro med 8Gb minne springer uppåt 20000:- rätt lätt och rent prestandamässigt kan du hitta Windowsburkar för mindre pengar.

Min gamla Macbook Pro från 2009 funkar dock utmärkt fortfarande även om den inte räcker till för annat än 10Mp bilder utan att ge gråa hår :-D och den verkar betinga ett värde av några tusenlappar fortfarande. (Alla PC från den eran är döda och skrotade sedan flera år hemma hos mig)
 

peranders

Aktiv medlem
Flåt...

Kan dock tillägga att om man kör med Canons "Digital Lens Optimizer" så pratar vi om några sekunder med en i7 mac medans en äldre får kämpa en minut eller så. Sysslar man med detta i omfattande skala så kan det bli plågsamt med en äldre dator.
 

Sianin

Aktiv medlem
Jag har ägt en macbook pro sedan 2012 med nvidia grafik, fått nästan alla i familjen att köpa mac också, och det är helt klart den bästa bärbara dator jag har haft på många vis, det finns nackdelar också främst programutbud men skillnaderna är inte så stora för dagligt bruk längre (gäller mest spel). Jag har haft HP, DELL, ACER också, alla med olika windows versioner och de tycker jag inte har varit lika bra dock har priset mot prestanda alltid varit bättre på en Windows enhet.

Men om jag skulle köpa nytt idag så skulle jag utan tvekan köpa en Surface pro 3 / 4. Det är en dator i macbook air klass, och jag tror du skulle klara dig gott med den. Fördelar är att den är som en tablet också smidig att ta med dig, har de portar du behöver etc, dock behöver du föra över bilder från kameran med usb sladd ist för att bara ta SD-kortet (men kameran har ju wifi också så torde inte vara något problem). Om du kan vänta på surface pro 4 som snart slapps i USA och några länder i EU (sverige släpp är okänt ännu) så tror jag definitivt du får allt du behöver då du kan välja 16gb ramminne ist för 8gb och den har nyare processor.

Utan att veta så tror jag du klara dig med nästan vad som helst du kan köpa idag som har en i5a eller i7a till processor samt 16gb ram, SSD hårddisk är att föredra. Om du skall börja med film tror jag du måste upp på en enhet som också har ett dedikerat grafik nvidia eller ati men då går priset upp oavsett vilket märke du väljer (mac blir definitivt dyrast)
 

sumpan

Aktiv medlem
Några har pratat om batteritid och det är viktigt om man ska släpa omkring på datorn och jobba mycket på språng. Det är också viktigt att fundera på hur stor skärm och hur tung datorn får vara. Om man bär omkring på den mycket så blir varje gram och centimeter viktig.

Men å andra sidan, ska man sitta länge och arbeta så är en större skärm trevligt. Bildbehandling på 13.3" tycker inte jag är speciellt roligt oavsett kvalitet och upplösning på skärmen.

Allt blir en kompromiss, det som passar mig bäst är en liten och lätt dator med 13.3" skärm som är ok att arbeta på när man reser eller är på språng. Hemma vid skrivbordet där jag ändå tillbringar 80% av tiden så har jag en stor skärm, mus och tangentbord som jag kopplar in.

Prestanda är eg. sekundärt idag, om man undviker det allra billigaste så borde man bli nöjd. Det viktiga är att få en SSD-disk och tillräckligt mycket minne, minst 8GB men helst mer.
 
ANNONS